Razem prościej – poznajmy się
Magda Suda z Gimnazjum nr 4 jest autorką projektu „Tolerancja”, który został zgłoszony do programu „Szkoła bez przemocy”.
Najpierw brali udział w warsztatach z osobami niewidomymi, teraz sami zorganizują u siebie warsztaty dotyczące osób niepełnosprawnych.
Na Wielkanoc zaś zaproszą do konkursu dzieci ze Specjalnego Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Rybniku. A potem pojadą do Szkoły Życia ze swoim przedstawieniem teatralnym. Tak w Gimnazjum nr 4 uczą się tolerancji i integracji.
To tylko kilka pomysłów wziętych z projektu „Tolerancja i integracja”, zatytułowanego „Razem prościej – poznajmy się”. Jego autorką jest Magda Suda, utalentowana a jednocześnie wrażliwa gimnazjalistka, stypendystka prezydenta Rybnika. – To wspaniale, jeśli czlowiek nie żyje dla siebie, nie myśli tylko o swoich potrzebach, ale także pomaga innym i jest otwarty na innych ludzi – mówi młodziutka autorka projektu. Z napisaniem projektu nie miała żadnego problemu, ponieważ z problemem integracji zetknęła się już w swojej szkole podstawowej w rodzinnym Wielopolu (ZSP nr 1). – Braliśmy udział w takich zawodach, w których startowały mieszane drużyny – wspomina Magda. Przy pisaniu projektu „Tolerancja i integracja” do programu „Szkoła bez przemocy” pomogła jej Ewa Skatuła, pedagog szkolny w G nr 4 . – Wcześniej zorganizowaliśmy w naszej szkole warsztaty tyflologiczne, które poprowadzili członkowie wodzisławskiego oddziału Polskiego Związku Niewidomych. Problem tolerancji spotkał się w naszym gimnazjum z ogromnym zainteresowaniem. Tak więc w październiku przystąpiliśmy do programu „Szkoła bez przemocy”. Wprowdziliśmy w życie naszej szkoły związany z tym „Kodeks” – mówi Ewa Skatuła.
Szkoła niczego nie ukrywa
Kiedy „Kodeks” zawisł na każdym pietrze, wszysycy chcieli go przeczytać. Znalazł się w nim m.in. odważny zapis „Niczego nie ukrywamy”. – Chodzi o to, że szkoła nie będzie ukrywać, jeśli coś złego będzie się działo na jej terenie – wyjaśnia Krystyna Fizia, dyrektor G4. – Trochę na początku się obawialiśmy, że zachowanie uczniów będzie przekorne i odwrotnie, ale nic takiego się nie stało. Wręcz przeciwnie, młodzież bardzo dojrzale przyjęła Kodeks. Kształtowanie tolerancji to jedno z głównych zadań statutowych szkoły, tym bardziej więc cieszymy się z przystąpienia do programu „Szkoła bez przemocy” – dodaje dyrektor gimnazjum w Rybnickiej Kuźni. Z chwilą przystąpienia do programu gimnzjum jest zobowiązane do przestrzegania „Kodeksu”.
Pomóżmy innym
Obecnie gimnazjum w Rybnickiej Kuźni stara się o pozyskanie pieniędzy na realizację 3 projektów, które kilka dni temu zostały wysłane do Warszawy. Ich autorami są: nauczyciel, rodzic oraz gimnazjalista, czyli w tym przypadku Magda Suda. – W ramach projektu zamierzamy m.in. przeprowadzić u nas w szkole zbiórkę kocy i pokarmu dla zwierząt. Zorganizujemy następnie wycieczkę do pobliskiego schroniska dla zwierząt – planuje Magda. W jej projekcie jest także zaplanowana wycieczka rowerowa, w której wezmą udział uczniowie Szkoły Życia oraz gimnazjaliści. Wyprawa prowadzić będzie wzdłuż Zalewu Rybnickiego aż do Rud. W trakcie wycieczki planowany jest pokaz pierwszej pomocy w wykonaniu ratownika medycznego, ognisko z pieczeniem kiełbasek, gawęda leśniczego na temat mieszkańców lasu oraz gry i zabawy integracyjne z chustą klanzy.
Wolonatriusze już są
– Obecnie mamy już u nas grupę wolonatriuszy, głównie dziewczyn z naszego gimnazjum, która będzie się udzielać podczas imprez środowiskowych – dodaje Magda Suda, autorka projektu. – Myślę, że gdybyśmy nawet nie otrzymali tych pieniędzy z programu, to i tak będziemy organizowali wszystkie zadania z projektu, bo są ciekawe i wychowawcze – podsumowuje Ewa Skatuła, szkolna pedagog.
Kodeks
Szkoła bez przemocy
1. W mojej szkole nauczyciele, rodzice i uczniowie dbają o dobry klimat. Wszystkim nam zależy, żeby czuć się w niej bezpiecznie.
2. Wszyscy się szanujemy. Staramy się na siebie nie krzyczeć i rozumieć innych.
3. W mojej szkole szanuje się uczniów
4. Wszyscy staramy się, żeby w naszej szkole nie było przemocy.
5. Gdy dzieje się coś złego, to moja szkoła tego nie ukrywa.
6. Jeśli moja szkoła nie radzi sobie z problemami, prosi innych o pomoc.
7. Wiem, do kogo mogę się zwrócić o pomoc, gdy spotyka mnie krzywda lub widzę krzywdę innych.
8. W mojej szkole uczę się, co robić, gdy mam problemy albo jestem zezłoszczony.
9. W mojej szkole rodzice i nauczyciele działają wspólnie, szczególnie wtedy, gdy dzieje się coś złego.
10. W mojej szkole nagradza się dobre zachowania.
Szkoła bez przemocy
1. W mojej szkole nauczyciele, rodzice i uczniowie dbają o dobry klimat. Wszystkim nam zależy, żeby czuć się w niej bezpiecznie.
2. Wszyscy się szanujemy. Staramy się na siebie nie krzyczeć i rozumieć innych.
3. W mojej szkole szanuje się uczniów
4. Wszyscy staramy się, żeby w naszej szkole nie było przemocy.
5. Gdy dzieje się coś złego, to moja szkoła tego nie ukrywa.
6. Jeśli moja szkoła nie radzi sobie z problemami, prosi innych o pomoc.
7. Wiem, do kogo mogę się zwrócić o pomoc, gdy spotyka mnie krzywda lub widzę krzywdę innych.
8. W mojej szkole uczę się, co robić, gdy mam problemy albo jestem zezłoszczony.
9. W mojej szkole rodzice i nauczyciele działają wspólnie, szczególnie wtedy, gdy dzieje się coś złego.
10. W mojej szkole nagradza się dobre zachowania.
Iza Salamon