Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 19 (1172) Data wydania: 09.05.23
Czytaj e-gazetę

Najpierw kupiła bilet miesięczny dla córki, a potem przystanek autobusowy zlikwidowano

GODÓW Z naszą redakcją skontaktowała się mieszkanka regionu, pani Urszula z prośbą o interwencję. Jej problem dotyczył zlikwidowanego kilka miesięcy temu przystanku autobusowego przy stacji paliw Uniwar w Łaziskach. – Zamiast pomyśleć, jak problem rozwiązać bez szkody dla pasażera, po prostu likwiduje się przystanek – mówi. Starostwo Powiatowe w Wodzisławiu Śl. tłumaczy jednak, że za likwidacją przystanku przemawiały względy bezpieczeństwa.

Kupiła bilet miesięczny, a przystanek zlikwidowano

Pani Urszula jest mamą nastoletniej Weroniki, która uczy się w jednej ze szkół ponadpodstawowych na terenie powiatu wodzisławskiego. Dziewczyna, dojeżdżając do szkoły Wodzisławską Komunikacją Powiatową, korzystała z przystanku autobusowego Łaziska Autostrada, który ulokowany był przy stacji paliw Uniwar. Kiedy w zeszłym roku wykupiła bilet miesięczny dla córki, nie spodziewała się, że przystanek z którego korzysta, zostanie wkrótce zlikwidowany. Ale tak się właśnie stało. – Dlaczego przystanek był, kiedy sporadycznie z niego korzystano, a teraz, jak został wykupiony bilet miesięczny na dojazd do szkoły, został zlikwidowany? – dopytuje rozżalona. – Czy tak rozwiązuje się problem z niezdyscyplinowanymi kierowcami, którzy kilkakrotnie pominęli ten przystanek i dziecko spóźniło się do szkoły? – dodaje. Mama nastoletniej Weroniki zwraca uwagę, że przystanek w pobliżu stacji paliw funkcjonował od dobrych kilku lat i nie rozumie, dlaczego właśnie teraz został zlikwidowany.

Chodziło o bezpieczeństwo

Aby wyjaśnić sytuację, skontaktowaliśmy się ze Starostwem Powiatowym w Wodzisławiu Śl., które administruje Wodzisławską Komunikacją Powiatową. Odpowiedzi udzielił nam kierownik Biura Komunikacji Społecznej i Informacji Wojciech Raczkowski. – Jedynym powodem decyzji o likwidacji przystanku w rejonie stacji Uniwar w rejonie węzła autostradowego Gorzyczki były kwestie bezpieczeństwa. Myślę, że każdy, kto choć raz w ostatnich miesiącach był w tym rejonie, rozumie, co mamy na myśli – podkreśla stanowczo na samym początku. Dodaje, że w czasach, kiedy przystanek przy stacji paliw powstawał – był to styczeń 2018 r., ruch w tym miejscu pozwalał na jego lokalizację. – Dzisiaj sytuacja wygląda już zgoła inaczej – zwraca uwagę.

Wyjaśnienia urzędu

Raczkowski zauważa, że w rejonie stacji kumuluje się duży ruch samochodów ciężarowych i osobowych, z racji swojej bliskiej odległości od autostrady oraz zważywszy na to, że jest to ostatnia stacja paliw w Polsce. Stacja i jej okolice stały się też swego rodzaju punktem zbornym dla wielu polskich pracowników z czeskich zakładów pracy. Dodatkowo w tym miejscu z autostradą krzyżuje się znaczący ruch lokalny przebiegający między gminami Gorzyce i Godów, a także od strony powiatu raciborskiego i części dzielnic Jastrzębia-Zdroju, dla których węzeł autostradowy Gorzyczki jest najbliższym miejscem, w którym mogą wjechać na autostradę. – Jakby tego było mało przy stacji Uniwar funkcjonuje restauracja jednego ze światowych koncernów, która również generuje spory ruch – wskazuje Wojciech Raczkowski.

Nasz rozmówca przypomina, że w niedalekich Gorzyczkach (około 1,8 km od stacji paliw) ukończono budowę zespołu hal magazynowo-produkcyjnych jednego z dużych centrów logistycznych, co spowoduje, że po uruchomieniu działalności natężenie ruchu na węźle wzrośnie według szacunków o około 600 ciągników samochodowych z naczepami na dobę. Planowana jest także budowa kolejnych stacji paliw i hal magazynowych wzdłuż drogi powiatowej nr 5037 S (ul. Powstańców Śląskich w Łaziskach i ul. Raciborska w Gorzyczkach). Raczkowski wskazuje, że dodatkowo znacznie wzrośnie natężenie ruchu pojazdów osobowych, gdyż szacuje się, że zatrudnienie w nowopowstałych zakładach znajdzie od 3 tys. do 4 tys. pracowników.

– W takich warunkach utrzymywanie ruchu na przystanku przy stacji Uniwar, z którego miałyby korzystać autobusy pełne pasażerów, zwłaszcza młodzieży udającej się do szkół ponadpodstawowych, stanowiłoby duże niebezpieczeństwo dla pasażerów, a także dodatkowe utrudnienie dla i tak już dużego ruchu w rejonie stacji paliw. Można sobie wyobrazić, jak wyglądałby ruch autobusu komunikacji publicznej manewrującego między dziesiątkami tirów i samochodów osobowych – mówi Wojciech Raczkowski. Zauważa, że wcześniej dochodziło już do kuriozalnych sytuacji, że autobus nie mógł odebrać bądź wysadzić pasażera w tym miejscu.

Będzie jeszcze jeden przystanek

– Likwidacja przystanku na stacji Uniwar może stanowić pewną niedogodność, ale nie powoduje odcięcia od komunikacji publicznej tamtego rejonu, ani gminy Godów, ani gminy Gorzyce – zwraca uwagę Wojciech Raczkowski. Dodaje, że około kilometr dalej w kierunku Łazisk (około 10 – 12 minut pieszo) funkcjonuje kolejny przystanek obsługiwany przez Wodzisławską Komunikację Powiatową. – Mając na uwadze przewidywane zapotrzebowanie na kursy komunikacji publicznej dowożącej pracowników do powstających w tamtym rejonie zakładów pracy, zarząd powiatu proceduje obecnie kwestię uruchomienia kolejnego przystanku autobusowego w rejonie Domu Przyjęć Anna w Gorzyczkach, który również znajduje się stosunkowo niedaleko od stacji paliw – wskazuje. Na koniec nasz rozmówca dodaje, że z analizy ruchu pasażerskiego wynika, iż z przystanku Łaziska Autostrada, który został zlikwidowany jesienią 2022 r., dziennie korzystało średnio od 1 do 3 osób.

Czytelniczka nieprzekonana

Tłumaczenie starostwa powiatowego nie przekonuje jednak pani Urszuli. – Od początku planując takie umiejscowienie przystanku, ktoś nie bardzo pomyślał, jak to będzie wyglądało w praktyce. Teraz, zamiast pomyśleć, jak problem rozwiązać bez szkody dla pasażera, likwiduje się przystanek – podkreśla. – Przystanek powstał w chwili, kiedy stacja paliw i autostrada działały już przysłowiową „pełną parą” i znane było natężenie ruchu zarówno na placu, jak i na drodze dojazdowej, a skoro widome było, że będą z tym problemy to bezzasadne było tworzenie w tym miejscu punktu – wskazuje. Pani Urszula podkreśla, że nie jest winą pasażerów, że blokowane jest miejsce wyznaczone do zatrzymania się autobusów. Ostatecznie jej córka do przystanku Łaziska Autostrada miała 500 m, a po jego likwidacji do najbliższego ma trzy razy więcej.

Justyna Koniszewska