Jak odkorkować Racibórz w godzinach szczytu?
Krzysztof Mikoda – jeden z najaktywniejszych przeciwników lokowania wytwórni asfaltu w gminie Pietrowice Wielkie – podpowiada prezydentowi Polowemu i radnym Raciborza jak doprowadzić do płynności ruch drogowy w stolicy powiatu. Oto co napisał do włodarza miasta i radnych.
W tysiącach osób możemy liczyć tych, którzy doświadczają trudności z przejazdem przez Racibórz od strony miejscowości: Pietrowice Wielkie/Kietrz oraz Rudnik/Polska Cerekiew. Wynika to z braku płynności ruchu na dwóch skrzyżowaniach:
1. Ul. Głubczycka/Ul. Starowiejska/Ul. Cegielniana
2. Rondo Solidarności („nerka”).
Jednym z znaczących powodów braku płynności ruchu w wyżej wymienionych miejscach jest duża liczba pojazdów pracowników oraz transportu poruszającego się do jednej z największych fabryk okien w Europie czyli Eko-Okien z Kornicy („Wśród firm specjalizujących się w stolarce elewacyjnej Eko-Okna za 2021 r. były czwarte w Europie. Po sezonie 2022 r., w którym nieoficjalnie sprzedaż przekroczyła 4 mld zł, zajmą – jak prognozuje forumbranzowe.com – przynajmniej 2 miejsce.”).
Fabryka w Kornicy zatrudnia ponad 10 tys. osób a liczba pojazdów jest też liczona w tysiącach, z czego duży udział stanowi kierunek przejazdu przez wyżej opisane miejsca.
Rokrocznie wzrasta liczba aut oraz z sąsiednich gmin jest sporo pojazdów jadących do lub przez Racibórz.
Uważam, że ten opisywany wjazd/wyjazd z Raciborza jest najbardziej wstrzymującym ruch miejscem, porównując z innymi kierunkami z Raciborza do: Gliwic, Rybnika, Chałupek (jeżeli nie ma nic w remoncie na danej drodze).
Wiem, że będzie remontowana ul. Wiejska i kilka pojazdów osobowych zapewne wybierze ten wariant wjazdu/wyjazdu z Raciborza natomiast to pomoże, ale nie rozwiąże tej dużej opisywanej trudności.
Jest możliwość, aby wykonać kolejny istotny krok wspomagający sytuację drogową i w petycji stawiam pytania:
1. Co musi się wydarzyć, abyście Państwo doprowadzili do remontu i aktywacji drogi dla ruchu aut osobowych od ul. Starowiejskiej/Kazimierza Wierzyńskiego do Żerdzin?
2. I co konkretnie oraz kiedy zrobicie w tej sprawie?
Droga nie nadaje się dziś do przejazdu płynnego aut osobowych, bo służy zapewne do transportu rolnego, natomiast znajdują się osoby, które wybierają ten odcinek, aby uniknąć oczekiwania na wjazd do Raciborza, jadąc drogą nr 416.
Przygotowując odpowiednią nawierzchnię, można byłoby dopuścić do ruchu tylko pojazdy osobowe z ograniczeniem prędkości, a jeżeli droga jest za wąska i nie ma możliwości na szerszą ze względu na własność to wprowadzić wtedy ruch jednokierunkowy od strony Żerdzin do Raciborza z możliwością dla transportu rolnego w obu kierunkach lub wprowadzić poszerzenia do mijania.
Warto wykonać powyższe działania, bo sporo aut, które jadą do centrum Raciborza lub dalej w stronę Chałupek wybierze ten wariant przejazdu, a to wpłynie na mniejszych ruch na ul. Głubczyckiej i ułatwi przejazd innym pojazdom przez Rondo Solidarności („nerka”).
Dobrym przykładem jak można znacząco poprawić sytuacje drogową jest w Gminie Pietrowice Wielkie droga z Żerdzin do Cyprzanowa którą wybudowano kilka lat temu.
Uważam, że opisywana sytuacja jest bardzo ważna dla wielu tysięcy osób. Rozwój przedsiębiorczości w powiecie wpływa pozytywnie na życie mieszkańców (też Raciborza) natomiast dynamika rozwoju firmy Eko-Okna znacząco przerosła infrastrukturę drogową z której korzystamy (a Eko-Okna w Kornicy dalej „się rozrastają”) i czas na równie dynamiczne i pilne działanie ze strony Miasta Racibórz mające na uwadze dobro swoich mieszkańców, aby poprawić funkcjonowanie drogowe miasta, dostosowując do realnych potrzeb i sytuacji, rozwiązując przedstawione trudności braku płynności ruchu drogowego w mieście.
(oprac. m)