Opony na wiosnę
Dobrych kierowców nie trzeba przekonywać o zaletach stosowania właściwych opon do odpowiednich pór roku. Jest coraz cieplej, dlatego kierowcy coraz liczniej odwiedzają serwisy ogumienia, aby zmienić opony zimowe na letnie.
– Najlepiej zmieniać opony z zimowych na letnie, kiedy średnia temperatura kształtuje się powyżej 7 st.C. Opona letnia w porównaniu z oponą zimową ma mieszankę gumową o innych właściwościach, w tym wyższy stopień twardości, co w temperaturze powyżej 70 C zapewnia lepszą przyczepność i krótszą drogę hamowania – mówi Michał Sowada – właściciel Serwisu Szybkiej Obsługi „Sowada” w Rybniku. Opony stanowią jedyne połączenie samochodu z drogą, przenosząc ciężar samochodu, reagują na ruch kierownicy oraz niwelują nierówności drogi.
Dla poprawy bezpieczeństwa Firma Sowada zaleca, aby nowe lub mniej zużyte opony montować na tylną oś bez względu na rodzaj napędu. Zmniejsza to ryzyko obrócenia się samochodu wokół własnej osi na mokrej nawierzchni w przypadku nagłego hamowania lub jazdy po łuku oraz lepszego panowania nad pojazdem w trudnej sytuacji. Co 10–15 tys. km powinno się kontrolować wyważenie kół.
Wielu właścicieli samochodów zapomina o regularnej kontroli głębokości bieżnika. – Choć zgodnie z przepisami opony powinno się wymieniać, gdy głębokość bieżnika osiąga 1,6 mm, to jednak specjaliści dla bezpieczeństwa zalecają, by czynić to już, gdy jest on mniejszy niż 3,5 mm (dla opon zimowych – 4 mm) – przekonuje Michał Sowada.
Bardzo ważną sprawą jest kontrola ciśnienia w oponach. Raz w miesiącu lub przed każdą długą podróżą, sprawdzić ciśnienie w oponach na zimno. Ciśnienie zaniżone o 30% zmniejsza przebieg o połowę. Zaleca się przy każdej zmianie opon wymienić zawór. Zapewni nam to utrzymanie szczelności opon, trwałości oraz utrzymanie właściwego ciśnienia. W Firmie Sowada oferowany jest również system pompowania kół azotem. Co to daje? Azot penetruje przez gumę dwukrotnie wolniej niż powietrze, tak więc jeździmy dwukrotnie dłużej na właściwym ciśnieniu, co zapobiega zwiększonemu zużyciu paliwa i opon. Następną ważną sprawą, o której mówi nam Michał Sowada jest geometria kół. Pozwoli ona poprawić przyczepność auta do drogi, zminimalizować zużycie opon i mechanizmów, a nawet oszczędzić paliwo.
Przechowywanie opon – kilka ważnych zasad
- Ogumienie nie powinno być przechowywane w warunkach bezpośredniego oddziaływania promieni słonecznych i ciepła (należy unikać zawilgocenia). Suche, ciemne, chłodne pomieszczenie.
- w pomieszczeniach nie powinny znajdować się urządzenia generujące ozon
(np. silniki i inne urządzenia elektryczne) - razem z oponami nie powinny być przechowywane środki degradujące gumę (takie jak paliwa, oleje, smary, kwasy
i zasady) - przed pozostawieniem opon na dłuższy okres warto je oczyścić z zabrudzeń (np. z soli po zimie)
- dobrze jest umieścić opony w oddzielnych workach foliowych, aby uchronić je przed kurzem i zabrudzeniami
- opony z felgami można magazynować w pozycji poziomej (po dwie lub cztery, jak na rys. 1.)
- opony bez felg powinniśmy stawiać pionowo (rys. 2.), obracając je co kilka tygodni (zmieniając punkt podparcia)
- przed złożeniem warto obniżyć ciśnienie do ok. 1 atmosfery