Pediatra limitowany przez panie z rejestracji
Dzwonisz do przychodni i chcesz umówić się z chorym dzieckiem na wizytę do lekarza, a w rejestracji słyszysz, że dziś nie jest to już możliwe? Okazuje się, że to dość częsty scenariusz w szczycie zachorowań na grypę i choroby grypopodobne. Co wtedy zrobić? Na to pytanie odpowiedział nam Rzecznik Praw Pacjenta.
POWIAT Do naszej redakcji w ostatnim czasie dociera sporo skarg rodziców, którzy są odsyłani z kwitkiem z NZOZ-ów. Do takich sytuacji dochodzi, kiedy chcą umówić się z dzieckiem na wizytę do pediatry (w ramach kontraktu z NFZ).
Lekarz nie przyjmie, bo nie ma miejsc
Sprawa dotyczy różnych NZOZ-ów w naszym powiecie. Często to wygląda w ten sposób, że rodzic rano dzwoni do rejestracji i choć pora jest dość wczesna, to słyszy, że w bieżącym dniu nie ma już możliwości umówienia się do lekarza-pediatry. - Mam wrażenie, że moja przychodnia przyjęła zbyt wiele deklaracji od pacjentów i obecnie nie ma szans na dostanie się do pediatrów – pisze do naszej redakcji pani Katarzyna.
Największy problem dotyczy dni przed weekendowych, tzn. kiedy rodzic próbuje umówić się z dzieckiem w piątek. - Zadzwoniłem do przychodni w piątek koło godz. 10.00. Syn miał prawie 39 stopni gorączki, a pani w rejestracji odpowiedziała mi, że mogę przyjść z dzieckiem najwcześniej w poniedziałek, bo dziś już nie ma miejsc. Tłumaczę, że dziecko gorączkuje od dwóch dni, domowe leczenie nie pomaga, a pani w rejestracji dalej swoje, że dziś na wizytę nie ma szans – mówi w telefonicznej rozmowie pan Janusz. Nasi rozmówcy zastanawiają się, czy przychodnia, aby na pewno ma prawo odmówić choremu dziecku wizyty u lekarza.
Rzecznik Praw Pacjenta: dzieci pod szczególną uwagą
Z tym pytaniem zwróciliśmy do Rzecznika Praw Pacjenta Bartłomieja Chmielowca. Przypomina on, że zgodnie z ustawą o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta każdy pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej. Ubezpieczony pacjent ma prawo do tych świadczeń w wybranym przez siebie podmiocie leczniczym, który posiada podpisany kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia. - Lekarz natomiast ma obowiązek udzielać pomocy lekarskiej w każdym przypadku, gdy zwłoka w jej udzieleniu mogłaby spowodować niebezpieczeństwo utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia, oraz w innych przypadkach niecierpiących zwłoki – wyjaśnia Bartłomiej Chmielowiec. Zwraca uwagę na to, że w przypadku najmłodszych pacjentów ich stan zdrowia może ulec zmianie w przeciągu bardzo krótkiego okresu. - Dlatego uważam, że tej grupie pacjentów należy udzielać świadczeń zdrowotnych ze szczególną uwagą – mówi Chmielowiec.
Stan zdrowia jedynym kryterium
RPP zwraca uwagę, że zasady rejestracji pacjentów na wizytę lekarską zostały określone w załączniku do rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Oznacza to, że muszą być one stosowane przez wszystkie przychodnie - zarówno publiczne, jak i prywatne - które udzielają świadczeń zdrowotnych na podstawie umów z NFZ-em. W przypadkach uzasadnionych stanem zdrowia pacjenta, świadczenie udzielane przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej powinno odbyć się dniu zgłoszenia pacjenta, oczywiście zgodnie z harmonogramem pracy przychodni. Chmielowiec przypomina, że to stan zdrowia pacjenta powinien być jedynym kryterium zasadności lub braku zasadności wizyty lekarskiej zarówno tej udzielonej w przychodni, jak i wizyty domowej. - Zaznaczę, że to lekarz decyduje o tym, czy stan zdrowia pacjenta jest przypadkiem uzasadnionym wskazaniami medycznymi do wizyty, czy też nie. Takiej decyzji nie powinna podejmować osoba w rejestracji – podkreśla Rzecznik.
Co zatem ma zrobić rodzic dziecka, który słyszy w rejestracji, że dziecko nie zostanie przyjęte przez lekarza? - Jeśli osoba w rejestracji odmawia zapisania dziecka na wizytę lekarską do pediatry, rodzic w pierwszej kolejności powinien zwrócić się do kierownika podmiotu leczniczego z prośbą o wyjaśnienia, najlepiej, jeśli zrobi to pisemnie. Wówczas kierownik również powinien udzielić odpowiedzi na piśmie – mówi Chmielowiec. Dobrze, aby kopia pisma została także przesłana do wiadomości Biura Rzecznika Praw Pacjenta. Jeśli rodzic uzna, że odpowiedź udzielona przez kierownika podmiotu leczniczego jest niewystarczająca, może zwrócić się do Wojewódzkiego Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia właściwego ze względu na miejsce zdarzenia lub do Rzecznika Praw Pacjenta. Artur Marcisz
Najszybszą formą kontaktu z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta jest telefon na numer bezpłatnej ogólnopolskiej infolinii 800 190 590. Dyżurujący pracownicy udzielą informacji jak w danej sytuacji postąpić oraz wskażą przysługujące środki prawne. Wszystkie niezbędne informacje dotyczące kontaktu z Biurem znajdują się także na stronie www.rpp.gov.pl w zakładce „Kontakt”.