Radzimy obywatelom
Rozwiązywaniu problemów społecznych w gminach górniczych z udziałem organizacji pozarządowych poświęcone było seminarium zorganizowane przez Radlińskie Biuro Porad Obywatelskich. Wzięli w nim udział przedstawiciele stowarzyszeń z Radlina oraz sąsiednich miast i gmin.
Jak stwierdziła Monika Mura z Fundacji IMC Polska organizacje pozarządowe w naszym regionie wypełniają lukę w infrastrukturze społecznej w niektórych dziedzinach - jak np. organizacja czasu wolnego - którymi kiedyś zajmowały się kopalnie. Poprzez działalność stowarzyszeń wzmacnia się poczucie współdecydowania mieszkańców o losach swojej społeczności. Problemów wynikających z restrukturyzacji górnictwa organizacje pozarządowe nie rozwiążą, ale mogą w tym pomóc. Hanna Górska, przewodnicząca Związku Biur Porad Obywatelskich, przedstawiła ich działalność w całym kraju. Obecnie w Polsce istnieje około 30 takich biur.
Radlińskie Biuro Porad Obywatelskich uzyskało dofinansowanie z programu „Działaj lokalnie” na realizację projektu „Wiedzieć więcej - lepiej żyć”. Aby podnieść jakość udzielanych porad przeprowadzono szkolenie dla wolontariuszy pracujących w biurze - głównie z zakresu prawa rodzinnego i prawa pracy. Zatrudniono też prawnika, który doradza w sprawach bardziej skomplikowanych. Wprowadzono dodatkowe dyżury w BPO, aby zwiększyć dostępność udzielanych porad. Jak poinformowała Anna Skiba z radlińskiego Biura, w ciągu 5 miesięcy realizacji projektu udzielono 70 porad. Problemy, z którymi zgłaszali się mieszkańcy, dotyczyły głównie spraw rodzinnych, zatrudnienia i bezrobocia a także kłopotów w relacjach między obywatelem a instytucjami publicznymi. Zasadą działania biur porad obywatelskich jest pobudzanie klientów do samodzielnego rozwiązania problemu a nie wyręczanie ich w załatwianiu swoich spraw.
Radlińskie Biuro Porad Obywatelskich uzyskało dofinansowanie z programu „Działaj lokalnie” na realizację projektu „Wiedzieć więcej - lepiej żyć”. Aby podnieść jakość udzielanych porad przeprowadzono szkolenie dla wolontariuszy pracujących w biurze - głównie z zakresu prawa rodzinnego i prawa pracy. Zatrudniono też prawnika, który doradza w sprawach bardziej skomplikowanych. Wprowadzono dodatkowe dyżury w BPO, aby zwiększyć dostępność udzielanych porad. Jak poinformowała Anna Skiba z radlińskiego Biura, w ciągu 5 miesięcy realizacji projektu udzielono 70 porad. Problemy, z którymi zgłaszali się mieszkańcy, dotyczyły głównie spraw rodzinnych, zatrudnienia i bezrobocia a także kłopotów w relacjach między obywatelem a instytucjami publicznymi. Zasadą działania biur porad obywatelskich jest pobudzanie klientów do samodzielnego rozwiązania problemu a nie wyręczanie ich w załatwianiu swoich spraw.
(jak)