Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 17 (494) Data wydania: 26.04.16
Czytaj e-gazetę

Najwyższa w historii dotacja dla Rybnika.

Budowa drogi Pszczyna – Racibórz prawie pewna

Gdy w połowie stycznia odbyło się tradycyjne, noworoczne spotkanie prezydenta z dziennikarzami, w pewnym momencie uczestnicy zaczęli się zastanawiać, co będzie najważniejszym wydarzeniem w 2016 roku z perspektywy Miasta. Szybko okazało się, że może to być decyzja o przyznaniu dofinansowania do budowy rybnickiego odcinak drogi Pszczyna – Racibórz. – Dziś mogę potwierdzić, że projekt, który planowany jest od 50 lat otrzymał dofinansowanie w kwocie prawie 290 mln zł. Możemy dzisiaj mówić o pewnym skoku cywilizacyjnym. Rybnik jest liderem w pozyskiwaniu środków europejskich w subregionie ale i całym województwie. Nie mam wątpliwości, że zaczynamy inwestycję, która zmieni Rybnik – oznajmił Piotr Kuczera, prezydent Rybnika.

Najwięcej w historii

Przyznane dofinansowanie pokrywa 67 proc. planowanych kosztów budowy. Warto wspomnieć, że jest to najwyższe dofinansowanie przyznane kiedykolwiek projektowi realizowanemu przez Rybnik w trakcie kilkunastu lat ubiegania się o fundusze UE i jedno z najwyższych dofinansowań przyznanych na projekt realizowany w całym województwie. – Budżet inwestycyjny Rybnika to ok. 150 mln rocznie. Więc taka dotacja jest dla nas ogromnym wsparciem. Bez niej, nie byłoby szans na budowę tej drogi – stwierdził Kuczera.

Dofinansowany odcinek obejmuje budowę 10,22 km drogi od ronda Raciborskiego w Żorach do ul. Wodzisławskiej w Rybniku. Planowana droga będzie drogą klasy GP (główna przyspieszona) o przekroju 2x2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu). Trasa będzie całkowicie bezkolizyjna – skrzyżowania z kluczowymi drogami niższego rzędu będą wykonane w formie węzłów. W celu usunięcia kolizji z drogami, liniami kolejowymi oraz ciekami wodnymi zostanie wybudowane 13 obiektów mostowych (2 mosty i 11 wiaduktów).

Czas na Komisję Europejską

Fakt przyznania przez Urząd Marszałkowski dotacji, nie kończy jeszcze całej procedury. Wniosek złożony przez Rybnik musi ocenić bowiem Komisja Europejska. – Tak się dzieje, kiedy dotacja przekracza 75 mln euro – tłumaczy Bartłomiej Kozieł, z wydziału rozwoju Urzędu Miasta i dodaje: – Nasz projekt jest jednym z pierwszych wybranych do dofinansowania, kolejka nie powinna być więc duża. Szacujemy, że wszystko może potrwać od 3 do 5 miesięcy – mówi urzędnik. Na pytania, czy istnieje groźba, że rybnicki projekt przepadnie w Brukseli, Bartłomiej Kozieł odpowiada ze spokojem. – Projekt dotyczy infrastruktury drogowej, więc nie powinno być problemu. Czasem zdarza się jednak, że Komisja Europejska podważa decyzję Urzędu Marszałkowskiego. Tak było np. w przypadku hali w Gliwicach, gdzie dotacja została cofnięta – oznajmia pracownik UM.

Całość w dwa lata

Budowa drogi od ronda w Żorach do węzła Wodzisławskiego oraz tzw. drogi śródmiejskiej – o długości ok. 900 metrów, od węzła Wodzisławskiego do Obwiedni Południowej to pierwsze zadanie, które będzie realizowane w ramach inwestycji. – Brakujący odcinek, czyli od węzła Wodzisławskiego aż do granicy miasta w rejonie ulicy Sportowej – to drugie zadanie, na realizację którego będziemy się starali także dostać unijne dofinansowanie, w drugim, grudniowym konkursie – wyjaśnia Janusz Koper, zastępca prezydenta Rybnika, który zapewnia jednocześnie, że kwestie dotacji i przetargów powinny się zakończyć do końca bieżącego roku. Na przełomie 2016 i 2017 roku powinna zaś rozpocząć się budowa. – W projekcie mamy określony termin zakończenia tej inwestycji w 2020 roku, ale ze względu na rozliczenia inwestycji, będziemy się starali zakończyć ją dwa lata wcześnie – mówi Koper i odnosi się jeszcze do spraw związanych z wykupami. Jak się okazuje, na całej trasie do wyburzenia będzie 59 domów. – Jesteśmy w stałym kontakcie z mieszkańcami i oferujemy im zaliczkę no konto przyszłych odszkodowań. Wciąż czekamy bowiem na wycenę gruntów. Z osobami, które opuszczą domy i kupią nowe nieruchomości nie ma problemu. Trudniej będzie z tymi, którzy postanowili budować nowe domy. Jeżeli będą przypadki, że nie zdążą z budową, to mamy przygotowane dla nich lokale zastępcze i magazyny, w których będą mogli przechować część swojego dobytku – mówi wiceprezydent Rybnika.

Trzy szampany

Rybniccy urzędnicy nie kryją zadowolenia z przyznanej dotacji i w spokoju czekają na wieści z Komisji Europejskiej, mając nadzieję, że obecne nieporozumienia na linii rząd RP i Unia Europejska nie będą miały wpływu na ostateczne decyzje. – Przy takich inwestycjach jest zasada trzech szampanów. Pierwszy otwiera się po przyznaniu dotacji, drugi – gdy zakończy się budowę, a trzeci po rozliczeniu całej inwestycji – dodaje na zakończenie Bartłomiej Kozieł.

Marek Pietras


Rybnicki odcinek drogi Pszczyna – Racibórz

• długość drogi: 12,74 km

• wartość inwestycji: 463,7 mln zł + 10,5 mln w tym wartość odszkodowań: 93 mln zł

• środki konkursowe UE: 290 + 10 mln zł

• środki własne w budżecie miasta WPF: 163,7 mln zł (odszkodowania + inwestycja)

• realizacja zadania z podziałem na 2 zadania (5 etapów + droga śródmiejska)

• dofinansowanie wypłacanych odszkodowań

Budowa Drogi Regionalnej Racibórz – Pszczyna w granicach administracyjnych Rybnika oraz połączenia z układem drogowym na terenie Miasta Żory z uwagi na wysokie koszty realizacji oraz koszty odszkodowań wymaga podziału na dwa zadania.

ZADANIE I – budowa odcinka drogi od istniejącego ronda w Żorach do Węzła Wodzisławskiego wraz z budową Drogi Śródmiejskiej (lata: 2017-2019, koszt 361 mln zł plus 83,8 mln na wykupy)

ZADANIE II – budowa odcinka drogi od Węzła Wodzisławskiego do ul. Raciborskiej (lata: 2019-2020, koszt 20 mln zł plus 10 mln zł na wykupy)