Seniorzy mają problem z wysiadaniem
Przy ul. Plebiscytowej w Rydułtowach powstały nowe zatoki parkingowe. Tuż przy nich wyznaczono miejsca pod przyszłe zieleńce. Sęk w tym, że z powodu zieleńców starsze i schorowane osoby mają problem z wysiadaniem z samochodów.
RYDUŁTOWY Kilka miesięcy temu zakończyła się przebudowa ulicy Plebiscytowej w Rydułtowach, czyli powiatowej drogi przy szpitalu. Inwestycja kosztowała prawie 1,5 mln. zł. Efekt jest imponujący. Nowa nawierzchnia, chodniki i - przede wszystkim - nowe zatoki postojowe dla samochodów. Pojawił się jednak problem. Tuż przy zatokach parkingowych wymyślono i wyznaczono miejsca pod przyszłe zieleńce. Na razie to tylko pasy ziemi, ale gdy pojawią się tam krzewy lub kwiaty, to powinno będzie ładnie. Ale okazuje się, że przez wspomniane zieleńce osoby starsze, schorowane lub niepełnosprawne mają problem z wysiadaniem z samochodów. - Niepełnosprawni i schorowani pasażerowie nie mają możliwości bezpiecznego wyjścia z samochodu. Od razu po prawej stronie jest ziemia - zwróciła uwagę na problem radna z Rydułtów Wiesława Ciurko i zaapelowała na sesji rady miasta o rozwiązanie problemu.
To co jednym wydaje się łatwe...
O ile dla osób zdrowych i sprawnych uchylenie drzwi samochodu, wyjście i przeskoczenie przez zieleniec lub po prostu ominięcie go nie stanowi żadnego problemu, to dla osób schorowanych to nie lada wyzwanie. A czasem rzecz niemożliwa. Tymczasem przy ul. Plebiscytowej znajduje się kościół św. Jerzego, do którego przyjeżdża sporo starszych osób.
Ma być lepiej
Na sesji burmistrz Marcin Połomski podkreślał, że droga jest powiatowa. Z jednej strony przypomniał, że proboszcz parafii pw. św. Jerzego stosuje zasadę, że parafianie, którzy przywożą osoby niepełnosprawne, mogą wjeżdżać na plac kościelny. Z drugiej strony zapewnił, że sprawa zieleńców wzdłuż chodnika została już poruszona z Powiatowym Zarządem Dróg i planowane są działania, które poprawią sytuację.
Skontaktowaliśmy się z Powiatowym Zarządem Dróg, żeby zapytać, jakie działania są planowane. - Na chwilę obecną zaproponowaliśmy miastu Rydułtowy zagospodarowanie pasa zieleni poprzez jego częściowe utwardzenie, aby umożliwić wygodne wsiadanie i wysiadanie z samochodów oraz przejście do miejsc, w których możliwe jest zejście na chodnik zlokalizowany za pasem zieleni. Pozostała część zieleńców zostałaby zagospodarowana roślinnością niskopienną. Realizacja będzie możliwa po uzgodnieniu zakresu i określeniu kosztów - wyjaśnia Tomasz Wójcik, dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg.
Dwie funkcje
Szef PZD tłumaczy też, dlaczego wzdłuż ul. Plebiscytowej nie wyznaczono miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych. - Biorąc pod uwagę obowiązujące wytyczne minimalna szerokość miejsca postojowego dla osób niepełnosprawnych wynosi 3,6 m. Ze względu na istniejące zagospodarowanie terenu w dokumentacji projektowej nie wyznaczono odrębnych miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych, gdyż przy ul. Plebiscytowej zlokalizowane są dwa duże parkingi - jeden w rejonie cmentarza, drugi naprzeciw szpitala - na których parkowanie może odbywać się bez ograniczeń - informuje dyrektor. Dodaje, że głównym założeniem na etapie projektowania przebudowy ul. Plebiscytowej była poprawa bezpieczeństwa użytkowników drogi poprzez wyeliminowanie parkowania samochodów na jezdni w ciągu drogi. - W uzgodnieniu z władzami Rydułtów postanowiono zawęzić szerokość pasów ruchu, a pozostałą przestrzeń wykorzystać na wyodrębnienie miejsc postojowych do parkowania równoległego, jednocześnie zachowując istniejący przed przebudową charakter ulicy z zielenią oddzielającą strefę dla pojazdów od miejsc przeznaczonych dla ruchu pieszych. Z uwagi na to, iż miejsca postojowe zgodnie z obowiązującymi przepisami mają szerokość 2,5 m oraz aby były właściwie odwodnione, ich nachylenie zostało zaprojektowane w stronę jezdni z odpowiednim spadkiem. Spowodowało to na niektórych odcinkach różnice wysokości pomiędzy miejscami postojowymi a chodnikiem, który musiał jednocześnie zostać dostosowany do wysokości obiektów, w których prowadzona jest różnego rodzaju działalność gospodarcza. Zieleniec pełni więc podwójną funkcję - rozdzielenia strefy ruchu pojazdów od strefy dla pieszych, a także na niektórych odcinkach niweluje różnice wysokości - puentuje dyrektor. (mak)