Radni chcą połączenia z Jastrzębiem, ale nie kosztem zabudowy
WODZISŁAW ŚL. Wodzisławscy radni podczas ostatniej sesji podjęli uchwałę, w której przyjęli stanowisko w sprawie zaproponowanych wariantów linii CPK. Radni chcieliby, aby powstało połączenie kolejowe z Jastrzębiem-Zdrojem, ale nie zgodzili się na przedstawione warianty, bo te zbyt mocno ingerują w zabudowę mieszkalną.
Rada miejska tej kadencji dwukrotnie zabierała glos w sprawie rozwoju połączeń kolejowych. W kwietniu 2019 roku rada miejska poparła przywrócenie połączenia kolejowego Wodzisław Śląski – Jastrzębie Zdrój, zgodnie z założeniem przyjętym w rządowym „Programie Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej+”, a w maju 2020 roku apelowała o podjęcie działań, które będą zmierzały do wyboru takiego wariantu przebiegu linii Kolei Dużych Prędkości, który umożliwi lokalizację przystanku kolejowego KDP na terenie Wodzisławia Śląskiego.
– Rada Miejska Wodzisławia Śląskiego rozumie mieszkańców zaniepokojonych o los swoich nieruchomości i działek, w związku z niejasnościami dotyczącymi powstającego studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego Kolei Dużych Prędkości na linii Katowice-Ostrawa wraz z odnogą do dworca kolejowego Wodzisław Śląski. Szczególnie wariant przebiegający przez dzielnicę Wilchwy w swoim wstępnym przebiegu mocno ingeruje w istniejącą zabudowę. Uważamy, że konsultacje społeczne w sprawie tak wrażliwej powinny być prowadzone w zdecydowanie szerszym wymiarze, a bezpośrednio zainteresowani mieszkańcy, przedsiębiorcy oraz władze gmin powinni otrzymać wszystkie dostępne dane w sprawach ich dotyczących. Dlatego działania obecnie prowadzone przez wykonawcę są niewystarczające – pisze przewodniczący rady miasta Dezyderiusz Szwagrzak w stanowisku radnych.
Kolej szansą dla Wodzisławia
– Jednocześnie Rada Miejska uznaje, że nowe połączenie kolejowe jest szansą dla Wodzisławia Śląskiego. Kolej to transport przyszłości, który w związku z coraz większym zakorkowaniem miast, coraz większą świadomością ekologiczną i postępem technologicznym, będzie cieszył się coraz większą popularnością. Nowa trasa otwiera możliwość nie tylko szybkiego dojazdu w kierunku Warszawy i innych głównych miast polskich oraz europejskich, ale także utworzenia połączeń w Beskidy lub pętli pomiędzy głównymi miastami Subregionu Zachodniego, która będzie alternatywą dla połączeń autobusowych. Sytuacja, w której dogodny dojazd do stacji KDP będą mieli mieszkańcy Jastrzębia-Zdroju, Żor, Rybnika czy Mikołowa, a zostaną go pozbawieni wodzisławianie, przyczyni się do spadku znaczenia naszego miasta oraz będzie niekorzystna dla funkcjonowania Centrum Przesiadkowego odnowionego ze środków unijnych – wyjaśnia dalej przewodniczący rady.
Brak zgody na przedstawione warianty
Dlatego rada opowiedziała się za ideą budowy Kolei Dużych Prędkości wraz z odnogą pomiędzy Wodzisławiem Śląskim z Jastrzębiem Zdrój, jednak nie zaakceptowała żadnego z przedstawionych wariantów, argumentując to kolizją projektowanej linii z istniejącą zabudową mieszkalną, sakralną oraz terenami inwestycyjnymi. Radni oczekują także, że prezydent Mieczysław Kieca będzie aktywnie uczestniczył we wszelkiego rodzaju konsultacjach i negocjacjach oraz skutecznie przekonywał decydujących do przyjęcia takiego wariantu, który uwzględni zarówno interesy mieszkańców, jak i przyczyni się do rozwoju Miasta.
(ska)