Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 16 (649) Data wydania: 16.04.13

List do redakcji

Piotr Kocik, nasz Czytelnik, w odpowiedzi na konkurs szukania absurdów drogowych przesłał opracowanie dotyczące Drogi Krajowej 78.

Największym absurdem jest Droga Krajowa nr 78. Dokładniej: jej około 120-kilometrowy fragment od m. Chałupki do Zawiercia. Ta przebiegająca przez aglomerację śląską trasa, systematycznie traci kolejne cechy drogi krajowej. Jest to o tyle zastanawiające, że droga ta ma być rzekomo alternatywną dla autostrady A1. Na dystansie ok. 120 km, teren zabudowany zajmuje ok. 100 km i ciągle go przybywa. Przykładem niech będzie odcinek drogi między miejscowościami Olza i Gorzyce. Tam na dystansie 1500 m, jednym z nielicznych na DK–78, powstały po kolei: Dom Pomocy Społecznej, z przejściem dla pieszych, kompleks sportowy i supermarket, a sądząc po kolejnych przygotowanych zjazdach  to jeszcze nie koniec zabudowań przy  tej drodze. Na znacznej długości obowiązuje ograniczenie prędkości do 60 km/h.

W praktyce, przestrzegając przepisów ruchu drogowego, na pokonanie dystansu od Chałupek do Zawiercia DK–78, potrzeba co najmniej 4 godzin jazdy.

Ciekawostką jest, że zarządca tej ,,drogi”– GDDKiA, na swojej stronie internetowej, podaje czas przejazdu tym odcinkiem ok. 2 godziny.

Na odcinku ok. 40 km od m. Olza do granicy Rybnika występuje teren zabudowany: (Olza, Gorzyce, Turza Śl., Wodzisław Śl., Radlin i Rybnik), jest  to razem ok. 40 km. Na tym terenie, występuje bardzo dużo skrzyżowań. O wiele więcej niż przewidują przepisy o drogach krajowych. Samych przejść dla pieszych jest w sumie  80. Przejazd tą trasą to właściwie przedzieranie się przez strefę zamieszkania. Brakuje odpowiedniego znaku drogowego: D–40.

W związku z niekończącą się budową autostrady, cały tranzyt biegnie ulicami w/w miejscowości.

Według mnie, nawet w przyszłości, gdy autostrada zostanie oddana do użytku, to ruch pojazdów osobowych i tranzyt  towarowy mogą dalej przeciskać się wąską i niebezpieczną DK–78, z powodu wprowadzenia opłat autostradowych.

Autostrada A1, na długości odpowiadającej odcinkowi DK–78, powinna być bezpłatna.

W rzeczywistości stanowi bowiem obwodnicę kolejno wszystkich miejscowości i miast na DK–78 i jako taka powinna bezwzględnie pozostać bezpłatna.