Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 13 (646) Data wydania: 25.03.13

Lokalni społecznicy przegrywają z telewizyjnymi fundacjami

Organizacje pożytku publicznego z powiatu wodzisławskiego apelują, aby nie odprowadzać 1 proc. podatku poza nasz teren

Pieniądze z 1 procenta podatku dosłownie wyparowują z powiatu wodzisławskiego. Marek Bernais, naczelnik Urzędu Skarbowego w Wodzisławiu podaje, że w ub. roku w całym powiecie z mechanizmu 1 procenta skorzystało 37 202 podatników. Stanowi to 58,5 procent uprawnionych. Wartość przekazanego podatku za 2011 rok wyniosła 1,965 mln zł. Z całego jednoprocentowego tortu mieszkańcy naszego powiatu pozostawili jedynie 66 352 zł organizacjom mającym siedzibę w naszych gminach. Nieco lepiej wypadł pod tym względem rok 2010. Arkadiusz Skowron, przewodniczący Powiatowej Rady Działalności Pożytku Publicznego w Wodzisławiu uważa, że spadek w przekazywaniu pieniędzy z podatku lokalnym organizacjom wynika z coraz silniejszej pozycji wszelkiego rodzaju fundacji promujących się poprzez telewizję. Społecznicy z powiatu wodzisławskiego nie są w tym problemie odosobnieni. Arkadiusz Skowron podaje, że 11 mln Polaków przekazało w sumie 457,3 mln zł. To ponad 50 mln zł więcej niż rok wcześniej. Jednak z tej puli aż 55 procent trafiło zaledwie do 0,7 procenta organizacji pożytku publicznego. – To ogromne rozwarstwienie wynika z nierówności dostępu organizacji do massmediów. Dlatego największymi beneficjentami są fundacje „medialne” ogólnopolskich programów. Skrajnym przykładem pozyskiwania 1 procenta jest Fundacja Rosa, która zebrała 6,6 mln zł, ale aż 3,2 mln zł z tej sumy poszło na kampanię informacyjną – mówi Skowron.

Jak przeciwdziałać temu procesowi? Zastanawiali się nad tym uczestnicy niedawnej konferencji w Powiatowym Centrum Konferencyjnym. Prezydent Mieczysław Kieca zaproponował pomoc w wydrukowaniu plakatów informacyjnych i umieszczeniu ich w autobusach komunikacji wodzisławskiej, na Facebooku i billboardach miejskich. Poseł Ryszard Zawadzki wspomniał o inicjatywie sejmowej, aby ograniczyć limity wydatków na promocję lub umożliwić przekazanie 1 proc. organizacjom działającym na terenie regionu, w którym mieszka podatnik. Niewykluczone, że część propozycji prezydenta Wodzisławia uda się zrealizować jeszcze w kwietniu.

(tora)