Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 22 (447) Data wydania: 02.06.15
Czytaj e-gazetę

Śmigłowiec ratunkowy po zmroku nie przyleci

Minął rok od kiedy strażacy w regionie ćwiczyli nocne lądowanie śmigłowca Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, jednak śmigłowiec nadal wykonuje loty tylko w dzień. W przypadku nocnych zdarzeń pozostają karetki.

Gotowi w kilka minut

Charakterystyczne żółte śmigłowce Lotniczego Pogotowia Ratunkowego pojawiają się na miejscu  najpoważniejszych wypadków i katastrof. Są gotowe do startu w kilka minut, w kolejnych kilka docierają na miejsce. Maszyny o zasięgu kilkuset kilometrów mogą rozwijać prędkość ponad dwustu kilometrów na godzinę. Ciężko ranni, szybko docierają do szpitali, gdzie ratowane jest ich życie. Od początku tego roku LPR wydłużył godziny dyżuru w bazie w Krakowie. Od tej pory tamtejszy śmigłowiec może latać także w nocy, ratując rannych i wykonując pilne transporty międzyszpitalne. Wypadki w naszym regionie obsługiwane są jednak przez bazę LPR w Gliwicach. Godziny dostępności tego śmigłowca są ograniczone.  – Obecną strategię funkcjonowania naszej jednostki reguluje  umowa podpisana z ministrem zdrowia. Zakłada ona w skali kraju cztery bazy całodobowe, pięć baz dyżurujących w godzinach 7-20 oraz osiem baz dyżurujących od godziny 7.00, lecz nie wcześniej niż od wschodu słońca, do 45 min. przed zachodem słońca – nie dłużej niż do godziny 20.00 – wyjaśnia Justyna Sochacka, rzecznik prasowy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Nowa baza

Ostatni przypadek dotyczy między innymi bazy w Gliwicach. W praktyce oznacza to, że w zimie, mniej więcej po godz. 15. – w pojęciu lotniczym są już dyżury nocne, bo po zachodzie słońca. Wówczas gliwicki śmigłowiec już nie wystartuje. Czego mu brakuje w porównaniu do baz całodobowych? Okazuje się, że w zasadzie nic. – Wszystkie śmigłowce wykorzystywane przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe są przystosowane do wykonywania lotów nocnych. Podobnie jest z załogami. Wszyscy piloci i członkowie załóg są przeszkoleni do pełnienia dyżurów w porze nocnej.  Aktualnie nie ma planów dotyczących wydłużenia dyżuru HEMS Gliwice o porę nocną.  Natomiast w nowej perspektywie unijnej planujemy wybudować w Gliwicach nowoczesną bazę z hangarem i zapleczem operacyjno-socjalnym dla naszych załóg – tłumaczy rzecznik LPR.

Darmowe loty

Lądowanie i start śmigłowca w terenie zabezpieczają najczęściej strażacy. – Ćwiczyliśmy przyjęcia śmigłowca w nocy.  Strażacy z naszej jednostki potrafią to robić – przyznaje młodszy brygadier Jacek Filas, dowódca Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Wodzisławiu Śląskim. Podobnie jest w sąsiednich miastach. Kiedy wzywa się śmigłowiec? Gdy czas transportu drogą lotniczą – z miejsca zdarzenia do szpitala, jest krótszy od czasu transportu innymi środkami lokomocji i może przynieść korzyść w dalszym procesie leczenia. Śmigłowce wzywa się również wtedy, gdy karetka może mieć trudności z dotarciem na miejsce ze względu na topografię terenu, np. góry oraz przy wypadkach masowych. Przy tym ostatnim przypadku, chodzi o sytuacje gdy zapotrzebowanie na medyczne działania ratownicze przekracza możliwości obecnych na miejscu zdarzenia sił i środków oraz zachodzi konieczność prowadzenia segregacji rannych. Śmigłowce wzywa się drogą telefoniczną lub radiową. Loty do wypadków i nagłych zachorowań są wykonywane bezpłatnie. Działalność lotniczych zespołów ratownictwa medycznego jest finansowana z budżetu państwa.

(acz)