Najważniejsza wczesna diagnoza
Problemy z nauką czytania i pisania mogą przysporzyć sporo stresów maluchom. Jeśli coś cię niepokoi, zgłoś się jak najszybciej ze swoją pociechą do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Im wcześniej dziecko zostanie zdiagnozowane, tym skuteczniejsza będzie terapia.
– Liczba osób z dysleksją jest w dużej mierze uzależniona od liczby dzieci w danym roczniku. Zazwyczaj jest to 7–10% wszystkich dzieci. Kilka lat temu zaobserwowaliśmy gwałtowny wzrost dyslektyków, jednak od kilku sezonów liczba zdaje się wyrównywać – uspokaja Justyna Kucz, psycholog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Rybniku.
Co powinno rodzica zaniepokoić? – Takie sygnały pojawiają się już we wczesnych fazach rozwoju dziecka. Opóźnienia w nauce mówienia czy ograniczenia funkcji słuchowych lub wzrokowych we wczesnym rozwoju powinny nam dać do myślenia. Z kolei kiedy kilkuletnie dziecko okazuje niechęć do wszelkiego rodzaju prac manualnych, czyli nie chce rysować, wycinać nożyczkami, może to również oznaczać pewne nieprawidłowości w rozwoju. Dzisiejsze badania nad dysleksją kładą nacisk na profilaktykę tego typu zaburzeń. Trzeba pamiętać o tym, że dysleksja nie pojawia się nagle, gdy dziecko chodzi już do szkoły. Gdy zauważamy tego typu nieprawidłowości w zachowaniu dziecka, nie wpadajmy w panikę – tłumaczy Justyna Kucz.
Jak zapewnia psycholog, najważniejsza jest diagnoza. – Nieprawidłowości nie muszą od razu oznaczać dysleksji. Oprócz badania stwierdzającego dysleksję, musimy wziąć pod uwagę ewentualne wady wzroku czy słuchu. Jeżeli jakiś rodzić jest zaniepokojony rozwojem swojego dziecka wystarczy przyjechać do Poradni. Można też sprawę skonsultować z wychowawcą przedszkolnym czy nauczycielem. Pamiętajmy, że na leczenie zaburzeń związanych z dysleksją nigdy nie jest za późno – zapewnia Justyna Kucz.
(bm), (ag)
---
Psycholog Justyna Kucz z PPP w Rybniku wyjaśnia:
Dysleksja, a dokładniej dysleksja rozwojowa to zespół specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania np. dziecko, czytając głośno, składa litery lub sylaby danego wyrazu. Spowodowane jest to tym, że nie rozpoznaje prawidłowo liter, czyli myli głoski podobno brzmiące: k i g, czy też podobnie wyglądające: b i p. Takie trudności pojawiają się również podczas pisania. Dysleksja ma podłoże biologiczne i jest warunkowana genetycznie, co oznacza, że może być dziedziczona. Trudności, z jakimi zmaga się dyslektyk, pojawiają się na początku nauki szkolnej i nasilają się wraz z wiekiem.
---
Gdzie udać się po pomoc?
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Rybniku
Zapisy rozpoczęły się 1 września. Zajęcia trwają od października do końca maja. Po diagnozie, kiedy znana jest przyczyna nieprawidłowości w rozwoju, dziecko kierowane jest do odpowiedniej grupy terapeutycznej, gdzie realizuje program dostosowany do swoich zaburzeń. Jeżeli dziecko ma bardzo duże problemy, realizowane są również zajęcia indywidualne.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Czerwionce – Leszczynach
Zamiejscowy punkt konsultacyjny w Czernicy (przy ulicy Wolności 41). Poradnia prowadzi zajęcia indywidualne i grupowe. Badanie, porada, konsultacja w PPP jest bezpłatna, nie wymaga też skierowania. Grupa liczy maksymalnie 12 osób, a z reguły jednak tworzy się grupy mniej liczne. Zgłaszać można się telefonicznie.
Czerwionka – Leszczyny – zajęcia rozpoczynają się 4 października
godz.15.00 (ryzyko dysleksji kl. I-III SP), godz. 16.00 (kl. VI i I gimnazjum).
Czernica – zajęcia rozpoczynają się 20 września
godz. 16.00 ( kl. IV-VI)
godz. 17.00 (gimnazjum).