Ekologia ma szansę
Czterodniowa wizyta duńskiego metodyka i naczelnika Jrrgen’a Lunda może zaowocować w przyszłorocznym projekcie SOKRATES.
Koalicja pomiędzy Hvidovre a Rydułtowami nawiązała się już za kadencji Zbigniewa Seemanna i jest kontynuowana przez obecną władzę. Jrrgen Lund, jako emerytowany nauczyciel i metodyk nie tylko przyjechał do Rydułtów aby spędzić miło czas podczas XI obchodów Dni Rydułtów, ale przede wszystkim aby omówić przyszłoroczny projekt pod nazwą SOKRATES. Projekt częściowo jest już wdrażany w rydułtowskiej oświacie. Do obecnego projektu zgłosiły swoje propozycje niemal wszystkie szkoły i gimnazja. SP nr 1 deklarowała dwa zadania do realizacji w projekcie: „Rozwijamy nasze pasje i zainteresowania” i „Jesteśmy cząstką naszej małej i wielkiej ojczyzny” - kultura, tradycje i obyczaje”, z kolei SP nr 2 zaproponowała: „Kultura i tradycja Górnego Śląska”, „Od kołyski aż do grobu”, „Ochrona środowiska na Śląsku i w krajach partnerskich” i jako trzecie „Porównanie systemów oświatowych”. Jeżeli chodzi o te projekty to trudno przewidzieć czy przejdą one w Danii. Są to zadania, które były podejmowane w innych projektach i autorzy nie chcieliby aby się dublowały - wyjaśnia Damian Moric, naczelnik Wydziału Oświaty w Rydułtowach. Duże powodzenie z pewnością ma jednak temat „Edukacja ekologiczna”, który przedstawiło Gimnazjum nr 2, pozostałe to „Dziedzictwo kulturowe” oraz „Integracja uczniów mających specjalne potrzeby edukacyjne”. W projektach nie może brać udziału SP nr 3 w Radoszowach. Powodem jest fakt, że ta szkoła już korzysta z projektu SOKRATES - „Rozwój szkoły” - co do czasu zakończenia projektu eliminuje ją z takich przedsięwzięć - dodaje D. Moric. Natomiast projekt językowy - język angielski dla nauczycieli - oraz inne zadania będą mogły być wdrażane w każdej szkole i gimnazjum nawet w SP 3. Nasze gimnazjum z racji obecnego programu jako szkoła integracyjna chciałoby włączyć projekt o tematyce integracji uczniów zdrowych z niepełnosprawnymi, uwzględniając ich specjalne potrzeby edukacyjne - mówi Alicja Kołodziej, dyrektor Gimnazjum nr 1. Wdrożenie projektów wymaga co najmniej trzech państw w tym jednego, które jest członkiem Unii Europejskiej. Do rozmów przystąpili też przedstawiciele partnerskiej Orlovy, co pozwala na kontynuowanie całego przedsięwzięcia. Poza Polską, Danią i Czechami współpracujemy jeszcze z Finlandią. Jest to pewne zabezpieczenie, gdyby któreś z państw chciało się wycofać z projektu - mówi D. Moric. Szczegółowe propozycje jakie przedstawiły szkoły zostały przekazane J. Lundowi.(rs)