Kącik ZUS
Odpowiada - Aldona Węgrzynowicz rzecznik regionalny ZUS Województwa Śląskiego
Zgłosiłam nowego pracownika do ZUS na dokumencie ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 01 10 10. W imiennym raporcie miesięcznym ZUS RCA zauważyłam, że wykazałam tego pracownika z nieprawidłowym kodem tytułu ubezpieczenia – 01 10 0 0 zamiast 01 10 10. Jak prawidłowo skorygować dokument ZUA RCA?
Każdą osobę która podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalno-rentowym i ubezpieczeniu zdrowotnemu np. z tytułu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę należy zgłosić do ZUS. Zgłoszenia dokonuje pracodawca, w ciągu 7 dni od daty zatrudnienia na druku ZUS ZUA, a następnie na dokumencie ZUS RCA rozlicza należne składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Na raporcie ZUS RCA również korygujemy dane, jeśli w złożonym raporcie miesięcznym wystąpiły błędy. Aby skorygować błąd dotyczący kodu tytułu ubezpieczenia w raporcie ZUS RCA należy:
– przekazać do ZUS komplet dokumentów korygujących ZUS DRA oraz ZUS RCA oznaczony identyfikatorem deklaracji / raportu numerem kolejnym np. 02.
– sporządzić imienny raport korygujący ZUS RCA z nieprawidłowym kodem tytułu ubezpieczenia np. 01 10 00, gdzie należy wyzerować podstawy wymiaru składek i składki na poszczególne ubezpieczenia.
– sporządzić imienny raport korygujący ZUS RCA z prawidłowym kodem tytułu ubezpieczenia np. 01 10 10 osoby ubezpieczonej, tzn. zgodnym z kodem tytułu ubezpieczenia wykazanym w dokumencie zgłoszeniowym ZUS ZUA, gdzie należy wykazać podstawy wymiaru składek i składki na poszczególne ubezpieczenia za dany miesiąc.
Ważne:
Raporty za danego ubezpieczonego koryguje się w ramach danego typu tj.
I. odrębnie dla raportów składkowych (ZUS RCA, ZUS RZA)
II. odrębnie dla raportu świadczeniowego (ZUS RSA) w ramach danego 6-znakowego kodu tytułu ubezpieczenia.