Wodzisław wraca na kolejową mapę Polski
- Kto raz skorzystał z pociągu i zobaczył, że przejazd jest wygodny i szybki, to wraca do kolei - przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych zachęcają do korzystania z nowych połączeń z Wodzisławia Śląskiego.
POWIAT Od połowy grudnia powrócą pociągi pasażerskie na trasę Rybnik – Chałupki, między innymi przez Radlin i Wodzisław. Odcinek ten pokonają w 40 minut. Stało się to możliwe dzięki rewitalizacji linii kolejowych nr 140 i 158. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych o wartości 178 mln zł wkracza właśnie w ostatnią fazę. Prace torowe zostały już zakończone, a na końcowym etapie jest montaż sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Chcą być konkurencyjni
30 listopada odbyła się w Wodzisławiu konferencja prasowa, podczas której przedstawiciele PKP PLK podsumowali kończącą się inwestycję i zachęcali do korzystania z kolei. - Cała inwestycja sprowadza się do stwierdzenia: 40 minut z Rybnika do Chałupek, doskonała obsługa pasażerów na stacjach i przystankach, a także konkurencyjny transport kolejowy wobec obecnego transportu w regionie - mówił Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.
Otwarcie na świat
Już 13 grudnia kolej na trasie z Rybnika do Chałupek ma stać się alternatywą dla transportu drogowego. W rozkładzie jazdy dokonano wielu zmian i udogodnień dla podróżnych. Wydłużona została relacja linii S71, dzięki czemu pociągi będą kursować do Chałupek, a wybrane do Bohumina. Rozkład jazdy na odcinku Rybnik – Chałupki zakłada 6 par pociągów w dni robocze i 4 pary w dni wolne od pracy. Priorytetem przy konstruowaniu rozkładu jazdy pociągów był możliwie dogodny dojazd z oraz do Katowic. Na odcinku Chałupki – Bohumin kursować będą codziennie 4 pary pociągów, a pomiędzy Katowicami a Rybnikiem wprowadzony zostanie specjalny pociąg przyspieszony, który zatrzymywać się będzie tylko na bardziej uczęszczanych stacjach.
Pierwszy raz w historii z Wodzisławia będzie można pojechać bezpośrednio pociągiem Intercity Eurocity do Warszawy czy Ekspres Intercity do Pragi. - Jest to historyczny moment. Wodzisław i inne miejscowości wracają na kolejową mapę Polski. Dzięki rewitalizacji linii mamy zapewnione bezpośrednie połączenia regionalne, ale też otwieramy się na świat - podkreślał podczas konferencji wiceprezydent Wodzisławia, Dariusz Szymczak.
Do stolicy naszego kraju codziennie odchodzić będą trzy składy, a podróż do stacji Warszawa Centralna zajmie około 3 godz. 30 min. Do Pragi chodzić będą codziennie dwa składy, cel osiągną po około 4 godz. 20 min. Codziennie trzema ekspresami dotrzemy do Ostrawy.
Pojedzie 80 km/h
Dzięki rewitalizacji podniesiona została prędkość rozkładowa do 80 km/h na odcinku Wodzisław Śl. - Chałupki. PKP PLK zapowiada, że pociągi będą taką prędkość ociągać. - Jeżeli założymy płynny przejazd na odcinku łączącym Rybnik z Chałupkami, to jest to bardzo dobra oferta - dodaje Siemieniec. - Jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że komunikacja autobusowa wykazuje długie czasy przejazdu, bo występują korki, to komunikacja kolejowa daje doskonałą alternatywę - dopowiada wiceprezydent Wodzisławia.
Wiaty, monitoring
Na zrewitalizowanej trasie pasażerowie będą mieli do dyspozycji 13 nowych, dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych peronów. Wyposażono je w nowe systemy oświetlenia, wiaty, zegary oraz megafony do zapowiadania pociągów. Dodatkowo na stacjach zainstalowano monitoring.
Jednym z priorytetów inwestycji była również poprawa bezpieczeństwa. Na odcinku z Rybnika do Chałupek wymieniono łącznie aż 43 rozjazdy oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Ku końcowi ma się montaż nowoczesnych urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej na 24 zmodernizowanych przejazdach kolejowo-drogowych. Dodatkowo zrewitalizowano 30 km linii kolejowych oraz wyremontowano budynki nastawni, z których dyżurni kierują ruchem pociągów.
Tak duży projekt to wiele korzyści dla regionu, szczególnie że z nowych torów będą korzystać nie tylko pociągi pasażerskie, ale również towarowe. Dzięki modernizacji sieci trakcyjnej na odcinku Wodzisław Śląski – Chałupki ciężkie składy także przyspieszą do 80 km/h, co pozwoli przewieźć więcej ładunków i lepiej wykorzystać możliwości trasy. - Stanowi to ważny impuls rozwojowy dla firm inwestujących w regionie. Co równie ważne, dzięki wygodnemu połączeniu z Czechami, zyska również branża turystyczna. Wszystko to pozytywnie wpłynie na wzrost atrakcyjności gospodarczej regionu, który w dłuższej perspektywie przełoży się na zwiększenie liczby miejsc pracy oraz poprawę sytuacji ekonomicznej mieszkańców - informuje PKP PLK.
Zintensyfikowali prace
Przebieg samej inwestycji, która miała zakończyć się pod koniec października, był dość burzliwy. Samo przygotowanie zadania wiązało się kilkumiesięcznym procesem odwoławczym w Krajowej Izbie Odwoławczej, co spowodowało, że start inwestycji był nieco opóźniony. - Później mieliśmy do czynienia z różnymi falami, jeśli chodzi o intensyfikacje prac, natomiast w ostatnich miesiącach wykonawca zmobilizował wszystkie siły i wszystko wskazuje na to, że odniesiemy sukces i bezpieczny start - podsumowuje Artur Gliwicki, dyrektor projektu.
(mak)
Liczby w inwestycji:
30 km zrewitalizowanej linii kolejowej
13 nowych peronów
43 wymienione rozjazdy
24 zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe
3 014 ścianek peronowych
4 138 m kw. kostki brukowej
124 tys. ton tłucznia
69,8 km szyn
54,5 tys. podkładów