Przystanek kolejowy w centrum miasta coraz bardziej realny
WODZISŁAW ŚL. PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły ocenę formalną wniosków złożonych do programu Kolej+, którego celem jest uzupełnienie sieci kolejowej w Polsce. PKP PLK przyjęły w sumie 96 zgłoszeń projektów. Do drugiego etapu programu zakwalifikowano 79 przedsięwzięć – wśród nich projekty istotne dla mieszkańców naszego regionu.
Coraz bliżej do przystanku
Miasto Wodzisław Śl. złożyło wniosek o budowę przystanku kolejowego „Wodzisław Śl. – Centrum”. – Jeśli uda się pozyskać środki na ten cel, w ciągu najbliższych kilku lat będzie można zrealizować budowę nowego przystanku kolejowego w centrum miasta. Mówimy tu o budowie dwóch peronów o długości 150 m, dodatkowego toru i nowego toru odstawczego – komentuje prezydent Mieczysław Kieca. – Budowa przystanku kolejowego „Wodzisław Śl. – Centrum” jest naszym marzeniem. Mam nadzieję, że uda się go zrealizować. Cieszę się, że nasz wniosek pozytywnie przeszedł ocenę formalną – dodaje. Według wstępnych szacunków koszt projektu budowlanego inwestycji ma wynieść około 2 mln zł, a budowa torów i peronów to około 23 mln zł. Miasto z programu ma szanse pozyskać 85% dotacji, czyli około 19,5 mln zł. Partnerem projektu jest również powiat wodzisławski, który będzie partycypował w kosztach realizacji zadania.
Ma być lepsza komunikacja
Jaki jest cel budowy nowego przystanku w Wodzisławiu Śl.? Jak tłumaczy prezydent Kieca, to przede wszystkim lepsza komunikacja w mieście. Pasażerowie kolei będą mogli korzystać z połączeń kolejowych, zwłaszcza tych o zasięgu lokalnym, w bliskości Starego Miasta, urzędów i wielu szkół. Takie rozwiązanie ma znacząco zwiększyć przemieszczanie się osób przez centrum miasta. Będzie też dogodnym rozwiązaniem dla uczniów czy klientów wielu instytucji. Wraz z przystankiem powstałaby cała infrastruktura towarzysząca jak miejsca postojowe, chodniki czy oświetlenie.
Kolej dla Raciborza, Opolszczyzny i Jastrzębia
W naszym regionie nie tylko wniosek z Wodzisławia Śl. przeszedł do drugiego etapu. Pozytywnie ocenę formalną przeszło również 18 projektów przypisanych regionalnie do województwa śląskiego. Wśród nich znalazł się ten dotyczący uzupełnienia sieci kolejowej między Jastrzębiem-Zdrój a Katowicami (przez Żory i Orzesze). Województwo Opolskie z kolei ma szansę na rewitalizację linii kolejowych nr 177 oraz 294 na trasie Racibórz – Racławice Śl. Pociągi pasażerskie nie jeżdżą tą trasą od 2000 r. Od tego czasu szlak kolejowy popada w ruinę. O rewitalizację linii kolejowych zabiegają samorządowcy z województw śląskiego i opolskiego, a także parlamentarzyści, m.in. pochodzący z Opolszczyzny wiceminister aktywów państwowych Janusz Kowalski oraz pochodzący z Raciborza wiceminister sprawiedliwości Michał Woś. Szacunkowy koszt inwestycji to 375 mln zł.
Co dalej?
Teraz każdy samorząd, którego wniosek został zakwalifikowany do II etapu programu, ma 12 miesięcy na przygotowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego przedsięwzięcia. W oparciu o tę dokumentację Ministerstwo Infrastruktury przygotuje listę projektów zakwalifikowanych do Programu Kolej+. Ma to nastąpić w okresie od grudnia 2021 r. do lutego 2022 r. Kolejne dwa miesiące przewidziano na podpisanie umów z samorządami. Właściwa realizacja projektów powinna rozpocząć się w maju 2020 r.
Na wszystko nie wystarczy pieniędzy
Szacunkowa wartość 79 projektów zakwalifikowanych do II etapu programu opiewa na kwotę 30,5 mld zł. Tymczasem budżet Kolei+ jest szacowany na 6,6 mld zł. 85% środków ma pochodzić z budżetu państwa (5,6 mld zł), natomiast 15% od samorządów (1 mld zł).
(żet)