PKP inwestuje w rybnickie tory
PLK przygotowuje wygodną i bezpieczną podróż na trasie Rybnik – Wodzisław Śląski – Chałupki. Za prawie 160 milionów zł odnawiane są tory, perony i przejazdy kolejowo – drogowe. W grudniu pasażerowie pojadą tą trasą w 40 minut. W planach są także zmiany w ruchu towarowym.
Trwają prace na odcinku Wodzisław Śląski – Chałupki. W miejscu zdemontowanego toru układany jest nowy, wymieniana jest sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. – Zaplanowano przebudowę 13 peronów na przystankach w Czyżowicach, Bełsznicy, Rudyszwałdzie oraz na stacjach Olza i Wodzisław Śląski. Wszystkie zapewnią wygodniejszy dostęp do pociągów, gdyż będą wyższe, wyposażone w nowe wiaty, oświetlenie, nagłośnienie i zegary. Ponadto na stacjach zostanie zainstalowany monitoring, co zwiększy bezpieczeństwo obsługi podróżnych. W ramach inwestycji na 24 przejazdach kolejowo – drogowych oprócz remontu nawierzchni, zamontowane zostaną nowe urządzenia ostrzegawcze lub rogatki a także nowe oświetlenie.
PLK w ramach prac zamontuje także 39 nowych rozjazdów – ważnych elementów linii kolejowej oraz wyremontuje 31 mostów i wiaduktów. Zmodernizowane będą także budynki związane z prowadzeniem ruchu pociągów. Rewitalizacja trasy pozwoli na przywrócenie maksymalnej prędkości 80 km/h dla pociągów pasażerskich – informuje Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Składy dalekobieżne pokonają trasę Rybnik – Wodzisław Śląski – Chałupki w około 30 minut, a podróż pociągiem regionalnym potrwa 10 minut dłużej.
Łatwiej do Ostrawy
Prowadzona przez PLK rewitalizacja to szybka metoda usprawnienia ruchu na linii kolejowej. Pozwala na likwidację ograniczeń prędkości oraz na podniesienie poziomu bezpieczeństwa m.in. na przejazdach kolejowo-drogowych. – Trasa z Rybnika do Chałupek jest ważną częścią regionalnej sieci kolejowej. Pozwoli szybko dostać się koleją np. do czeskiej Ostrawy. To także ważny korytarz dla transportu towarowego na południe Europy. PKP Polskie Line Kolejowe S.A modernizują na Śląsku ok. 600 km torów. Już przeznaczyły na ten cel ponad 2,5 mld zł, a w najbliższych latach planują zrealizować inwestycje za 9 mld zł – wyjaśnia Jacek Karniewski. Rewitalizację linii na trasie Rybnik – Wodzisław Śląski – Chałupki wykonuje konsorcjum firm Rubau Polska, Construcciones Rubau, Rover Alcisa. Koszt prac wynosi 159,7 mln zł przy dofinasowaniu z UE w wysokości 98 mln zł.
Większa przepustowość towarowa
Szykują się również zmiany w ruchu towarowym na terenie Rybnika. 30 kwietnia 2015 r. Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z firmą Skanska S.A. na przebudowę odcinka linii kolejowej Knurów – Szczygłowice. Rewitalizacja nieczynnego od 2008 roku, ponad 6 kilometrowego odcinka obejmuje wymianę toru, 4 rozjazdów, przebudowę sieci trakcyjnej oraz remont 4 przepustów i wiaduktu. Po remoncie tego odcinka pociągi będą mogły jeździć z prędkością 70 km/h. Koszt inwestycji wynosi prawie 25 milionów złotych. Prace potrwają do końca tego roku. Efektem tej inwestycji Polskich Linii Kolejowych będzie przywrócenie ruchu na linii kolejowej na odcinku między Knurowem a Leszczynami (udrożnienie linii Rybnik – Gliwice). Linia ta ma bardzo ważne znaczenie w transporcie towarowym. Stanowi podstawowy ciąg wywozu węgla z kopalń Rybnickiego Okręgu Węglowego. Zrewitalizowanie tego odcinka pozwoli przewoźnikom na skrócenie przejazdu z Rybnika do Gliwic (ok. 35 km) o ponad 2 godziny w stosunku do obecnie prowadzonego ruchu okrężnego przez Kuźnię Raciborską i Rudzieniec Gliwicki (ponad 80 km). Znacznie przyspieszy się transport węgla do portów w Szczecinie, Świnoujściu i Gdyni.
Szymon Kamczyk