Wodzionka z kołoczym
Głównym celem młodzieżowej rywalizacji było rozwijanie zainteresowań przeszłością wodzisławskiej ziemi, ukazanie możliwości wzbogacania wiedzy historycznej oraz dostrzeganie przez uczniów związków regionalnego dziedzictwa kulturowego z europejskim. Organizatorkami gimnazjalnych zmagań były nauczycielki: Barbara Bielawska, Irena Minoł oraz Joanna Weychert. W pierwszej z konkurencji drużyny rozwiązywały test komputerowy, podczas którego uczniowie musieli wykazać się znajomością dziejów powiatu wodzisławskiego. Następnie od uczestników rywalizacji organizatorzy wymagali rozpoznania herbów gmin naszego powiatu. Wiele pracy wymagało od zawodników przygotowanie kolejnej konkurencji, w której musieli zaprezentować jeden ze sławnych i cennych obiektów naszego powiatu. Należało przedstawić dzieje znanej budowli poparte fotografiami, bibliografię, w której znajdują się informacje na jej temat oraz przekonać jurorów, że to właśnie ten obiekt powinien znaleźć się na liście lokalnego dziedzictwa kulturowego. Uczniowie mogli się również wykazać znajomością przepisów kuchni śląskiej, bowiem szczegółowej wiedzy na ten temat wymagała od nich kolejna konkurencja. Należało wymienić składniki danej potrawy oraz sposób jej przyrządzenia. Zawodnicy wybrali m.in. prezentację wodzionki, rolady oraz kołocza i makówek. W ostatecznej rozgrywce drużyny walczyły o punkty, prześcigając się w pomysłowym zaprezentowaniu reklamy, co ważne, musiała być ona wykonana gwarą. Uczniowie przedstawiali m.in. walory kremu kosmetycznego, a także biura podróży zachęcającego do odwiedzania Wodzisławia. Najlepszą znajomością historii, obyczajów oraz tradycji ziemi wodzisławskiej wykazała się drużyna z Gimnazjum w Mszanie oraz Gimnazjum nr 4 z Wodzisławia Śl. Uczniowie obu placówek zdobyli identyczną liczbę punktów. Trzecie miejsce zajęła drużyna z Gimnazjum z Pszowa. Konkurs ten zorganizowaliśmy już po raz trzeci. Co roku biorą w nim udział uczniowie różnych szkół naszego powiatu. Uważam, że poziom rywalizacji jest wysoki, a młodzież wykazuje się dużą wiedzą i pomysłowością. Zainteresowanie wśród uczniów i nauczycieli, tego typu zabawami nas cieszy, bowiem jest to kolejna możliwość przekazywania wiedzy poprzez zabawę - mówi I. Minoł.
(raj)