Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Wzrosła wartość polskiego eksportu żywności. KOWR podaje dane

Biuro Analiz i Strategii Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa opublikowało raport dotyczący eksportu produktów rolno-spożywczych z Polski w okresie styczeń-listopad 2022 r. Wartość eksportu ogółem towarów rolno-spożywczych z Polski wyniosła 43,6 mld EUR (204 mld zł) i była o 27% wyższa niż w analogicznym okresie roku 2021.

Wzrosła wartość polskiego eksportu żywności. KOWR podaje dane
Nastąpił wzrost eksportu towarów rolno-spożywczych. Foto podglądowe www.pexels.com Erik Scheel

Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa podaje na swojej stronie konkretne punkty dotyczące raportu: 

1. W okresie styczeń–listopad 2022 r. wartość eksportu ogółem towarów rolno-spożywczych z Polski wyniosła 43,6 mld EUR (204 mld zł) i była o 27% wyższa niż w analogicznym okresie roku 2021.

2. Polscy eksporterzy sprzedawali produkty rolno-spożywcze przede wszystkim na rynku Unii Europejskiej, ale także na rynkach krajów trzecich.

3. Na rynku UE w okresie jedenastu miesięcy 2022 r. sprzedano towary o wartości 32,3 mld EUR (151 mld zł) – wzrost wartości o 29% w odniesieniu do analogicznego okresu roku 2021. Udział rynku Unii Europejskiej w polskim eksporcie wyniósł 74%.

4. Do krajów UE wywożono głównie: mięso drobiowe (o wartości 3,0 mld EUR), papierosy (2,7 mld EUR), produkty mleczne (2,4 mld EUR), mięso wołowe (1,6 mld EUR), pieczywo i wyroby piekarnicze (1,6 mld EUR), karmę dla zwierząt (1,4 mld EUR), a także wyroby czekoladowe (1,4 mld EUR).

5. Największe przychody z eksportu do UE-27 uzyskano ze sprzedaży do Niemiec (10,9 mld EUR, wzrost o 26%), Niderlandów (2,9 mld EUR, wzrost o 40%), Francji (2,7 mld EUR, wzrost o 34%), Włoch (2,1 mld EUR, wzrost o 21%) i Czech (2,0 mld EUR, wzrost o 34%).

6. Do krajów pozaunijnych (tzw. krajów trzecich) wyeksportowano produkty rolno-spożywcze o wartości 11,3 mld EUR (53 mld zł) – wzrost wartości eksportu 21%. Udział krajów zlokalizowanych poza Unią Europejską w strukturze geograficznej polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych wyniósł 26%.

7. Do krajów pozaunijnych z Polski eksportowano przede wszystkim: produkty mleczne (940 mln EUR), mięso drobiowe (902 mln EUR), pszenicę (690 mln EUR), czekoladę i wyroby czekoladowe (672 mln EUR), pieczywo i wyroby piekarnicze (666 mln EUR) oraz papierosy (577 mln EUR).

8. Znaczącymi odbiorcami towarów rolno-spożywczych w krajach trzecich, podobnie jak w latach poprzednich, były przede wszystkim: Wielka Brytania (przychody na poziomie 3,4 mld EUR, wzrost o 25%), Ukraina (865 mln EUR, wzrost o 19%), Stany Zjednoczone (713 mln EUR, wzrost o 30%) oraz Arabia Saudyjska (482 mln EUR, spadek o 0,5%), a w dalszej kolejności: Izrael (368 mln EUR, wzrost o 40%), Norwegia (275 mln EUR, wzrost o 11%).

9. Eksport towarów rolno-spożywczych szczególnie na rynki pozaunijne w 2022 r. stanowił realizację jednego z najważniejszych zadań umożliwiających rozwój krajowej branży żywnościowej, poprzez zwiększanie spektrum dywersyfikacji relacji biznesowych na rynkach globalnych. W znacznym stopniu przyczynia się do tego Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, który wspiera działania eksporterów poprzez organizowanie targów, misji wyjazdowych i spotkań biznesowych z partnerami zagranicznymi, co uwiarygadnia polską żywność na rynku międzynarodowym. Równolegle z działaniami instytucji państwowych krajowi przedsiębiorcy, aby utrzymać wzrost sprzedaży produktów rolno-spożywczych koncentrują się na doskonaleniu jakości sprzedawanych produktów i budowaniu polskiej marki żywności za granicą.

10. Jednocześnie import towarów rolno-spożywczych wyniósł 29,2 mld EUR (136 mld zł) i był o 29,2% wyższy niż przed rokiem. Wzrost wartości importu był wynikiem rosnących cen transakcyjnych sprowadzanych surowców.

11. Dodatnie saldo wymiany handlowej ukształtowało się na poziomie 14,4 mld EUR (67 mld zł), o 22,7% wyższym niż w okresie styczeń–listopad 2021 r.

(źródło www.kowr.gov.pl)

Więcej informacji na temat wzrostu wartości polskiego eksportu żywności w okresie jedenastu miesięcy 2022 r.:

https://www.kowr.gov.pl/analiza/handel-zagraniczny-produktami-rolno-spozywczymi

Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].