Województwo pochwaliło się nową drogą. Technologia XXI w.
3 listopada o godz. 13.00 na parkingu restauracji Astoria przy skrzyżowaniu ul. Wodzisławskiej i Chabrowej, odbył się briefing prasowy związany z zakończeniem przebudowy DW933 na odcinku Wodzisław Śl. – Jastrzębie-Zdrój
MSZANA, WODZISŁAW ŚL. Na briefingu obecni byli m.in. marszałek województwa śląskiego Jakub Chełstowski oraz wicemarszałek Wojciech Kałuża. Ten pierwszy podkreślał, że nowa służyć będzie wielu mieszkańcom województwa, i będzie znacznie bezpieczniejsza niż wcześniej. – Dzięki drogom wykonanym w ten sposób, spada liczba wypadków na drogach. Ta droga to technologia XXI wieku – powiedział Chełstowski, nawiązując do zastosowanych rozwiązań np. związanych konstrukcją skrzyżowań, ciągami pieszo-rowerowymi czy z nawierzchnią asfaltową o obniżonym poziomie generowania hałasu, dzięki której ruch na drodze nie emituje tak dużego hałasu jak wcześniej. Z kolei wicemarszałek Kałuża podkreślił, że drogę udało się wybudować również dzięki pozyskaniu dofinansowania ze środków zewnętrznych. Koszt robót budowlanych wyniósł 82,9 mln zł w tym współfinansowanie z UE 47 mln zł.
Nowe funkcje DW 933
Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich Zbigniew Tabor podkreślał wysokie parametry drogi. – Jej żywotność została określona na 50 lat. To oznacza też mniej remontów – powiedział Tabor, podkreślając spore natężenia na DW 933 sięgające 20 tys. aut na dobę. Przypomniał też, że projektowanie i budowa drogi trwały łącznie 6 lat. – Ale ta droga ma też nowe funkcje, których dawniej tu nie było. Są ciągi piesze i pieszo-rowerowe – podkreślał Tabor. Zaznaczył, że droga została wybudowana w nowoczesnej technologii, którą ZDW stosuje jako jedyny w Polsce.
Wójt Mszany Mirosław Szymanek podkreślił z kolei, ze otwarcie drogi to wielki dzień dla Mszany, ale też całego regonu, bo komunikuje ona Wodzisław z Jastrzębiem i cały region z autostradą A1. – A nasi mieszkańcy na nowo się z tą drogą poznają, spacerują tą drogą, widzę dzieci jeżdżące na rowerach. Widać, że ta część Mszany znów zaczęła żyć, z czego bardzo się cieszę – powiedział Szymanek, dziękując marszałkom i szefowi ZDW za przebudowę DW 933.
Zakres przebudowy DW 933 na odcinku Wodzisław – Jastrzębie obejmował: przebudowę drogi o długości 7,2 km do parametrów klasy G; ujednolicenie szerokości jezdni (7,0m) i poboczy; przebudowę (całkowita wymiana) istniejącej konstrukcji nawierzchni z dopuszczeniem nacisku osi 11,5 tony; budowę/przebudowę odcinków chodników, ciągów pieszo-rowerowych na całym przebiegu inwestycji – tj. 7,20 km, budowę zjazdów, zatok autobusowych, skrzyżowań; budowę 4 skrzyżowań z sygnalizacją świetlną; budowę i przebudowę: 2 obiektów mostowych, 2 przepustów; budowę i przebudowę kanalizacji deszczowej; przebudowę sieci gazowej; budowę i przebudowę sieci oświetlenia ulicznego; wykonanie ekranów akustycznych; budowę na całej długości kanału technologicznego.
Droga o długiej żywotności
Wszystkie przebudowywane i budowane drogi wojewódzkie w województwie są dostosowane do maksymalnego nacisku osi 11,5 tony. ZDW w Katowicach stosuje przy tym najnowsze rozwiązania techniczne, biorąc pod uwagę tzw. „koszt życia drogi” (Life Cycle Cost). To sprawia, że przewidywana trwałość dróg (Perpetual Pavement) przebudowywanych i budowanych przez ZDW w Katowicach wynosi aż 50 lat. Oznacza to, że w tym czasie nie będzie konieczności ich gruntownej przebudowy. W przypadku DW 933 technologie i zakres prac przemawiają za tym, by mówić o całkowicie nowym obiekcie. Cała istniejącą konstrukcja DW 933 została rozebrana. Powstała nowa, według najnowszych dostępnych na świecie technologii.
Co z tymi niedziałającymi światłami?
Mimo że odcinek został oficjalnie oddany do użytku, to nadal nie działa sygnalizacja świetlna i oświetlenie uliczne. Dlaczego tak jest i kiedy można spodziewać się uruchomienia owej infrastruktury? – W sprawie sygnalizacji świetlnej trwają jeszcze jej odbiory, tu wszystko musi zostać dokładnie sprawdzone, bo nie można sobie pozwolić na jakąś pomyłkę. Musi to odebrać również nadzór budowlany. Myślę, że jest to kwestia kilku tygodni. Trudno powiedzieć, czy dwóch, czy raczej sześciu, bo nie wszystko tak jak mówię, zależy tu od nas – mówi Ryszard Pacer, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach. – Co do oświetlenia ulicznego, to owszem, powstało ono w ramach inwestycji, ale zostanie ono wydzielone i przekazane samorządom, bo to do ich zadań należy utrzymanie oświetlenia ulicznego. Samorządy również muszą to zaktualizować w swoich taryfach do podmiotów dostarczających energię, więc to również może troszkę potrwać – wyjaśnia Pacer.
(art)