Fedrunek uszkodził drogę
W obrębie skrzyżowania ulic Raciborskiej i Mickiewicza w Rydułtowach dają o sobie znać szkody górnicze. Jezdnia popękała. Powstał też, wyraźnie odczuwany przez jadących tamtędy kierowców uskok.
RYDUŁTOWY Przy skrzyżowaniu Raciborskiej i Mickiewicza stanął już znak „szkody górnicze”. W wielu miejscach jezdnia jest popękana, jednak najpoważniejszy wydaje się „uskok” zlokalizowany na ul Mickiewicza, tuż przy zjeździe z Raciborskiej. Władze Rydułtów, zaniepokojone sytuacją, od co najmniej pół roku prowadzą z Zarządem Dróg Wojewódzkich w Katowicach korespondencję w tej sprawie. Chcą, by skrzyżowanie zostało naprawione. – Cały czas monitorujemy temat. Przygotowujemy kolejne pismo dotyczące skrzyżowania. Tym bardziej że kończy się zima i pojawiają się kolejne uszkodzenia nawierzchni – podkreśla wiceburmistrz Rydułtów, Marcin Połomski.
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach odpowiada, że zły stan nawierzchni w obrębie skrzyżowania to efekt działalności rydułtowskiej kopalni. – Od powstania pęknięcia w ubiegłym roku monitorowaliśmy je, sprawdzając, czy nie zagraża bezpieczeństwu ruchu. Tego typu szkody mają to do siebie, że po pewnym czasie przestają się powiększać i wtedy można je naprawić. Zgłosiliśmy szkodę dyrekcji kopalni, która uznała nasze roszczenie – podkreśla Ryszard Pacer, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.
ZDW czeka na podpisanie porozumienia z kopalnią. – Przeważnie tego typu sprawy rozwiązujemy polubownie, w ten sposób, iż kopalnia zleca naprawę, która jest wykonywana pod naszym nadzorem. W najbliższym czasie podpisane będzie porozumienie z kopalnią w tej sprawie. Z informacji przekazanych nam przez przedstawiciela zakładu górniczego wynika, że trwa przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do wykonania naprawy – dodaje rzecznik ZDW w Katowicach.
Do sprawy odniosły się też władze kopalni. – Kopalnia przesłała w styczniu do ZDW projekt ugody. Czekamy na zwrot. Jak tylko pogoda pozwoli, to kopalnia przystąpi do usunięcia szkód – informuje Aleksander Chowaniec, naczelny inżynier Ruchu Rydułtowy w kopalni ROW. Na razie naprawa będzie doraźna, nie będzie miała gruntownego charakteru. Powód? Skrzyżowanie może być narażone na dalsze szkody ze względu na eksploatację ściany II–N–W 1. – Naprawa będzie polegała na sfrezowaniu obecnej nawierzchni i położeniu nowego dywanika asfaltowego – dodaje Aleksander Chowaniec. Kolejne prace w obrębie skrzyżowania, ale już po przejściu ściany i wystąpieniu ewentualnych wpływów, będą poważniejsze i bardziej kosztowne.
(mak)