Ekonowiny: Ważna debata w Funduszu
Wyzwania w transporcie dla ochrony środowiska – konferencja pod tym hasłem odbyła się w piątek 17 lutego 2017 r. w siedzibie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Debata specjalistów stanowiła nawiązanie do Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, którą kilka dni wcześniej przyjęła Rada Ministrów. Jednym z podstawowych elementów tego dokumentu jest plan rozwoju w Polsce elektromobilności, czyli upowszechnienia ekologicznego transportu elektrycznego.
– Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, będąc głównym źródłem finansowania w Polsce inwestycji proekologicznych, nie pozostaje obojętny wobec tych strategicznych planów państwa – powiedział dr Kazimierz Kujda, Prezes Zarządu NFOŚiGW, tłumacząc inicjatywę zorganizowania piątkowej konferencji, w której wzięli udział szefowie dwóch resortów: prof. Jan Szyszko – Minister Środowiska oraz Krzysztof Tchórzewski – Minister Energii.
Tematyka debaty, którą prowadził Artur Michalski – Zastępca Prezesa NFOŚiGW, wywołała bardzo duże zainteresowanie – uczestniczyło w niej ponad 120 osób. Poza wspomnianymi już dwoma członkami rządu, wśród uczestników konferencji byli między innymi: Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska – Sławomir Mazurek, Główny Inspektor Ochrony Środowiska – Marek Haliniak, Szef Gabinetu Politycznego Ministra Środowiska – Magdalena Bodzenta, Prorektor ds. Nauki Politechniki Częstochowskiej i zarazem członek Rady Nadzorczej NFOŚiGW – prof. Tomasz Popławski. Przybyli licznie przedstawiciele samorządów, przedsiębiorcy, zwłaszcza ze spółek energetycznych oraz firm produkujących autobusy i samochody, reprezentanci świata nauki i techniki oraz specjaliści NFOŚiGW. Dużą grupę uczestników stanowili również dziennikarze.
Gości konferencji przywitał dr inż. Kazimierz Kujda, Prezes Zarządu NFOŚiGW, który w swojej wypowiedzi pt. Czas na finansowanie transportu zeroemisyjnego przedstawił dotychczasowe efekty działalności NFOŚiGW. Przypomniał, że do końca 2016 r. zrealizowano 4056 projektów w obszarze gospodarki wodno-ściekowej, 1060 przedsięwzięć w dziedzinie zagospodarowania odpadów, 3850 inwestycji w zakresie ograniczania emisji zanieczyszczeń do powietrza. Realizacja projektów współfinansowanych przez NFOŚiGW to m.in. budowa lub modernizacja ponad 1500 oczyszczalni ścieków, budowa 7 spalarni odpadów o wydajności 1,1 mln Mg/rok, obniżenie emisji pyłów, zmniejszenie emisji CO2 o 13,9 mln Mg/rok, zmniejszenie emisji pyłów o 17 tys. Mg/rok, produkcja energii z odnawialnych źródeł energii – 1,4 TWh/rok, oszczędność energii–1,8TWh/rok. Zrealizowano ok. 27. 600 umów na kwotę 140 mld zł, przy czym zaangażowaniu środków NFOŚiGW wynosiło ok. 50 mld zł. Wpływy z opłat ekologicznych stanowiły w tym okresie ok. 50 proc ich ogółu. Obecnie, jak zaznaczył Prezes Kazimierz Kujda, nadszedł czas na finansowanie nowych, innowacyjnych technik ochrony środowiska, w tym elektromobilności.
Wystąpienie Ministra Środowiska prof. Jana Szyszko pt. Transport w kontekście zrównoważonego rozwoju było skoncentrowane na przedstawieniu idei szybkiego wzrostu gospodarczego powiązanego z racjonalnym wykorzystaniem zasobów przyrodniczych. Tak bowiem zasadę zrównoważonego rozwoju definiuje zapis z konferencji w Rio de Janeiro z 1992 r. Prof. Jan Szyszko podkreślił, że człowiek jest podmiotem zrównoważonego rozwoju i ma prawo oraz obowiązek użytkowania zasobów przyrodniczych. Minister Środowiska omówił wskaźniki zrównoważonego rozwoju: produkt narodowy brutto, jakość i dostępność wody (Konwencja o upustynnieniu) , jakość powietrza (Konwencja klimatyczna), zasoby przyrodnicze (Konwencja o bioróżnorodności), wskaźniki demograficzne – dzietność kobiet, długość życia, struktura wiekowa. Polska posiada unikatowe warunki dla realizacji idei zrównoważonego rozwoju: duże zasoby energetyczne – węgla kamiennego i brunatnego, zasoby gazu łupkowego (które trzeba jednak wydobywać innymi technikami niż amerykańskie), bogate zasoby wód geotermalnych. W odniesieniu do ustaleń protokołu z Kioto Polska jest liderem redukcji emisji CO2; która – liczona na mieszkańca – jest niższa niż w UE. Polska jest unikatem w dziedzinie bioróżnorodności, co zawdzięczamy organizacji i sposobowi prowadzenia polskiego leśnictwa i rolnictwa. W realizacji Programu Natura 2000 jesteśmy najlepsi na świecie. Jako wyzwanie dla rozwoju gospodarczego Minister Środowiska określił kwestie demograficzne (dzietność kobiet winna przekroczyć 2,5) oraz tworzenie nowych miejsc pracy dla przyciągnięcia rodaków, którzy wyemigrowali z Polski. Prof. Jan Szyszko podkreślił, że budowa nowoczesnej infrastruktury, w tym transportowej, jest ważnym elementem zrównoważonego rozwoju, która nie zakłóci życia przyrodniczego oraz zastosowanie niskoemisyjnych środków transportu, takich jak właśnie samochody z napędem elektrycznym. Mówca wskazał, że właściwa realizacja Porozumienia klimatycznego z Paryża stanowi wielką szansę dla realizacji zrównoważonego rozwoju w Polsce, a jednym z elementów jej wykorzystania będzie rozwój elektromobilności.
Z kolei Minister Energii Krzysztof Tchórzewski w swoim wystąpieniu przedstawił założenia i uwarunkowania realizacji Planu rozwoju elektromobilności w Polsce. Wskazał jako kluczowe rozwiązanie problemu magazynowania energii oraz „tankowania” energii elektrycznej. Ministerstwo Energii pracuje obecnie w dwóch kierunkach, które winny być zrealizowane w oparciu o polską myśl techniczną oraz możliwości wytwórcze. Pierwszy z nich to zaprojektowanie, skonstruowanie i produkcja małego elektrycznego samochodu miejskiego o zasięgu 250 km, który byłby „tankowany” (ładowanie baterii) przez indywidualnych właścicieli w nocy (23.00 – 5.00) przy cenie energii elektrycznej 30% w stosunku do taryfy normalnej. Drugi z celów strategicznych to upowszechnianie w publicznym transporcie miejskim autobusów elektrycznych – w przeciągu dziesięciu lat ponad 50 proc. taboru autobusowego powinno mieć napęd elektryczny. Minister Energii wskazał, że plan rozwoju elektromobilności w Polsce zakłada eksploatację za 10 lat: miliona pojazdów z napędem elektrycznym, przy istnieniu 600 wolnych i 4000 szybkich instalacji ładowania samochodów elektrycznych.
(eco)