Ścieżki rowerowe w miejsce torów
Powstał pomysł by dawne szlaki kolejowe zamienić w ścieżki rowerowe
GODÓW W urzędzie gminy odbyło się spotkanie robocze zespołów projektowych realizujących projekty w ramach współpracy transgranicznej. Na spotkaniu poruszone zostały kwestie dotyczące realizacji projektów: „Żelazny szlak rowerowy” oraz „Synergia - Integracja społeczności i instytucji pogranicza Godowa i Petrovic u Karvine”.
W spotkaniu wzięli udział partnerzy projektów z Zebrzydowic, Godowa, Petrovic u Karviny, z Karviny. Ponadto partnerami w realizowanych projektach jest miasto Jastrzębie – Zdrój oraz Moravskoslezsky Kraj. Spotkanie miało na celu ustalenie zakresu działań w projektach realizowanych w partnerstwie. Dyskutowano na temat budżetów oraz harmonogramu przedsięwzięć. Podczas spotkania omawiano także kwestie związane z technicznymi aspektami dotyczącymi części inwestycyjnej.
Szczególnie interesująco zapowiada się projekt „Żelazny szlak rowerowy”, który zakłada wykorzystanie nieczynnych już szlaków kolejowych. Podczas spotkania omówiono przebieg planowanej trasy rowerowej. Ma ona wykorzystać dawną infrastrukturę kolejową na odcinku Godów - Jastrzębie-Zdrój – Zebrzydowice – Petrovice u Karvine – Karvina. - Chcemy wykorzystać m.in. dawną linię kolejową nr 159. Obecnie trwa projektowanie ścieżki. Realizacja będzie możliwa po uzyskaniu dofinansowania unijnego, nie wcześniej niż w 2017 roku – wyjaśnia Mariusz Adamczyk, wójt Godowa.
Temat będzie poruszany na kolejnych spotkaniach. Najbliższe odbędzie się 17 marca w Zebrzydowicach.
(art)
Jeszcze w latach 90 jeździły tu pociągi
Linia kolejowa 159 powstała pod koniec XIX w. ale jej rozbudowa trwała do 1913 r. kiedy połączono Wodzisław z Jastrzębiem, przez Moszczenicę, Godów i Turzę. W latach 80. ubiegłego wieku linię zelektryfikowano (prace zakończono w 1984 r.), ale później linia przeżywała już regres przewozów. 1 czerwca 1997 roku zawieszono przewozy pasażerskie, a w roku 1999 towarowe ze stacji Jastrzębie Zdrój do Wodzisława Śląskiego, aby w roku 2000 zdemontować elektryczną sieć trakcyjną na tym odcinku. W kolejnych latach linia była systematycznie rozkradana i dewastowana. Przyczynami likwidacji były szkody górnicze wymuszające niskie prędkości handlowe pociągów, rosnąca konkurencja ze strony transportu samochodowego, a także brak zainteresowania władz lokalnych.
Źródło www.kolejcieszyn.pl