Kompleksowego remontu drogi Kornice – Pawłów na razie nie będzie, bo nie ma na to pieniędzy
Powiat Raciborski nie zdecydował się na remont drogi Kornice – Pawłów, o jaki wnioskował mieszkaniec Pietrowic Wielkich. Problem rozbija się o pieniądze.
„Potrzebny remont, póki nie doszło do tragedii. Mieszkaniec interweniuje w sprawie drogi Kornice-Pawłów”* – w tym artykule opisywaliśmy petycję Krzysztofa Mikody z Pietrowic Wielkich, który w piśmie apelował o kompleksową modernizację powiatówki – 3504 S. Co prawda wcześniej na remont po 150 tys. złotych dały gmina i powiat, ale chodziło o to, żeby za tę kwotę utrwalić nawierzchnię mieszanką emulsyjno-grysową. Tak, żeby trakt mógł jeszcze przez kilka lat służyć.
Mieszkaniec podkreślał, że remont nie powinien być cząstkowy, a kompleksowy. Wskazywał na: poszerzenie drogi, narysowanie linii środkowej oznakowania poziomego, a także wprowadzenie ograniczenia prędkości do 70 km/h oraz zakazu wyprzedzania.
Dodał, że sama naprawa nawierzchni, o której mówi się „nie spełni zadania związanego z bezpieczeństwem i może być uznane, że nie jest to w pełni gospodarne wydanie środków Gminy i Powiatu”. Temat oceniał jako pilny, wskazując, że do realizacji powinno dojść w 2022 roku.
Bez kompleksowego remontu,...
Na odpowiedź mieszkaniec musiał poczekać trzy miesiące. Przez ten czas, jak tłumaczy Starostwo, temat analizowano.
W odpowiedzi starosta Grzegorz Swoboda tłumaczy, że remont finansowany przez powiat i gminę polega na uszczelnieniu spękań nawierzchni oraz jej uszorstnieniu. – Zabieg ten powinien pozwolić utrzymać i polepszyć użytkowanie jezdni do czasu jej kompleksowego remontu lub przebudowy – napisał.
Starosta argumentuje, że „Zarząd Powiatu Raciborskiego jest świadomy, iż działalność tak dużego zakładu produkcyjnego, jakim jest firma Eko-Okna, rodzi potrzebę rozbudowy infrastruktury drogowej oraz konieczność przeprowadzenia częstszych remontów na tej już istniejącej poprzez dostosowywanie jej do obecnego natężenia ruchu, jednakże taka inwestycja wymaga znacznych środków finansowych, których Powiat Raciborski nie posiada w swoim budżecie”. – Stąd realizacja przebudowy drogi jest możliwa jedynie przy zewnętrznym wsparciu finansowym, o co Powiat nieustannie zabiega – twierdzi włodarz powiatu.
Ponieważ droga służy jako jeden z głównych odcinków komunikacyjnych do Eko-Okien argumentuje, że do „prezesa spółki kierowane były wnioski o partycypowanie przez firmę w kosztach przebudowy drogi”, ale jak podkreśla, do chwili rozpatrzenia petycji, odpowiedzi nie nadeszły.
... linii środkowej...
W kwestii narysowania linii środkowej oznakowania poziomego włodarz powiatu poinformował, że to, zgodnie z obowiązującymi przepisami, może być zastosowane, jeżeli szerokość jezdni wynosi więcej niż 5,5 m „co nie ma miejsca w przypadku przedmiotowej drogi”. Stąd zdecydowano się na linie krawędziowe.
... i ograniczenia prędkości
Starosta argumentuje, że jeśli chodzi o ograniczenie prędkości do 70 km/h i zakaz wyprzedzania to polecił Monice Mużelak, dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Raciborzu, o skierowanie sprawy na posiedzenie powiatowej komisji bezpieczeństwa ruchu drogowego, aby zasięgnąć opinii w tym temacie. Później z zebraną dokumentacją zapoznał się Zarząd Powiatu, który uznał, że obowiązujące tam 90 km/h ma pozostać. Negatywnie też ustosunkowano się do wprowadzenia zakazu wyprzedzania.
(mad)
*Artykuł dostępny jest w naszym portalu, pod adresem: www.nowiny.pl/189793