Kącik ZUS
Kącik ZUS
Jestem na rencie w związku z wypadkiem przy pracy (mam przyznaną stałą rentę). W listopadzie przechodzę na emeryturę, a wszystkie świadectwa pracy są w ZUS. Czy ja muszę składać jakieś dokumenty? Proszę o odpowiedź.
Czytelnik
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 11 października 2011 r. w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe (Dz. U. z 2011 r., Nr 237 poz. 1412), postępowanie w sprawie świadczeń wszczyna się na podstawie wniosku zainteresowanego, chyba że przepisy ustawy przewidują wszczęcie tego postępowania z urzędu. Dlatego przy ubieganiu się o emeryturę powinien pan pobrać i wypełnić druki: ZUS Rp-1E (wniosek o emeryturę) oraz ZUS Rp-6 (kwestionariusz dotyczący okresów składkowych i nieskładkowych) i złożyć wniosek o przyznanie świadczenia. Jeżeli w trakcie pobierania renty pan pracował, to powinien pan również dostarczyć za ten okres zaświadczenie bądź świadectwo pracy dokumentujące ten okres i ewentualnie zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu od pracodawców, które mogą być wykorzystane przy ustalaniu podstawy wymiaru świadczenia. Jeżeli po przyznaniu renty nigdzie pan jednak nie pracował, to jedynie powinien pan złożyć wniosek o przyznanie emerytury. W przypadku przyznania prawa do emerytury po osiągnięciu wieku emerytalnego osobie uprawnionej do renty z tytułu niezdolności do pracy z ubezpieczenia wypadkowego oraz emerytury na podstawie odrębnych przepisów wypłaca się, w zależności od wyboru: przysługującą rentę, powiększoną o połowę emerytury, albo emeryturę powiększoną o połowę renty (reguluje to art. 26 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadku przy pracy i chorób zawodowych - Dz. U. z 2009 r., Nr 167, poz. 1322 - oraz art. 96 ustawy z dnia 17 listopada 1998 r. o emeryturach i rentach z FUS - Dz. U. z 2015 r., poz. 748). Warto zaznaczyć, że w przypadku osiągania przychodu powodującego zawieszenie prawa do świadczeń lub zmniejszenia ich wysokości, określonego w ustawie o emeryturach i rentach z FUS, niezależnie od wysokości tego świadczenia wypłaca się jedno świadczenie - wyższe lub wybrane przez uprawnionego. Więcej informacji zawsze może Pan uzyskać w Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS pod nr 22 560 16 00.
Czytam o tym nieuczciwym outsourcingu pracowniczym. W jaki sposób ZUS może pomóc takim firmom, które wpadły w tarapaty?
Firmy, które skorzystały z bezprawnego outsourcingu pracowniczego i dziś mają z tego tytułu długi składkowe, mogą liczyć na pomoc ZUS w spłacie należności. Zakład apeluje do wszystkich zainteresowanych o jak najszybsze zgłaszanie się do jego placówek i składanie wniosków o układ ratalny. Według naszych danych firm, które skorzystały z fikcyjnej pomocy nieuczciwych podmiotów prowadzących tzw. outsourcin pracowniczy, jest w kraju ok. 340. Ich łączny dług z tytułu nieopłaconych składek na ubezpieczenia społeczne to 70 mln zł. Dlatego apelujemy do przedsiębiorców, którzy skorzystali z fikcyjnych ofert firm outsourcingowych i dziś mają zaległości składkowe, o tym by zgłosili się do ZUS i złożyli wniosek o układ ratalny. Złożenie takiego wniosku wstrzymuje narastanie karnych odsetek. Nam, tak samo jak tym przedsiębiorcom zależy na tym by pozostali na rynku i nadal prowadzili swoją działalność. Ustalane przez ZUS raty zawsze są dostosowane do możliwości finansowych firm, tak by mogły na bieżąco prowadzić działalność i opłacać składki za pracowników.
Dla części pracodawców duży problem w skorzystaniu z układu ratalnego stanowi konieczność wcześniejszego uregulowania zaległych składek potrącanych z wynagrodzenia pracowników. Już w grudniu jednak w życie wchodzą nowe przepisy, które umożliwiają rozłożenie na raty i tej części zaległości. Dlatego ci, którzy już teraz złożą wnioski o układ ratalny przeprowadzimy przez najbliższe miesiące, tak by mogli skorzystać z nowych przepisów.
Na przełomie roku specjalnie dla przedsiębiorców mających problemy ze spłatą zobowiązań składkowych Zakład wprowadza w swoich placówkach stanowisko doradcy ds. ulg. Doradcy będą mieli za zadanie przeprowadzić przedsiębiorców przez całość postępowania związanego z układem ratalnym.
ZUS apeluje też do wszystkich firm, które zamierzają skorzystać z outsourcingu pracowniczego o dokładne zweryfikowanie zawieranej umowy oraz podmiotu, z którym ją zawieramy. Pamiętajmy, że przejęcie pracowników tylko w celu przejęcia wypłaty wynagrodzenia i płatności podatków czy składek, przy pozostawieniu identycznej podległości służbowej oraz identycznego miejsca wykonywania pracy, jest prawnie nieskuteczne i niemożliwe. Zgodnie z orzeczeniem Sądu Najwyższego z dnia 13 kwietnia 2010 r. (sygn. akt I PK 210/09): „Outsourcing nie może stanowić przejścia części zakładu pracy na innego pracodawcę, jeżeli nie przemawia za tym kompleksowa ocena takich okoliczności, jak rodzaj zakładów, przejęcie składników majątkowych i niematerialnych, przejęcie większości pracowników, przejęcie klientów, a zwłaszcza stopień podobieństwa działalności prowadzonej przed i po przejęciu zadań.”