Będzie na usuwanie azbestu
Urząd Gminy w Godowie otrzymał z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach ponad 30 tys. zł na zbiórkę, transport i utylizację pokryć dachowych z eternitu
Od 2006 roku azbestowe pokrycia usunięto z 90 domów jednorodzinnych. Całkowity koszt trwającego trzy lata przedsięwzięcia wyniósł ponad 153 873 zł. Pieniądze na realizację zadania pochodziły z dotacji z gminnego i powiatowego funduszu ochrony środowiska. Oba z 2010 rokiem zostały zlikwidowane. To spowodowało, że program utylizacji azbestu stał pod znakiem zapytania. Jednak Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach przyznał gminie pieniądze.
Dzięki temu program nadal będzie realizowany. Do urzędu wpłynęły już 22 wnioski. Jesteśmy na etapie przygotowywania procedury przetargowej, która wyłoni wykonawców – mówi Andrzej Adamczyk, zastępca wójta gminy Godów.
Usuwaniem azbestu zajmują się wyłącznie wyspecjalizowane firmy. Jej pracownicy używają jednorazowej odzieży ochronnej, specjalnych masek na twarz. Potem azbest pakowany jest w folię o grubości minimum 2 mm i wywożony na składowisko odpadów niebezpiecznych. Krajowy Program Usuwania Azbestu zakłada, że szkodliwy materiał powinien zniknąć z wszystkich obiektów do 2032 roku.
(j.sp)