Urzędnik może pomóc w zamianie mieszkania
Wodzisław ma 2,5 tys. mieszkań komunalnych. Jednak nie każdemu najemcy zamieszkiwany lokal pasuje. Zbyt wysokie koszty, zbyt duży lub zbyt mały metraż, nie ta lokalizacja? Dla takich osób działa Bank Zamiany Mieszkań.
WODZISŁAW Aby otrzymać mieszkanie komunalne w Wodzisławiu, należy złożyć odpowiedni wniosek w urzędzie miasta. Pod uwagę brane są między innymi takie kryteria jak fakt zamieszkania w Wodzisławiu, wysokość dochodu kandydata na najemcę oraz warunki i metraż w jego dotychczasowym lokalu. W 2014 wniosków złożonych na najem mieszkań komunalnych było aż 147.
Na własną rękę
Zamieniać najmowane mieszkanie można za to na dwa sposoby. Po pierwsze - samodzielnie, znajdując na własną rękę odpowiedniego kontrahenta. Tego typu zamiany przeprowadzane są na bieżąco. Wymogiem, aby taki wniosek został zaakceptowany, jest uzyskanie pisemnej zgody właścicieli tych lokali mieszkalnych.
Urzędnicy zrobią to za nas
Drugi sposób to zamiana z dysponentem, czyli miastem Wodzisławiem Śląskim, jak również między innymi dysponentami, którzy w swoich zasobach posiadają mieszkania. Podczas takiej zamiany dotychczasowy najemca pozostawia poszukiwania urzędnikom. Na tym polega właśnie Bank Zamiany Mieszkań.
Aby z niego skorzystać, należy najpierw złożyć wniosek w referacie spraw lokalowych, a następnie czekać, ponieważ pierwszym kryterium jest kolejność zgłoszeń. Potrzebne dokumenty do zamiany na zasadzie banku zamiany mieszkań można pobrać w Biurze Obsługi Klienta Urzędu Miasta, jak również ze strony internetowej. Złożyć je można drogą pocztową, najlepiej jednak przyjść z wnioskiem osobiście do referatu spraw lokalowych.
Czego szukamy?
Osoby, które zgłaszają chęć dokonania zamiany mieszkania komunalnego, często mają określone kryteria dotyczące poszukiwanego mieszkania. Zwracają uwagę na konieczność posiadania balkonu w nowym mieszkaniu, konkretne piętro czy chęć zamieszkania na konkretnej ulicy. Zdecydowanie jednak najczęściej poszukującym innego mieszkania najemcom chodzi o większy metraż. Tutaj jednak należy pamiętać, że o większy metraż mogą ubiegać się osoby osiągające dochody gwarantujące utrzymanie mieszkania.
Na uwadze należy mieć również to decyzja w sprawie zamiany mieszkań może być odmowna. – Szczególnie w sytuacji, kiedy w następstwie dokonania zamiany, zostałby wynajęty lokal, w którym na członka rodziny przypadałoby mniej niż pięć m kw. powierzchni ogólnej pokoi, jak również w sytuacji, gdy najemca lub jego małżonek posiada tytuł prawny do zajmowania innego lokalu wnioskodawca może spodziewać się odmowy – wyjaśnia Barbara Chrobok, zastępca prezydenta miasta
Obecnie w Banku Zamiany Mieszkań znajduje się 75 wniosków o zamianę mieszkania – 22 z nich wpłynęły w 2014 roku. Rocznie w ramach banku dochodzi do 5-6 zamian.
Wszelkich informacji na temat mieszkań komunalnych oraz Banku Zamiany Mieszkań udzielają pracownicy Referatu Spraw Lokalowych. Znaleźć ich można w Urzędzie Miasta przy ul. Bogumińskiej 4b. Można również zadzwonić – 32 459 05 24. Kierownikiem referatu jest Wojciech Gruszczyk.
(mak)