Kącik ZUS
Beata Kopczyńska - Rzecznik prasowy O/ZUS w Rybniku
Jestem emerytką, wcześniej przez wiele lat pobierałam rentę. Dotychczas pieniądze z ZUS przynosił mi listonosz. Od niedawna mam konto w banku. Chciałabym, aby już nie listonosz mi dostarczał emeryturę, lecz pieniądze były wpłacane do mojego banku na mój rachunek. Gdzie powinnam to zgłosić i jakie dokumenty będą mi potrzebne?
Aniela M.
Świadczenie emerytalno-rentowe wypłaca się osobom uprawnionym za poszczególne miesiące kalendarzowe w dniu ustalonym w decyzji organu rentowego jako termin płatności świadczeń. Wypłata może być dokonywana za pośrednictwem osób prawnych prowadzących działalność w zakresie doręczania świadczeń (np.poczty) albo na wniosek osoby uprawnionej: - na jej rachunek lub jej rachunek w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej. Aby otrzymywać emeryturę na swój rachunek w banku, wystarczy, że uda się Pani do najbliższej jednostki ZUS i złoży ( na piśmie lub ustnie do protokołu) stosowny wniosek w tej sprawie. Prośbę o zmianę sposobu przekazywania należnego świadczenia można również wysłać pocztą.
Należy jednak pamiętać, aby wniosek zawierał dane pozwalające na identyfikację, tj. przede wszystkim imię i nazwisko, numer pobieranej emerytury, numer PESEL, a także jej podpis. Szczególną uwagę należy zwrócić przy podawaniu (wpisywaniu) numeru konta bankowego, na który mają być przesłane pieniądze. Dla pewności można przedłożyć jakikolwiek dokument wystawiony przez bank, zawierający numer rachunku oraz dane jego posiadacza.
W celu ułatwienia składania wniosków w sprawi zmiany dyspozycji przekazywania należnych świadczeń oddziały ZUS przygotowały specjalne formularze do wypełnienia.