Kącik ZUS
Odpowiada Beata Kopczyńska rzecznik regionalny ZUS Województwa Śląskiego
Jestem zatrudniony na umowie o pracę na pełnym etacie i równocześnie wykonuj kilka umów-zleceń. Przeglądając ostatnio swój profil ubezpieczonego w Platformie Usług Elektronicznych, zauważyłem, iż okresy podlegania obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym w przypadku umowy o pracę i umowy-zlecenia pokrywają się - co jest nieprawidłowe. Co mogę zrobić w takiej sytuacji?
W takiej sytuacji można wystąpić do ZUS o uporządkowanie Pana danych na koncie ubezpieczonego - wniosek US-8. Wniosek taki można złożyć: przez Internet, w Platformie Usług Elektronicznych, osobiście w placówce ZUS bądź za pośrednictwem poczty. Wniosek załatwiany jest niezwłocznie, jeżeli jednak wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego nie później niż w terminie miesiąca, a w przypadku szczególnie skomplikowanym nie i później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wpłynięcia wniosku.
Niedawno wyszłam za mąż, zmieniałam nazwisko i przeprowadziłam się pod inny adres. Jak mogę zmienić swoje dane na koncie ubezpieczonego ZUS?
Żeby dokonać zmiany danych identyfikacyjnych czy adresowych, należy złożyć do ZUS wniosek „US-13 wniosek ubezpieczonego o zmianę danych identyfikacyjnych/adresowych”. Wniosek taki można złożyć przez Internet (wówczas niezbędny jest profil na Platformie Usług Elektronicznych), osobiście w placówce ZUS bądź za pośrednictwem poczty. We wniosku należy wskazać rodzaj i zakres danych, jakie winny ulec zmianie. Na wniosku powinna znaleźć się dyspozycja odbioru informacji o dokonanej przez ZUS zmianie w formie papierowej - osobiście bądź przez pełnomocnika albo pocztą tradycyjną. Istnieje również możliwość odbioru zaświadczenia w formie elektronicznej przez PUE (warunkiem jest posiadanie profilu).
Od blisko roku jestem na emeryturze, na którą przeszedłem z renty. Ostatnio l stwierdzono u mnie rozedmę płuc (połowa wydolności). Słyszałem, że należy mi się dodatek do emerytury w formie zasiłku rehabilitacyjnego. Czy to prawda i jak się o niego starać?
Do emerytury możemy przyznać dodatek pielęgnacyjny, jeżeli zostanie Pan uznany za osobę całkowicie niezdolną do pracy i niezdolną do samodzielnej egzystencji. W celu ustalenia istnienia takiej niezdolności powinien Pan wystąpić do ZUS z wnioskiem o przyznanie dodatku pielęgnacyjnego i przedłożyć zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza prowadzącego leczenie na formularzu OL-9 (dostępnym w każdej placówce ZUS lub na stronie internetowej www.zus.pl). Dodatkowo należy dołączyć posiadaną dokumentacją medyczną, mającą znaczenie dla wydania orzeczenia.
W Waszym Tygodniku przeczytałam, że asystenci medyczni będą wspierać lekarzy w wystawianiu elektronicznych zwolnień lekarskich. Jak to tak naprawdę będzie wyglądać?
Tak. Upoważniony przez lekarza asystent medyczny będzie mógł wystawiać zwolnienia lekarskie. Zanim to jednak nastąpi, jego nazwisko musi znaleźć się w rejestrze usług medycznych (RAM) i zostać zaakceptowane przez ZUS. W praktyce oznacza to, że lekarz zostanie odciążony od obowiązków administracyjnych i będzie mógł więcej czasu poświęcić pacjentowi. Zgodnie z zapisami ustawy, już 23 października lekarz będzie mógł upoważnić do wystawiania zwolnienia lekarskiego - w jego imieniu i na podstawie dokumentacji medycznej - pracowników wykonujących zawód medyczny, czyli: pielęgniarki, ratowników medycznych, sekretarki medyczne. Nie oznacza to jednak, że asystent medyczny za lekarza będzie decydował, komu wypisać zwolnienie. Nadal to wyłącznie lekarz będzie decydował o zwolnieniu i jego szczegółach. Natomiast upoważniony przez niego asystent medyczny tylko wprowadzi dane zaświadczenia do elektronicznego systemu i samodzielnie je podpisze.