Matematyka pokonuje granice
Uczniowie Gimnazjum nr 1 uczestniczyli w konkursie matematycznym.
Konkurs z matematyki, na którym przydaje się znajomość języków obcych? A przy rozwiązywaniu zadań w ruch idą nożyczki, kredki i flamastry? To może zaskakiwać kogoś, kto nigdy nie uczestniczył, a nawet nie słyszał o Międzynarodowym Konkursie „Matematyka bez granic”.
Konkurs jest już dobrze znany w kilku rybnickich szkołach. Mogą w nim uczestniczyć uczniowie trzecich klas gimnazjów oraz pierwszych klas liceów, czy techników. W tym roku do tego grona w niektórych miastach dołączyli też najstarsi uczniowie podstawówek. Specyfika konkursu polega na tym, że uczestniczą w nich całe klasy. – Gimnazjaliści rozwiązują 10 zdań, a starsi uczniowie – 13. Pierwsze zadanie jest napisane w języku obcym. Trzeba przetłumaczyć tekst, rozwiązać łamigłówkę i podać rozwiązanie w tym samym języku. U nas jest to angielski – wyjaśnia Izabela Faksa z Gimnazjum nr 1, przewodnicząca Regionalnego Komitetu Organizacyjnego, która odpowiada za przygotowanie konkursu w zachodniej części Śląska. W tym roku, z tego terenu zgłosiło się 1662 uczniów z 14 szkół z Rybnika, Raciborza, Jastrzębia, Orzesza, Rydułtów, Mikołowa. Nad zadaniami trudzą się całe klasy. Uczniowie mogą wykorzystywać słowniki językowe, przybory geometryczne, nożyczki, kredki i flamastry, bo ocenie podlega również szata graficzna przedstawionych rozwiązań. – Klasy są dzielone na zespoły i każdy pracuje nad innym zdaniem. Jak któryś skończy wcześniej, pomaga pozostałym. Tak, by zdążyć w ciągu 90 minut – tłumaczy Faksa. Ciekawostką jest to, że w tym samym czasie, te same zadania rozwiązują wszyscy uczestnicy z całego świata. Pierwsza edycja konkursu została zorganizowana w roku 1989 między innymi przez Akademię w Strasburgu. Wzięło w niej udział 87 klas szkół francuskich. Konkurs bardzo szybko zyskał dużą popularność w krajach Europy Zachodniej. Polscy uczniowie uczestniczą w nim od 1993. Od 9 lat patronuje mu Polskie Towarzystwo Matematyczne. W 2001 z matematycznymi łamigłówkami zmagało się około 500 uczniów, rok później ponad 1 500 uczniów, a w 2003 ich liczba wzrosła do ponad 10 000 uczniów. W tej edycji w Polsce wystartowało prawie 25 tysięcy. W konkursie uczestniczyli nie tylko uczniowie z wielu krajów europejskich, ale również z Brazylii, Egiptu, Stanów Zjednoczonych, Kanady, Nigerii, Maroka, Tunezji. Ideą przedsięwzięcia jest otwarcie mentalnych granic pomiędzy: krajami Unii Europejskiej oraz krajami z innych regionów świata, szkołami danego regionu, matematyką i językami obcymi, szkołami publicznymi i niepublicznymi oraz samymi uczniami. – Dochodzi też element zdrowej rywalizacji między klasami, jak i szkołami – dodaje Faksa, która kilkakrotnie brała udział w spotkaniach nauczycieli z różnych krajów. Koordynatorzy z całego świata wspólnie wymyślali zadania na kolejną edycję konkursu. Niestety nie możemy na razie podać wyników tegorocznych zmagań, bo ogłoszenie oficjalnych wyników oraz wręczenie nagród nastąpi w maju.
Beata Mońka