Jak leczyć się w pandemii: Rejestracja na szczepienia przeciwko COVID-19
15 stycznia ruszył proces rejestracji powszechnych szczepień przeciwko COVID-19. Początkowo dotyczył on osób w wieku 80+. Pozostałe osoby będą mogły zgłosić chęć zaszczepienia. 22 stycznia rozpoczęła się rejestracja osób w wieku 70+. 25 stycznia w całej Polsce rozpoczęła się akcja szczepienia populacyjnego tych dwóch grup ludności. Podpowiadamy, jak krok po kroku dokonać rejestracji.
Jak zarejestrować się na szczepienie? Można to zrobić na kilka sposobów. Pierwszym jest rejestracja telefoniczna. Aby ją przeprowadzić, zadzwoń na całodobową i bezpłatną infolinię – 989. Możesz to zrobić sam lub może Cię zapisać ktoś bliski z rodziny. Do zapisu wystarczy numer PESEL oraz numer telefonu komórkowego. Na podany numer otrzymasz SMS z potwierdzeniem umówienia wizyty na szczepienie. W ten sposób możesz zarejestrować swoich dziadków lub rodziców. Wystarczy, że rozpocznie się etap szczepień i będziesz miał numer PESEL bliskiej osoby. Podczas rejestracji wybierzesz dokładny termin oraz miejsce szczepienia. Następnie otrzymasz SMS z potwierdzeniem umówienia wizyty na szczepienie.
Drugim sposobem jest rejestracja elektroniczna poprzez e-Rejestrację dostępną na pacjent.gov.pl. System zaproponuje Ci pięć dostępnych terminów w punktach szczepień, które znajdują się blisko Twojego adresu. Jeśli żaden z proponowanych terminów nie będzie Ci pasował albo będziesz chciał zaszczepić się w innym punkcie, w innym mieście – będzie taka możliwość. Wystarczy, że skorzystasz z dostępnej wyszukiwarki i wskażesz dogodną dla Ciebie datę i lokalizację. Zaraz po dokonaniu rezerwacji, otrzymasz powiadomienie SMS, a następnie ponownie przypomnimy Ci o szczepieniu dzień przed planowanym terminem. Jeśli chcesz skorzystać z tego sposobu rejestracji, musisz posiadać Profil Zaufany. Jeżeli go nie masz, skontaktuj się z infolinią NFZ 989, bezpośrednio z wybranym punktem szczepień lub skorzystaj ze wsparcia swojej przychodni.
Trzecim sposobem jest bezpośredni kontakt z punktem szczepień. Jeśli w wybranym punkcie szczepień nie znalazłeś dogodnego terminu, to zadzwoń na infolinię NFZ pod numer 989. Konsultanci pomogą Ci znaleźć inny punkt szczepień niedaleko Ciebie z terminem, który Ci pasuje.
Zgłoś chęć szczepienia
Ponadto od 15 stycznia umożliwiono zgłoszenia – przez formularz online – chęci zaszczepienia się dla wszystkich dorosłych obywateli Polski (osób w wieku 18 do 69 roku życia). Zgłoszenie nie jest rejestracją na szczepienie. Zarejestrować będzie się można w momencie, kiedy zostaną ogłoszone terminy szczepienia dla danej grupy. Formularz zgłoszenia chęci przyjęcia szczepionki można wypełnić na stronie internetowej www.szczepimysie.pacjent.gov.pl. Kiedy ruszy rejestracja na szczepienia dla Twojej grupy, dostaniesz wiadomość mejlową z informacją, że masz już wystawione e-skierowanie. Wtedy będziesz mógł się zarejestrować na konkretny termin.
Dostaniesz kod QR
Podczas styczniowej konferencji prasowej wiceminister zdrowia Anna Goławska powiedziała dziennikarzom, że osoby zaszczepione otrzymają specjalny kod QR – znak rozpoznawczy osoby zaszczepionej w systemie elektronicznym. Po zaszczepieniu będą wystawiane tzw. kody QR, które będzie można otrzymać z internetowego konta pacjenta, m-obywatela, lub poprzez wydruk w punkcie szczepień. – To będzie tzw. paszport osoby zaszczepionej, który będzie potwierdzał, że osoba została zaczepiona i może korzystać z uprawnień, które jej przysługują – wyjaśniła Goławska. Zaznaczyła, że taki kod będzie wystawiony po otrzymaniu drugiej dawki szczepionki.
Wiceszefowa resortu zdrowia wskazała, że stworzony został też elektroniczny system zgłaszania działań niepożądanych szczepionki. Zapowiedziała, że ruszy on od 15 stycznia. Dodała, że oprócz narzędzi służącym pacjentom i lekarzom, stworzony został system elektroniczny zamawiania szczepionek, w którym m.in. podmioty szczepiące składają w odpowiednich terminach zapotrzebowanie.
(art), (ska)