Skrzyżowanie, korki i przejazd kolejowy. To może być śmiertelny miks
Chwile grozy na przejeździe kolejowym przy ul. Kopernika w Wodzisławiu Śląskim. Kierowca utknął między rogatkami. Chwilę później na przejeździe pojawił się rozpędzony pociąg. O krok, a doszłoby do tragedii. To nie pierwsza taka sytuacja w tym miejscu. – Ten przejazd kolejowy jest objęty szczególnym nadzorem – twierdzi rzeczniczka wodzisławskiej policji Marta Pydych.
WODZISŁAW ŚL. 26 listopada, przejazd kolejowy na ul. Kopernika w Wodzisławiu Śl. Kierowca jednego ze stojących w korku samochodów może mówić o sporym szczęściu. Mimo że nie wykazał się należytą ostrożnością i dał się zamknąć między szlabanami, nic mu się nie stało. Tak wymanewrował pojazdem, że nadjeżdżający pociąg go nie staranował. Od tragedii samochód dzieliły jednak centymetry.
Nie pierwszy raz podobna scena rozgrywa się na tym przejeździe kolejowym. W październiku 2018 roku kierowca mazdy zignorował czerwone światło i jego samochód utknął między rogatkami. Na szczęście auto było ustawione na tyle daleko od torów, że nadjeżdżająca lokomotywa mogła bezpiecznie przejechać obok. Z kolei w marcu 2018 roku przez zamykające się szlabany przemknął kierowca autobusu z pasażerami na pokładzie.
Przejazd pod nadzorem
Nasi czytelnicy alarmują, że do podobnych sytuacji dochodzi bardzo często. W dowód tego publikują zdjęcia w Internecie i zarzucają policji, że niewiele w tym temacie robi. Rzecznik prasowy Komendy Powiatowej Policji w Wodzisławiu Śląskim nadkom. Marta Pydych zapewnia, że funkcjonariusze z Wydziału Ruchu Drogowego od dłuższego czasu pilnie przyglądają się zachowaniom kierowców na przyjazdach kolejowych, nie tylko na ul. Kopernika. - Podczas realizacji tych działań są ujawniane wykroczenia, za które kierujący są karani mandatami karnymi - podkreśla pani rzecznik. - Bardzo często do takich działań jest wykorzystywany nieoznakowany radiowóz posiadający wideo rejestrator, jak również oznakowane radiowozy. Na ul. Kopernika dochodzi do sytuacji, kiedy kierujący wjeżdża na przejazd pomimo braku możliwości kontynuacji jazdy, dlatego też ten przejazd kolejowy jest objęty szczególnym nadzorem - zapewnia nadkom. Marta Pydych.
Reaguje też kolej. - 4 października policjanci odebrali zgłoszenie telefoniczne od pracownika kolei, że samochody stojące w korku zatrzymują się na torach, nie mając możliwości w razie zagrożenia opuścić torowiska. - Policjanci zgłoszenie potwierdzili i ukarali mandatem jednego z kierowców. Dostajemy także podobne zgłoszenia za pośrednictwem Krajowej Mapy Zagrożeń. Do tej pory były odnotowane dwa takie przypadki. W dniu 27 października, które nie zostało potwierdzone i 26 listopada, gdzie ukarano kierowcę mandatem karnym. Oprócz tego w toku jest jedno postępowanie w sprawie o wykroczenie z dnia 18 listopada dotyczące takiej samej sytuacji - dodaje rzeczniczka wodzisławskiej policji.
Trudne skrzyżowanie
Trudności na ul. Kopernika potęguje zwiększone w tym miejscu w ostatnich tygodniach natężenie ruchu ze względu na zamknięty dla ruchu odcinek ul. Jastrzębskiej. Sporo aut omija zamknięty odcinek właśnie ulicą Kopernika. W godzinach szczytu na dojeździe do skrzyżowania ul. Kopernika z ul. Bogumińską i ul. Witosa tworzą się korki. Często sięgają za przejazd kolejowy. Niektórzy kierowcy nie wiedzą, jak zachować się w sytuacji, kiedy za przejazdem nie ma wystarczającej ilości miejsca. Wjeżdżają na torowisko, a później nie mają miejsca na ucieczkę.
Nie ułatwia im sprawy również sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ul. Kopernika z ul. Bogumińską i ul. Witosa. Kierowcy, którzy chcą wyjechać z ul. Kopernika w lewo, mimo że mają zielone światło, muszą ustąpić pierwszeństwo tym, którzy poruszają się od strony urzędu miasta. W konsekwencji nierzadko blokują ruch samochodom, które stoją za nimi i zamierzają jechać prosto lub w prawo.
W momencie, gdy zamykano fragment Jastrzębskiej, przedstawiciele Zarządu Dróg Miejskich w Wodzisławiu sugerowali, by wydłużyć cykl zielonego światła na ul. Kopernika. To jednak nie nastąpiło. Wkrótce ZDM ma wystosować oficjalne pismo w tej sprawie.
O możliwość wydłużenia cyklu zielonego światła na ul. Kopernika - na czas remontu Jastrzębskiej - zapytaliśmy w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która administruje skrzyżowaniem. To jednak nie będzie takie proste. Otóż za przebudowę DW nr 933, czyli ul. Jastrzębskiej, odpowiada Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach, a zgodnie z zatwierdzonym projektem organizacji ruchu dla aktualnie prowadzonych robót objazd prowadzony jest ul. Łużycką (DW 932) oraz ul. Marklowicką (DW 932). - Z uwagi na powyższe, projekt tymczasowej organizacji ruchu nie zakłada wprowadzenia zmian w programie pracy sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Kopernika, Witosa oraz Bogumińskiej - wyjaśnia Marek Prusak z katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Ta sygnalizacja świetlna jest akomodacyjną, zależną od ruchu i pracuje w trybie preferencyjnym dla natężenia ruchu w ciągu DK 78. Wydłużenie sygnału zielonego dla wlotu od ul. Kopernika spowoduje znaczne pogorszenie warunków ruchu dla ciągu głównego, czyli DK 78, który wymaga priorytetowej obsługi - dodaje przedstawiciel GDDKiA. - Niezależnie od powyższego informuję, że jakakolwiek ingerencja w programie pracy sygnalizacji świetlnej, o ile jest możliwa, winna być wcześniej zatwierdzona jako zmiana organizacji ruchu, staraniem i na koszt inwestora czy wykonawcy - puentuje.(mak), (art)
PKP PLK przypomina, że w przypadku, gdy utkniemy na przejeździe między zamkniętymi rogatkami – jeśli pojazd jest sprawny – powinniśmy bezzwłocznie staranować rogatkę. Rogatki posiadają specjalne bezpieczniki, które pękają w kontrolowany sposób. Gdy nasze auto utknie na torach wskutek awarii i nie można go uruchomić, należy jak najszybciej z niego wysiąść wraz ze współpasażerami i skorzystać z żółtej naklejki, którą znajdziemy na napędzie rogatkowym od strony torów. Jak to działa?
- Samochód zostaje unieruchomiony na przejeździe.
- Kierowca dzwoni na numer alarmowy 112, zgłasza zagrożenie i podaje indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu, znajdujący się na Żółtej Naklejce.
- Operator 112 dzwoni do ekspozytury PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
- Ekspozytura wydaje polecenie wstrzymania ruchu lub ograniczenia prędkości pociągów.
- Zostaje wstrzymany ruch / wprowadzone ograniczenie prędkości pociągów w obrębie właściwego przejazdu.