Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 2 (70) Data wydania: 10.01.01

Wyhamujmy

Wojny i kataklizmy niosą z sobą spustoszenie i śmierć setek, a nawet tysięcy, niewinnych ludzi. Nad tymi tragicznymi zgonami debatują politycy i uczeni. 
 Publikatory szeroko komentują te zdarzenia jako jedne z ważniejszych informacji. Tymczasem w samej tylko Polsce, w roku 1999, w wypadkach drogowych zginęło 6.730 osób, a 10 razy więcej zostało rannych. Dla zobrazowania podam, że Mszana liczy sobie około 6.900 mieszkańców, resztę niech podpowie Państwu wyobraźnia.

 W Europie zachodniej, do której zmierzamy, prędkość poruszania się pojazdów w terenie zabudowanym ograniczona jest do 50km/h. U nas, jak na razie, do 60 km/h. Jeśli chcemy się czuć w pełni Europejczykami winniśmy przyjąć i w tym względzie unijne standardy. Pierwszą, odnośną decyzją prawną, jest zlikwidowanie zielonych strzałek zezwalających na bezpieczny skręt w prawo na skrzyżowaniu, mimo czerwonego światła. Kolejny  - to właśnie wspomniane 50 km/h.

By wytłumaczyć sens tej kosmetycznej zdawałoby się korekty, posłużmy się przykładem. Rysunek obrazuje nam teoretyczną sytuację na drodze, po której poruszają się dwa auta z prędkością, niewiele zda się różniącą - 50 i 70 km/h. Obliczenia fachowców dowodzą, że hamujące sprawne auto, przy sprzyjających warunkach, zmniejsza swą szybkość o około 7 m/sek. Trzeba przy tym zaznaczyć - prowadzone przez sprawnego i doświadczonego kierowcę. A pamiętać należy, że czas reakcji kierowcy na zagrożenia w ruchu drogowym jest różny. Przyjmując jednak najbardziej optymalne warunki, uzyskujemy wyniki: dla samochodu jadącego z prędkością 50 km/h - droga hamowania to 13,8 m, a całkowita droga zatrzymania wynosi 26 m. Dla auta jadącego z prędkością 70 km/h - droga hamowania wynosi 27 m, a całkowita droga zatrzymania to 46, 4 m. Czyli to drugie auto zatrzyma się ponad 20 metrów dalej. Przy niesprzyjających warunkach (mokra lub śliska jezdnia) i większych prędkościach, długość drogi zatrzymania dla typowych samochodów osobowych wynosi odpowiednio: 100 km/h - 91,6 m i 150 m; 130 km/h - 144,7 m i 253,3 m, podczas, gdy samochód jadący z prędkością 30 km/h zatrzyma się po przejechaniu 14,2 m (mokra jezdnia) i 19,9 m (śliska jezdnia).

Generalnie oblicza się, że auto B jadąc z dwukrotnie większą prędkością od auta A, ma blisko czterokrotnie dłuższą drogę hamowania od auta A, pędźmy więc wolniej.

J.A.B.