Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 13 (1166) Data wydania: 28.03.23
Czytaj e-gazetę

CPK wybrało wariant inwestorski

REGION Podczas konferencji prasowej wojewody śląskiego Jarosława Wieczorka oraz wiceministra Funduszy i Polityki Regionalnej Marcina Horały, zaprezentowano wariant inwestorski CPK, czyli ostatecznie wybraną trasę przebiegu linii kolejowej.

Konferencja odbyła się 22 marca w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach, a obecni na niej wojewoda Jarosław Wieczorek, wiceminister Marcin Horała oraz Maciej Pańczak (koordynator ds. odcinka Katowice-Ostrawa) opowiedzieli o pracach projektowych oraz ostatecznym kształcie tzw. „szprychy” CPK z Katowic do Ostrawy.

Przypomnijmy, że Kolej Dużych Prędkości ma przebiegać przez Żory, a także gminy Świerklany, Godów, Mszana, natomiast nie ma pewności, czy kolej będzie także przejeżdżać przez Wodzisław Śląski, Gorzyce i Jastrzębie-Zdrój. Te wątpliwości miała rozwiać środowa konferencja.

Prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ) dla odcinka „szprychy” nr 7 Katowice – Ostrawa rozpoczęły się w lipcu 2021 roku. Z kolei już od 2020 roku w wyniku wywiadów środowiskowych oraz spotkań z samorządami i mieszkańcami zebrano 160 tys. uwag i wniosków, które posłużyły do opracowania Strategicznego Studium Lokalizacyjnego w którym zaproponowano pierwsze warianty przebiegu szprychy nr 7.

W ostatnim roku kolejnym konsultacjom społecznym, analizie wielokryterialnej oraz analizie kosztów i korzyści poddano cztery warianty przebiegu linii Katowice – Ostrawa: W71, W72, W73 i W74.

Przeprowadzona analiza wskazała, iż najkorzystniejszą opcją budowy linii kolejowej na odcinku Katowice – granica państwa – Ostrawa jest realizacja wariantu W72.

– W ramach nie tylko tej inwestycji, ale też Programu dla Śląska to ogromne środki dające szansę na rozwój regionu – mówił wojewoda Jarosław Wieczorek. – Jeszcze niedawno w tej sali pokazywaliśmy 7 projektów w ramach programu Kolej+, a dzisiaj zaprezentujemy projekt szybkiej kolei, nie tylko łączącej woj. śląskie z Warszawą, ale także z Europą – zaznaczył wojewoda.

– Również mieszkańcy Jastrzębia-Zdroju będą mogli koleją dojechać szybko i sprawnie do Katowic i całego kraju – zapowiedział wiceminister Horała, już na wstępie odpowiadając na wątpliwości, co do odnogi linii CPK do Jastrzębia-Zdroju.

– Wariant, który został wybrany, jako wariant inwestorski to ten, który przewiduje najmniej wywłaszczeń, zmian w terenie – zaznaczył wiceminister, podkreślając, że ostatecznie wybrano wariant o numerze W72.

Maciej Pańczak wyjaśnił opracowanie STEŚ i prace nad wariantami, a także zaznaczył, że na terenie naszego regionu ze względu na przeszkody terenowe prędkość maksymalna na linii CPK będzie wynosić 250 km na godzinę. Koordynator odcinka wyjaśnił także, na czym polegały analizy CPK i przytoczył liczby, m.in. 160 tys. uwag przesłanych do CPK przez samorządy i mieszkańców.

Co szczególnie istotne dla mieszkańców, rygorystycznej ocenie poddane zostały także wyliczenia dotyczące wyburzeń. W tym zakresie najkorzystniejszym okazał się wariant W72. Badania pokazały, że na trasie tego odcinka będzie ich o kilkaset mniej, niż w wersjach W71, W73 i W74.

Ostateczny wariant potwierdza, że linia CPK Katowice – Ostrawa będzie przebiegać wzdłuż autostrady A1 do Mszany. Nie będzie przebiegać przez Marklowice i Gorzyce.

Warto dodać, że podczas konferencji, przed Śląskim Urzędem Wojewódzkim odbyła się pikieta mieszkańców, którzy protestowali przeciw inwestycji CPK, która spowoduje m.in. wywłaszczenia oraz będzie ingerować w środowisko naturalne.

Szymon Kamczyk


Elementy charakterystyczne wariantu W72:

  • dodatkowe łącznice umożliwiające szybkie połączenia Rybnika, Żor i Wodzisławia Śląskiego z Katowicami i resztą kraju,
  • dodatkowy odcinek łączący Wodzisław Śląski i centrum miasta Jastrzębie-Zdrój,
  • nowoprojektowany dworzec w Jastrzębiu Zdrój – Centrum, dodatkowy przystanek Jastrzębie-Zdrój Zachód, wraz z włączeniem miasta do sieci kolejowej;
  • przejście przez centrum Mikołowa konwencjonalną linią kolejową w korytarzu istniejącej rozbudowanej linii kolejowej,
  • w miarę możliwości technicznych wykorzystanie istniejącego korytarza autostrady A1,
  • dostępność dla pociągów kategorii międzyregionalnych oraz regionalnych z dedykowaną dla nich infrastrukturą,
  • ograniczona dostępność dla transportu towarowego – tylko dla pociągów kontenerowych (intermodalnych), odcinek północny – od linii kolejowej 169 przez Łaziska i Mikołów do Katowic Piotrowic dostępny tylko dla transportu pasażerskiego,
  • baza utrzymania nowej linii została zaplanowana przy stacji Wodzisław Śląski,
  • stacje kolejowe w Żorach Północnych i Mszanie przeznaczone m.in. dla ruchu dalekobieżnego,
  • możliwość powstania (po późniejszym podjęciu decyzji) Terminala Intermodalnego, zlokalizowanego w Wodzisławiu Śląskim, w okolicach byłej kopalni 1 maja, równolegle do LK Wodzisław Śląski – Jastrzębie Zdrój,
  • najmniejsza liczba wyburzeń,
  • najmniejszy wpływ szkód górniczych i pozostałości po dawnej (historycznej) eksploatacji węgla,
  • najmniejszy wpływ na korytarz ekologiczny i przecięcie szlaków migracyjnych zwierząt.