Nowa matura już w szkołach
Zapowiadana od lat, w przyszłym roku na dobre zagości w polskich szkołach. Ma wykazać umiejętności ucznia i zmusić go szerszego myślenia na temat konkretnych zagadnień. Ocena egzaminacyjna będzie bardziej obiektywna, bowiem prace sprawdzane będą poza szkołą. Zgodnie z założeniem reformy wynik matury, a nie egzamin wstępny ma decydować o przyjęciu na studia. Póki co, jest to w wielu przypadkach pusty zapis, ponieważ na najbardziej obleganych kierunkach studiów obowiązuje nadal egzamin.
Nie mają wyboru
W 2002 r. maturzyści mogli wybrać pomiędzy egzaminem przeprowadzanym na starych i nowych zasadach. Tych zdających nową maturę było niewielu, szacuje się, że w skali kraju ich liczba wynosiła ok. 5%. Obecnie wyboru już nie ma. W tym roku szkolnym do nowej matury przystąpią uczniowie trzyletnich liceów ogólnokształcących oraz liceów profilowanych. Absolwenci techników i uzupełniających liceów ogólnokształcących egzamin ten zdawać będą w 2006 r., natomiast techników uzupełniających - rok później.
W 2002 r. maturzyści mogli wybrać pomiędzy egzaminem przeprowadzanym na starych i nowych zasadach. Tych zdających nową maturę było niewielu, szacuje się, że w skali kraju ich liczba wynosiła ok. 5%. Obecnie wyboru już nie ma. W tym roku szkolnym do nowej matury przystąpią uczniowie trzyletnich liceów ogólnokształcących oraz liceów profilowanych. Absolwenci techników i uzupełniających liceów ogólnokształcących egzamin ten zdawać będą w 2006 r., natomiast techników uzupełniających - rok później.
Wiedza w procentach
Aby zaliczyć maturę należy zdobyć min. 30 proc. punktów z części podstawowej. W formie ustnej i pisemnej uczeń zdaje język polski oraz język obcy. Ponadto podchodzi do egzaminu pisemnego z trzeciego dowolnego przedmiotu. Egzamin ustny z języka polskiego odbywa się jedynie na poziomie podstawowym. W przypadku pozostałych, uczeń po wykonaniu zadań z części podstawowej, może zdecydować się na egzamin rozszerzony. Na tym jeszcze nie koniec. Abiturient może wybrać od 1 do 3 przedmiotów egzaminacyjnych, które wymagane są przez wyższą uczelnię. Nie musi ich zaliczyć, aby otrzymać świadectwo maturalne. Podobnie jest z częścią rozszerzoną egzaminu.
Absolwent, który nie zdał egzaminu z określonego przedmiotu, może przystąpić do niego ponownie przez kolejne 5 lat. Niezaliczenie egzaminu ustnego nie dyskwalifikuje ucznia. Kontynuuje on egzamin, a do części, w której mu się nie powiodło, podchodzi w kolejnych sesjach. Co ważne, poprawkę można zdawać nawet, gdy ocena była pozytywna, lecz nie satysfakcjonuje ona ucznia.
Aby zaliczyć maturę należy zdobyć min. 30 proc. punktów z części podstawowej. W formie ustnej i pisemnej uczeń zdaje język polski oraz język obcy. Ponadto podchodzi do egzaminu pisemnego z trzeciego dowolnego przedmiotu. Egzamin ustny z języka polskiego odbywa się jedynie na poziomie podstawowym. W przypadku pozostałych, uczeń po wykonaniu zadań z części podstawowej, może zdecydować się na egzamin rozszerzony. Na tym jeszcze nie koniec. Abiturient może wybrać od 1 do 3 przedmiotów egzaminacyjnych, które wymagane są przez wyższą uczelnię. Nie musi ich zaliczyć, aby otrzymać świadectwo maturalne. Podobnie jest z częścią rozszerzoną egzaminu.
Absolwent, który nie zdał egzaminu z określonego przedmiotu, może przystąpić do niego ponownie przez kolejne 5 lat. Niezaliczenie egzaminu ustnego nie dyskwalifikuje ucznia. Kontynuuje on egzamin, a do części, w której mu się nie powiodło, podchodzi w kolejnych sesjach. Co ważne, poprawkę można zdawać nawet, gdy ocena była pozytywna, lecz nie satysfakcjonuje ona ucznia.
Temat dobrze znany
W komisji nie może zasiadać nauczyciel uczący konkretnego abiturienta oraz jego wychowawca. W jej skład wejdzie ponadto cześć egzaminatorów oddelegowanych z Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej. Szkoła średnia wystawia jedynie świadectwo ukończenia szkoły, natomiast maturalne - OKE. Jest ono jedynie w szkole wręczane.
Ważną regułą wprowadzoną w nowej maturze jest znajomość tematów na długo przed samym egzaminem. Najpierw opracowane przez nauczycieli trafiają do Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Jaworznie. Po ewentualnych korektach wracają do szkoły, a zaraz potem zapoznają się z nimi uczniowie. Od tego czasu maturzyści nad nim pracują i przygotowują ich prezentację.
W komisji nie może zasiadać nauczyciel uczący konkretnego abiturienta oraz jego wychowawca. W jej skład wejdzie ponadto cześć egzaminatorów oddelegowanych z Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej. Szkoła średnia wystawia jedynie świadectwo ukończenia szkoły, natomiast maturalne - OKE. Jest ono jedynie w szkole wręczane.
Ważną regułą wprowadzoną w nowej maturze jest znajomość tematów na długo przed samym egzaminem. Najpierw opracowane przez nauczycieli trafiają do Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Jaworznie. Po ewentualnych korektach wracają do szkoły, a zaraz potem zapoznają się z nimi uczniowie. Od tego czasu maturzyści nad nim pracują i przygotowują ich prezentację.
Wstęp ograniczony
Już kilka lat temu, gdy pojawił się pomysł wprowadzenia nowej matury głośno mówiono o zniesieniu egzaminów na wyższe uczelnie. Okazuje się jednak, że wielu tegorocznych maturzystów ich nie uniknie. Jak dowiedzieliśmy się w Dziale Nauczania Uniwersytetu Śląskiego, na kierunki najbardziej oblegane, oprócz świadectwa maturalnego, nadal obowiązuje egzamin wstępny. Z tego co wiem taka sytuacja będzie miała miejsce w zdecydowanej większości uczelni. Oczywiście znajdą się nieliczne, które podpiszą porozumienie ze szkołami o naborze bez egzaminów. Często bywa i tak, że taki dokument podpisywany jest pomiędzy szkołą, a konkretnym wydziałem uczelni - tłumaczy jedna z pracownic Działu Nauczania UŚ.
Już wiadomo, że aby dostać się na prawo w/w uniwersytetu na maturze należy zdać historię, natomiast na egzaminie wstępnym kandydat musi przebrnąć przez godzinny test przydatności do zawodu. W przypadku psychologii dodatkowym sprawdzianem jest test percepcji i rozumienia naukowego tekstu z zakresu psychologii. Przyszły politolog powinien na maturze wybrać wiedzę o społeczeństwie i dodatkowo zdać test z zakresu wiedzy politologicznej. #nowastrona#
Już kilka lat temu, gdy pojawił się pomysł wprowadzenia nowej matury głośno mówiono o zniesieniu egzaminów na wyższe uczelnie. Okazuje się jednak, że wielu tegorocznych maturzystów ich nie uniknie. Jak dowiedzieliśmy się w Dziale Nauczania Uniwersytetu Śląskiego, na kierunki najbardziej oblegane, oprócz świadectwa maturalnego, nadal obowiązuje egzamin wstępny. Z tego co wiem taka sytuacja będzie miała miejsce w zdecydowanej większości uczelni. Oczywiście znajdą się nieliczne, które podpiszą porozumienie ze szkołami o naborze bez egzaminów. Często bywa i tak, że taki dokument podpisywany jest pomiędzy szkołą, a konkretnym wydziałem uczelni - tłumaczy jedna z pracownic Działu Nauczania UŚ.
Już wiadomo, że aby dostać się na prawo w/w uniwersytetu na maturze należy zdać historię, natomiast na egzaminie wstępnym kandydat musi przebrnąć przez godzinny test przydatności do zawodu. W przypadku psychologii dodatkowym sprawdzianem jest test percepcji i rozumienia naukowego tekstu z zakresu psychologii. Przyszły politolog powinien na maturze wybrać wiedzę o społeczeństwie i dodatkowo zdać test z zakresu wiedzy politologicznej. #nowastrona#
Jadzia Wija z Mszany, uczennica Zespołu Szkół Ekonomicznych w Wodzisławiu (III klasa Liceum Profilowanego)
Pomysł wprowadzenia nowej matury oceniam pozytywnie, jednak zbyt mało na ten temat wiem. Chodzi mi o zapoznanie się z dokładnymi terminami i wymaganiami. Uważam, że mamy za mało czasu na wybór tematu oraz określenie się, co do poziomu, na którym zamierzamy zdawać. Wolałabym podchodzić do starej matury, ponieważ wiem przynajmniej, jak ona wygląda. Zamierzam się dostać do Kolegium Języków Obcych, dlatego też będę zdawać angielski. Nie muszę w tym przypadku wybierać przedmiotów dodatkowych.
Pomysł wprowadzenia nowej matury oceniam pozytywnie, jednak zbyt mało na ten temat wiem. Chodzi mi o zapoznanie się z dokładnymi terminami i wymaganiami. Uważam, że mamy za mało czasu na wybór tematu oraz określenie się, co do poziomu, na którym zamierzamy zdawać. Wolałabym podchodzić do starej matury, ponieważ wiem przynajmniej, jak ona wygląda. Zamierzam się dostać do Kolegium Języków Obcych, dlatego też będę zdawać angielski. Nie muszę w tym przypadku wybierać przedmiotów dodatkowych.
Marian Drosio, dyrektor Zespołu Szkół im. 14 Pułku Powstańców Śląskich w Wodzisławiu
W 2002 r. kiedy przymierzano się do wprowadzenia nowej matury, pracowałem w Kuratorium Oświaty i byłem za takim rozwiązaniem. Obecnie rodzą się pytania, czy nie lepiej byłoby wprowadzić nową maturę zdawaną w oparciu o stary program nauczania - nauczyciele doskonale go znają. Teraz mamy sytuację, w której nowa matura zdawana będzie w oparciu o nowy program i nowe podręczniki. Być może za pierwszym razem lepiej by było tego uniknąć. W 2006 r. w naszej szkole już wszyscy uczniowie podchodzić będą do nowej matury. Obecnie pozostała jeszcze piąta klasa Liceum Ekonomicznego.
W 2002 r. kiedy przymierzano się do wprowadzenia nowej matury, pracowałem w Kuratorium Oświaty i byłem za takim rozwiązaniem. Obecnie rodzą się pytania, czy nie lepiej byłoby wprowadzić nową maturę zdawaną w oparciu o stary program nauczania - nauczyciele doskonale go znają. Teraz mamy sytuację, w której nowa matura zdawana będzie w oparciu o nowy program i nowe podręczniki. Być może za pierwszym razem lepiej by było tego uniknąć. W 2006 r. w naszej szkole już wszyscy uczniowie podchodzić będą do nowej matury. Obecnie pozostała jeszcze piąta klasa Liceum Ekonomicznego.
WAŻNE DATY
Stara matura
10 maja 2005 - egzamin pisemny z języka polskiego
11 maja 2005 - egzamin pisemny z drugiego wybranego przedmiotu
10 maja 2005 - egzamin pisemny z języka polskiego
11 maja 2005 - egzamin pisemny z drugiego wybranego przedmiotu
Nowa matura (przeprowadzana przez Centralną Komisję Egzaminacyjną)
18 kwietnia 2005 - dzień rozpoczęcia egzaminów ustnych.
5 maja 2005 - dzień rozpoczęcia egzaminów pisemnych.
30 września 2004 - termin składania pisemnej deklaracji, w której uczeń określa, jakie przedmioty będzie zdawać na egzaminie, jaki wybiera poziom egzaminu ustnego z języka obcego, jaki wybiera temat na egzaminie ustnym z języka polskiego. Abiturienci zdający informatykę wybierają programy użytkowe oraz język programowania. Jest to również dzień, do którego należy dostarczyć zaświadczenie o ewentualnej dysleksji, chorobie lub niepełnosprawności.
Grudzień 2004 - dyrektor CKE ogłasza harmonogram egzaminów maturalnych.
Luty 2005 - dyrektor szkoły ustala harmonogram egzaminów ustnych.
28 luty 2005 - ostateczny termin ewentualnych zmian w deklaracjach ucznia składanych we wrześniu. Pozytywnie rozpatrywane będę tylko te uzasadnione.
Marzec 2005 - na stronach internetowych CKE pojawi się informacja o pomocach, z których można korzystać podczas egzaminu.
30 czerwca 2005 - ostateczny termin rozdania świadectw.
18 kwietnia 2005 - dzień rozpoczęcia egzaminów ustnych.
5 maja 2005 - dzień rozpoczęcia egzaminów pisemnych.
30 września 2004 - termin składania pisemnej deklaracji, w której uczeń określa, jakie przedmioty będzie zdawać na egzaminie, jaki wybiera poziom egzaminu ustnego z języka obcego, jaki wybiera temat na egzaminie ustnym z języka polskiego. Abiturienci zdający informatykę wybierają programy użytkowe oraz język programowania. Jest to również dzień, do którego należy dostarczyć zaświadczenie o ewentualnej dysleksji, chorobie lub niepełnosprawności.
Grudzień 2004 - dyrektor CKE ogłasza harmonogram egzaminów maturalnych.
Luty 2005 - dyrektor szkoły ustala harmonogram egzaminów ustnych.
28 luty 2005 - ostateczny termin ewentualnych zmian w deklaracjach ucznia składanych we wrześniu. Pozytywnie rozpatrywane będę tylko te uzasadnione.
Marzec 2005 - na stronach internetowych CKE pojawi się informacja o pomocach, z których można korzystać podczas egzaminu.
30 czerwca 2005 - ostateczny termin rozdania świadectw.
(raj)