Wielki Brat wyręczy drogówkę
Dwa odcinkowe pomiary prędkości na DK 78
GORZYCE Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) rozpoczęło testy Odcinkowego Pomiaru Prędkości (OPP). Jeżeli urządzenia pomyślnie przejdą próby, do 2015 roku 29 odcinków na polskich drogach zostanie objętych monitoringiem OPP. Dwa z nich zaplanowano na DK 78 w gminie Gorzyce.
Już nie tylko fotoradary
CANARD jest częścią Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego utworzoną w celu centralizacji i automatyzacji nadzoru nad ruchem drogowym. Obecnie nadzór, oznaczający zarządzanie systemami automatycznej rejestracji wykroczeń odbywa się głównie w oparciu o należące do GITD fotoradary. Wkrótce ma zostać rozszerzony m.in. o urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości, a w przyszłości o monitoring skrzyżowań ze sygnalizacją świetlną. Według CANARD-u odcinkowy pomiar prędkości jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, stosowanym w krajach Unii Europejskiej już od kilkunastu lat. - Jedną z jego kluczowych zalet jest wymuszanie na kierowcach przestrzegania dopuszczalnej prędkości na całej długości kontrolowanego odcinka. Wpływa to na istotną poprawę poziomu bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu – wyjaśnia Łukasz Majchrzak, rzecznik prasowy CANARD.
Zbyt krótki czas przejazdu = mandat
System wylicza średnią prędkość, bazując na pomiarze czasu przejazdu pomiędzy początkiem i końcem monitorowanego odcinka drogi. Na początku i końcu kontrolowanego odcinka ustawione są urządzenia rejestrujące wszystkie pojazdy. System automatycznie odczytuje numery rejestracyjne i oblicza czas przejazdu pomiędzy sprawdzanymi punktami. Na jego podstawie obliczana jest średnia prędkość. Jeśli jest wyższa od dozwolonej, zarejestrowany przez urządzenia materiał jest przesyłany drogą elektroniczną do centrali CANARD, w której przeprowadzane jest postępowanie mandatowe. Kierowca otrzymuje mandat na takiej samej zasadzie jak w przypadku zdjęcia z fotoradaru. - Uruchomienie Odcinkowego Pomiaru Prędkości jest jednym z kluczowych elementów budowy Centralnego Systemu Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. Warto podkreślić, że będzie to pierwsze tego typu rozwiązanie w naszym kraju, dlatego szczególny nacisk położyliśmy na dobór miejsc instalacji, a dostawcom stawiamy bardzo wysokie wymagania jakościowe. Jestem przekonany, że w Polsce Odcinkowy Pomiar Prędkości przyczyni się do znaczącej poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego – mówi Marcin Flieger, Dyrektor CANARD.
Gorzyce „wyróżnione”
Wśród 29 wytypowanych miejsc w całym kraju, które zostaną objęte monitoringiem OPP, aż dwa znajdą się w naszym powiecie. A dokładnie w gminie Gorzyce, na drodze krajowej nr 78, która wiedzie z Chałupek w kierunku Rybnika i dalej Gliwic. Droga ta stanowi bezpłatną alternatywę dla autostrady A1. Pierwszy odcinkowy pomiar prędkości o długości 970 m będzie miał swój początek na 8,1 km DK 78 – to mniej więcej na wysokości WOLOiZOL, a kończył się będzie za skrzyżowaniem Bogumińskiej z Raciborską (tym przy szkole). Drugi odcinek zaczynał się będzie na 9,6 km DK 78, czyli przy skrzyżowaniu ulicy Rybnickiej z Kościelną i Piaskową a kończył 890 m dalej (mniej więcej obok firmy Rembud). W województwie śląskim OPP zostaną wyznaczone jeszcze tylko w dwóch innych miejscach – na DK 78 w miejscowości Wilcza-Nieborowice, oraz w Tarnowskich Górach na DK 11. System ma zacząć funkcjonować wiosną przyszłego roku. Wcześniej mówiło się o IV kwartale 2014 roku, ale wskutek nieudanych prób debiut został przełożony na przyszły rok.
(art)
Przykłady skuteczności OPP w krajach UE
Włochy
Odcinkowy Pomiar Prędkości od 2005 roku działa we Włoszech pod nazwą „Tutor”. Jego funkcjonowanie zaowocowało zmniejszeniem liczby wypadków o 19%, a także 27% spadkiem liczby rannych oraz o 51% niższymi statystykami zdarzeń ze skutkiem śmiertelnym na odcinkach objętych kontrolą.
Austria
Na odcinku 2150 m drogi A22 w wiedeńskim tunelu Kaisermühlen w czasie 10-letniego okresu stosowania Odcinkowego Pomiaru Prędkości nie wydarzył się ani jeden wypadek śmiertelny.
Holandia
Odcinkowy Pomiar Prędkości stosowany jest na większości ruchliwych autostrad w okolicach Amsterdamu, Utrechtu, Hagi i Rotterdamu. Na autostradzie A13 z Hagi do Rotterdamu po instalacji systemu w 2002 roku, jedynie 0,5% kierujących przekraczało dozwoloną prędkość, a liczba wypadków na monitorowanym odcinku spadła o 47%.