Bilet przez komórkę
W czerwcu Międzygminny Związek Komunikacyjny obsługujący m.in. powiat wodzisławski wprowadzi nową usługę – sprzedaż biletów przez telefon komórkowy. – Może to i dobry pomysł, ale ja tam wolę tradycyjny bilet papierowy – mówi osiemnastoletni Kamil Szymiczek z Wodzisławia.
Zarząd MZK, który obsługuje komunikację autobusową m.in. powiat wodzisławski, podjął decyzję o wprowadzeniu nowej usługi. Polega ona na zakupie biletu za pośrednictwem telefonu komórkowego. – W ten sposób z nową ofertą chcemy dotrzeć głównie do młodzieży i osób bez problemu posługujących się komórką. Trudno żeby z nowej usługi korzystały osoby starsze, na to nie liczymy – mówi Benedykt Lanuszny, szef biura MZK w Jastrzębiu Zdroju. Pomysł wprowadzenia tego rodzaju rozwiązań forsował m.in. Dariusz Szymczak, wiceprezydent Wodzisławia i jednocześnie członek zarządu MZK. – Prowizja przekazywana do operatora jest porównywalna do tej trafiającej do dystrybutorów biletów papierowych, więc MZK nie będzie ponosić dodatkowych kosztów – wyjaśnia Dariusz Szymczak.
Rejestracja
Jeśli chcemy skorzystać z nowej usługi należy zarejestrować się na stronie operatora systemu www.mobilet.pl. Tutaj m.in. wybieramy formę płatności. Preferowane jest zlecenie stałe, operator sam potrąca kwoty z naszego konta bankowego. Po dokonaniu rejestracji otrzymamy wiadomość sms, która umożliwi nam pobranie i instalację we własnym telefonie komórkowym darmowej aplikacji moBILET. Po jej uruchomieniu możemy wybrać bilet. Kolejny krok to połączenie się z Internetem (koszt zależy od operatora GSM oraz rodzaju taryfy jaką posiada pasażer). Pozostaje czekanie na potwierdzenie zamówienia biletu, który zapisany zostaje w pamięci telefonu. Wszystko trwa kilka sekund. Obsługa odbywa się przy wykorzystaniu platformy JAVA.
Bileciki do kontroli
Podczas kontroli pasażer pokazuje kontrolerowi swój telefon. Każdy bilet jest w nim zapisany i ma nadany numer identyfikacyjny. To ogranicza możliwość manipulacji. – Fajnie to brzmi, jednak pozostanę przy zwykłym bilecie. Ciekawe co będzie kiedy bateria w telefonie mi wysiądzie? – pyta osiemnastoletni Kamil Szymiczek z Wodzisławia.
– Taką sytuację należy potraktować tak samo jakby pasażer zgubił bilet – nie pozostawia złudzeń Benedykt Lanuszny. Kary można jednak uniknąć. Wystarczy zalogować się na swoim koncie i w zakładce „bilety” odszukać skasowany bilet a następnie wydrukować go. Z wydrukiem można udać się do działu reklamacji MZK. Wówczas zapłacimy jedynie opłatę manipulacyjną w wysokości 8 zł.
(raj)