Teraz na zachód
Władze miasta planują dostosować istniejący układ komunikacyjny do przyszłej autostrady. Zanim to nastąpi upłynie jeszcze sporo czasu, bowiem prace związane z jej powstaniem tkwią w martwym punkcie.
Wiadomo już, że główny ruch pojazdów w mieście przeniesie się z kierunku północ - południe na kierunek wschód - zachód. Pierwszym elementem przewidywanych zmian jest budowa Drogi Głównej Południowej, drugim z kolei powstanie drogi łączącej ul. 26 Marca, Rybnicką i ul. Marklowicką. Obie inwestycje przekraczają możliwości budżetowe miasta, dlatego wraz ze Starostwem Powiatowym i innymi gminami podejmowane są starania o ujęcie ich w zadaniach województwa śląskiego. W celu pozyskania funduszy unijnych zgłoszono je również do programu PARTNER. Jak już pisaliśmy wielokrotnie, Droga Główna Południowa o długości 35 km, łącząca drogę Katowice - Wisła z drogą Rybnik - Racibórz, przebiegać będzie z Pawłowic przez Jastrzębie, Mszanę, Wodzisław, Pszów do Rydułtów. Niestety, doświadczenie pokazuje, że inwestycje tego typu idą opornie. Podobnie jest i tym razem. Ponadtrzyletnie już starania gmin zaangażowanych w realizacje tej inwestycji zakończyły się skierowaniem w czerwcu ubiegłego roku do marszałka województwa śląskiego pisma w sprawie opracowania projektu tej drogi. Istnieją jednak problemy z konkretnym jej zlokalizowaniem. W sprawie budowy drogi przebiegającej z ul. 26 Marca na ul. Marklowicką powołano natomiast specjalny zespół wodzisławskich urzędników. Ci na spotkaniach z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, Marszałkiem Województwa oraz dyrekcją Zarządu Dróg Wojewódzkich mają przyjąć wstępne założenia projektowe. Na ich podstawie może powstać opracowanie szczegółowej koncepcji programowo - przestrzennej tego zadania. Perspektywa samej realizacji jest jednak bardzo odległa.
Wspomniane inwestycje bezpośrednio łączą się z planowaną autostradą A1. Zdaniem ministra infrastruktury, Marka Pola, budowa ma ruszyć w 2006 r i potrwa dwa lata. Sprawa wygląda jednak znacznie gorzej w terenie. Nie rozpisano jeszcze przetargu na projekt budowy, nie mówiąc już o rozpoczęciu wykupów gruntów. Jak mówi prof. Antoni Motyczka, przewodniczący Zespołu Sterującego Samorządu ds. Budowy Autostrady A1, planowane rozpoczęcie budowy autostrady w 2006 r. jest niemożliwe.
Oczywiście, aby usprawnić ruch w mieście nie wystarczy realizacja wspomnianych zadań. Bardzo ważna jest również przebudowa skrzyżowań. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zleciła opracowanie koncepcji ich modernizacji. Aby pozyskać środki na realizację zgłoszono zadanie do propozycji zadań drogowo - mostowych w III Projekcje Drogowym, który finansowany jest pożyczką Banku Światowego. Inwestycje mają być zrealizowane w latach 2004 - 2007. Obecnie GDDKiA zleciła opracowanie projektu budowlano - wykonawczego modernizacji ronda na skrzyżowaniu ul. Rybnickiej, Witosa, Jstrzębskiej i ul. ks. Kubsza. Chodzi o poszerzenie prawoskrętu z ul. Jastrzębskiej do ul. Rybnickiej i wykonanie prawoskrętu z ul. ks. Kubsza do ul. Witosa.
(raj)