Rosną koszty budowy dróg na terenach po KWK 1 Maja. Chodzi o prawie pół mln zł
Trwa budowa dróg na terenach pokopalnianych w Wodzisławiu Śl. Wraz z postępem prac wzrastają jednak koszty inwestycji.
WODZISŁAW ŚL. Do końca września na terenach po KWK 1 Maja w Wodzisławiu Śl. powstaną trzy ciągi komunikacyjne. – Droga, która powstaje w tym miejscu z pewnością będzie sprzyjać rozwojowi przedsiębiorczości na terenach pokopalnianych, ale także będzie służyć mieszkańcom – przekazywał nam kilka tygodni temu Mateusz Jamioła, inspektor ds. rozwoju miasta wodzisławskiego magistratu. Okazuje się jednak, że inwestycja wymaga większych nakładów finansowych, niż początkowo sądzono.
Rów istniał, ale już nie istnieje
W trakcie czerwcowego posiedzenia komisji budżetu skarbnik miasta Jacek Matyja poinformował radnych, że realizowana inwestycja wymaga wykonania prac dodatkowych. – Są one związane z odwodnieniem dróg na terenach po KWK 1 Maja – mówił. Dalej wyjaśnił, że chodzi o m.in. budowę dodatkowego odcinka kanalizacji deszczowej. – Konieczność tych prac powstała z powodu zamiany zagospodarowania terenu wskutek robót rekultywacyjnych prowadzonych przez właścicieli okolicznego terenu, przez co rów, do którego należało odprowadzić wody opadowe, nie istnieje. W celu uniknięcia zalania przyległych terenów właścicieli prywatnych jak i prawidłowego odwodnienia wód opadowych z drogi potrzebne jest wykonanie dodatkowego odcinka kanalizacji – tłumaczył skarbnik Matyja. Ponadto mają zostać jeszcze wykonane: zabudowa dodatkowej studni betonowej, zabudowa stalowej bariery energochłonnej oraz umocnienie skarp rowu betonowymi płytami ażurowymi.
Potrzeba prawie 0,5 mln zł
Budową ciągów na terenie pokopalnianym za kwotę nieco ponad 4,1 mln zł zajmuje się Zakład Usług Budowlanych MARBUD z Rybnika. Z kolei roboty dodatkowo wyceniono na kwotę niebagatelną, bo wynoszącą 400 tys. zł. Środki mają pochodzić z oszczędności poprzetargowych, jakie pojawiły się na zadaniu dotyczącym modernizacji ulic Sasankowej i Magnoliowej.
– 400 tys. zł to bardzo duża kwota – zwrócił uwagę podczas obrad przewodniczący rady Dezyderiusz Szwagrzak. Radni dopytywali także, czy proponowane środki wystarczą na realizację dodatkowych prac. – Powinny – odpowiedział pan skarbnik.
W trakcie czerwcowej sesji radni zabezpieczyli potrzebne pieniądze w budżecie miasta.
Jaki zakres inwestycji?
Przypomnijmy, że cała inwestycja obejmuje wykonanie konstrukcji jezdni wraz z zabudową krawężników, wykonanie chodników i poboczy, zjazdów, oświetlenia drogi, rozwiązań dotyczących odwodnienia pasa drogowego, tak by w odpowiedni sposób odprowadzić wody deszczowe wraz z uwzględnieniem naturalnych zlewni z terenów przyległych. Trzy odcinki drogi, które powstaną na miejskich terenach, zostaną ze sobą połączone. W efekcie powstanie nowa droga o łącznej długości około 1,7 km. Aktualnie inwestycja jest już w fazie końcowej. Prowadzone są m.in. roboty związane z układaniem warstwy wiążącej, ścieralnej, utwardzaniem, humusowaniem i obsianiem trawą pobocza.
(juk)