Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 22 (331) Data wydania: 30.05.06

Przykra niespodzianka

Co zrobić z wadliwym towarem? Kiedy możemy liczyć na bezpłatną naprawę czy obniżenie ceny? W poradniku piszemy o problemach, które mogą spotkać nas w sklepie.
Co zrobić z wadliwym towarem?
 
Wspomniana parę tygodni wcześniej ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego nie tylko zmieniła prawną regulację gwarancji, ale przede wszystkim wprowadziła nową instytucję prawa cywilnego nazwaną „niezgodnością towaru konsumpcyjnego z umową".
 
Zastąpiła ona rękojmię z Kodeksu cywilnego. Konsument może skorzystać z reklamacji składanej na podstawie niezgodności towaru z umową przez okres dwóch lat od daty zakupu. Sama niezgodność z umową, czyli najprościej mówiąc - wada, różni się od rękojmi zakresem uprawnienia. Rękojmia dotyczyła tylko wad jakościowych, a niezgodność z umową dotyczy wad jakościowych i ilościowych towaru.
 
Podstawowa różnica między gwarancją a niezgodnością z umową dotyczy podmiotu, do którego kierujemy roszczenie: gwarancja - do gwaranta, niezgodność z umową - ZAWSZE do sprzedawcy. Wybór roszczenia należy do konsumenta.
 
Ustawa „o sprzedaży konsumenckiej" określa dokładnie kolejność roszczeń konsumenta na podstawie niezgodności towaru z umową. Są to:
  • bezpłatna naprawa
  • bezpłatna wymiana towaru na nowy
  • obniżenie ceny
  • odstąpienie od umowy
Konsument najpierw może żądać bezpłatnej naprawy lub wymiany towaru na nowy. Jednak to sprzedawca może wybrać sposób załatwienia reklamacji, np. jeżeli wymiana towaru wymaga od sprzedawcy nadmiernych kosztów, wtedy będzie mógł naprawić towar. Okres oczekiwania na naprawę lub wymianę nie jest określony jednoznacznie. Ustawa o sprzedaży konsumenckiej posługuje się terminem „odpowiedni czas". W określeniu tego „odpowiedniego czasu" uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia. W tym względzie dochodzi do wielu nieporozumień pomiędzy konsumentami a przedsiębiorcami, bo np. 30 dni na naprawę dla konsumenta będzie to zbyt długo, a dla sprzedawcy w sam raz. Za tydzień dalsza część informacji na temat roszczenia z tytułu niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową. Rzecznik Konsumentów postara się wyjaśnić kwestię czy korzystniejsze dla konsumenta jest dochodzenie roszczeń z tytułu gwarancji czy niezgodności towaru z umową.
 
Zanotował Marek Jakubiak