Grozi nam wykluczenie komunikacyjne
Studenci pomagają władzom w walce o połączenia autobusowe i kolejowe.
Rybniccy żacy zebrali 1200 ankiet. Mieszkańcy regionu chcą nowych i dogodniejszych połączeń autobusowych i kolejowych.
Władze miasta wykorzystają przeprowadzone badania do „walki z zagrożeniem wykluczenia komunikacyjnego”.
Młodzi pytają
W ubiegłym tygodniu rybniccy studenci przedstawili wyniki badań, które przeprowadzili, by udowodnić, jak bardzo im samym jak i innym mieszkańcom regionu potrzebne są nowe połączenia autobusowe i kolejowe w stronę Katowic i z powrotem. W ciągu 2 tygodni zebrali ponad 1200 ankiet. – To bardzo duży problem. Najwięcej ankietowanych domaga się połączeń do Katowic w godzinach porannych. Szczególnie brakuje ich od poniedziałku do piątku. Natomiast w kierunku z Katowic do Rybnika najwięcej brakuje tych w godzinach popołudniowych – podsumowuje wyniki badań Dariusz Laska, organizator z ramienia Stowarzyszenia Uniwersytetu Śląskiego.
Oręż w walce władz
Wyniki akcji „Dojeżdżacie? – Dojeżdżamy!” studenci przekazali na ręce władz Rybnika, które wykorzystają je teraz w rozmowach z przewoźnikami. – Naszemu subregionowi, a więc 650 tysiącom mieszkańców, grozi wykluczenie komunikacyjne. Od dawna podkreślam konieczność przyjrzenia się temu problemowi przez wszystkie samorządy. Wyniki tej ankiety przedstawimy na Forum Związku Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego. Jeśli jest nas więcej, więcej możemy ugrać – zapowiada swoje działania prezydent Adam Fudali. I tak też władze spotkały się już z przedstawicielami PKS i firmy Transgór, a w tym tygodniu będą rozmawiać z PKP.
Samorządy dopłacą?
Ale narzekają nie tylko studenci. Ankiety wypełniali również inni mieszkańcy regionu, którym trudno na przykład zdążyć do pracy, gdy stoją w korkach. Gdyby połączenia były bardziej dogodne, z chęcią przesiedliby się do autobusów czy pociągów. Dlatego też prezydent chce, by zagrożenie wykluczenia komunikacyjnego dostrzegły również inne samorządy. – Marszałek będzie pewnie chciał, by do tych połączeń poszczególne samorządy zgodziły się dopłacać. Jeszcze za wcześnie na taką deklarację z naszej strony. Nasza lokalna komunikacja już teraz pochłania 24 – 25 milionów złotych, a w tym dotacji mamy jedynie 12 milionów. Ale sytuacja dojrzała już do tego, by się nad tym zastanowić, bo jeśli będziemy zacofani komunikacyjnie, nawarstwią się i inne problemy – mówił Adam Fudali.
Wyniki ankiety:
Kiedy korzystasz z usług komunikacyjnych na trasie Rybnik – Katowice, Katowice – Rybnik?
Od poniedziałku do piątku – 69 procent
Sobota – 16 procent
Niedziela – 15 procent
Preferowane godziny odjazdu linii Rybnik – Katowice (najczęściej typowane)
6.00 – 8 procent, 6.30 – 14 procent, 7.00 – 9 procent
Preferowane godziny odjazdu linii Katowice – Rybnik (najczęściej typowane)
15.00 – 6 procent, 17.00 – 6 procent, 20.00 – 5,5 procent
Preferowane trasy przejazdu Rybnik – Katowice i zpowrotem
Przez autostradę A1 – 52 procent
Przez Żory – 24 procent
Przez Gliwice – 24 procent
Czy potrzebne jest nowe połączenie PKP między 21.40 a 22.30?
Tak – 46 procent
Nie – 37 procent
Nie mam zdania – 17 procent
Kiedy korzystasz z usług komunikacyjnych na trasie Rybnik – Katowice, Katowice – Rybnik?
Od poniedziałku do piątku – 69 procent
Sobota – 16 procent
Niedziela – 15 procent
Preferowane godziny odjazdu linii Rybnik – Katowice (najczęściej typowane)
6.00 – 8 procent, 6.30 – 14 procent, 7.00 – 9 procent
Preferowane godziny odjazdu linii Katowice – Rybnik (najczęściej typowane)
15.00 – 6 procent, 17.00 – 6 procent, 20.00 – 5,5 procent
Preferowane trasy przejazdu Rybnik – Katowice i zpowrotem
Przez autostradę A1 – 52 procent
Przez Żory – 24 procent
Przez Gliwice – 24 procent
Czy potrzebne jest nowe połączenie PKP między 21.40 a 22.30?
Tak – 46 procent
Nie – 37 procent
Nie mam zdania – 17 procent
Krystian Szytenhelm