Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 13 (751) Data wydania: 31.03.15
Czytaj e-gazetę

Koniec darmowego parkowania w centrum Wodzisławia

Rada miejska poszerzyła Strefę Płatnego Parkowania. Skutkiem tego w ścisłym centrum Wodzisławia Śląskiego praktycznie nie ma już miejsc, w których za darmo zostawimy samochód.

- Poszerzenie strefy ma wymusić rotację samochodów, aby nie było blokowania miejsc postojowych przez cały dzień – tłumaczy Janusz Lipiński, komendant Straży Miejskiej w Wodzisławiu Śl, która jest autorem planu poszerzenia strefy.

Lipiński: lepiej zapłacić złotówkę niż tracić czas na szukanie wolnego miejsca

WODZISŁAW ŚLĄSKI Decyzją rady miejskiej Strefa Płatnego Parkowania została poszerzona o około 257 miejsc. Płatnością objęte zostały praktycznie wszystkie parkingi w ścisłym centrum miasta. Co więcej czas pobierania opłat został wydłużony do godz. 17.00. Kierowcom chcącym przyjechać do centrum Wodzisławia pozostanie pogodzić się z perspektywą wyłożenia pieniędzy, chyba, że poszukają miejsc postojowych poza śródmieściem. Tam mają szansę zostawić auto za darmo.

Szukanie pieniędzy?

Jakie są powody zaostrzenia warunków parkowania w centrum Wodzisławia? Czyżby władze miasta szukały sposobu zarobienia dodatkowych pieniędzy? - Absolutnie powód nie jest finansowy – podkreśla Janusz Lipiński, komendant Straży Miejskiej w Wodzisławiu Śl., która przygotowała projekt poszerzenia strefy. Tłumaczy, że strefa płatnego parkowania istnieje od 2009 r. Władze Wodzisławia Śl. wprowadziły ją wówczas dla poprawy sytuacji z miejscami postojowymi. Chodziło o wymuszenie rotacji na parkingach, aby kierowcy nie zostawiali pojazdów przy sklepach czy instytucjach na cały dzień. Po latach okazało się, że strefa, aby w pełni spełniała swoją rolę musi zostać powiększona.

Gdzie i dlaczego

Strefą objęte zostaną m.in. ul. Kubsza, Targowa, Michalskiego, Mendego, Głowackiego (przy urzędzie skarbowym). Wraca płatność na parkingach przy urzędzie miasta i starostwie. - Obłożenie parkingów w godzinach pracy tych urzędów było praktycznie stuprocentowe. Docierały do nas skargi mieszkańców, że nie sposób tam zaparkować – mówi komendant - Uważam, że sprawy w urzędzie załatwi się w godzinę, to będzie praktycznie kosztowało złotówkę. Chyba lepiej tyle zapłacić mając miejsce, niż jeździć po mieście i szukać. Więcej  wyda się na paliwo – uważa Janusz Lipiński.

Wydłużenie  do godz. 17.00 konieczności płacenia ma ułatwić znalezienie miejsca kierowcom chcącym zrobić zakupy. - Placówki handlowe miały być otwarte dłużej, niestety dalej są czynne do 17.00, a dotąd po godz. 16.00 aut na miejscach postojowych było dużo, co ograniczało możliwości parkingowe – mówi komendant.

Co w zamian?

Mieszkańcom, czy pracownikom chcącym zostawiać auta za darmo miasto proponuje parkingi poza ścisłym centrum, np. przy ul. Pszowskiej czy Rzecznej. Z kolei place parkingowe w centrum mają być tańsze. Cały czas obowiązywać będą też identyfikatory oraz abonamenty.

Miasto przekaże firmie

Kolejną zmianą jest oddanie prowadzenia strefy prywatnej firmie za określony procent wpływów z opłat. Dotąd obsługą zajmowała się straż miejska. I nie było to najlepsze rozwiązanie, co wykazała analiza wykonana dla miasta przez firmę Green Parking Polska. Komendant mówi, że parkomaty mają po siedem lat. Ciągle się psują, a jedyny serwisant znajduje się w Poznaniu. Dystans powoduje, że nie sposób urządzenia  naprawić od ręki. Nieczynne parkomaty powodowały, że nie można było w ich pobliżu legalnie parkować, chyba, że znalazło się czynny aparat i w nim dokonało opłaty. To jednak było uciążliwe. Ponadto po poszerzeniu strefy miasto musiałoby dokupić kilka parkomatów, a jeden kosztuje w granicach 22 tys. zł. Przetarg na wyłonienie firmy ma się odbyć jeszcze w tym roku, a powierzenie jej obsługi strefy planowane jest np. na 2 – 4 lata. Miasto przekaże operatorowi parkomaty i do jego zadań należeć będzie ich serwisowanie. Firma miałaby też zadbać o dodatkowe urządzenia do pobieranie opłat. Dodatkowo miasto planuje uruchomienie płatności za pomocą telefonów komórkowych.Uchwała wejdzie w życie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.

(tora)

Ulice włączone do strefy płatnego parkowania:

– Michalskiego (od skrzyżowania z Kubsza do prokuratury, około 40 miejsc)

– Bogumińska (od ul. Pszowskiej do skrzyż. z ul. L. Mendego) – około 52 miejsc postojowych

– Mendego – około 45 miejsc postojowych na jezdni oraz 88 na parkingu

– Głowackiego – około 12 miejsc postojowych,

– Targowa (od ul. Zamkowej do ul. Witosa) – około 20 miejsc postojowych.