Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 32 (1579) Data wydania: 09.08.22
Czytaj e-gazetę

Dobre wieści z placu boju o drogę Racibórz – Pszczyna. PKP PLK idą na kompromis

Skończył się koszmar, który spędzał sen z oczu samorządowców. PKP PLK zgodziły się na zmniejszenie prześwitu między torami a wiaduktem, po którym przebiegać będzie droga Racibórz – Pszczyna w rejonie skrzyżowania ulic Rybnickiej i Brzeskiej w Raciborzu. Oznacza to nie tylko obniżenie kosztów inwestycji, ale też mniej formalności.

Estakada i wielkie pieniądze

Nieczynna linia kolejowa Racibórz – Markowice – Olza stanowi nie lada przeszkodę w projektowaniu i budowie drogi Racibórz – Pszczyna. Droga tego rodzaju nie może po prostu przejść przez tory. Konieczne jest przejście drogi pod lub nad torami. Tunel odpada, dlatego rozważano przejście nad torami. PKP PLK SA stały na stanowisku, że dolna krawędź wiaduktu powinna przebiegać na wysokości 6,9 m (liczonej od główki szyny).

– To powodowałoby dźwignięcie niwelety drogi na całym odcinku aż do mostu na Uldze. W takim wypadku trzeba byłoby przejść estakadą, a nie nasypem, jak to było pierwotnie planowane. Koszt estakady byłby 10 razy większy niż w przypadku nasypu – mówi Nowinom wiceprezydent Raciborza Dominik Konieczny.

Jakby tego było mało, węzeł drogowy umożliwiający zjazd z drogi na ulicę Brzeską musiałby powstać w układzie typu harfa (nazwa nawiązuje do kształtu budowli).

– To z kolei wiązałoby się z tym, że należałoby wyciąć znaczną część Lasu Bismarck i zmienić decyzję środowiskową dla tej inwestycji – dodaje wiceprezydent Konieczny. Wydanie nowej decyzji środowiskowej mogłoby zająć około 2 – 3 lat.

Nie trzeba będzie wycinać lasu

Drastyczny wzrost kosztów inwestycji oraz widmo starań o nową decyzję środowiskową skłoniły samorządowców do kontynuowania rozmów z PKP PLK o obniżeniu parametrów prześwitu między torami a wiaduktem do wysokości 4,85 m. Rozmowy zakończyły się sukcesem, o czym wiceprezydent Dominik Konieczny poinformował partnerów zaangażowanych w budowę drogi Racibórz – Pszczyna na spotkaniu, które zorganizowano 25 lipca.

– Obniżając prześwit z 6,9 m do 4,85 m „harfa” odpada, nie trzeba ingerować w Las Bismarck, a koszt realizacji inwestycji będzie o wiele niższy. Tutaj jest wielka zasługa senator Ewy Gawędy. Bardzo nam pomogła w rozmowa z PKP PLK oraz Ministerstwem Infrastruktury – dodaje Dominik Konieczny.

– Teraz czekamy na dokończenie projektu. Wtedy będziemy mogli starać się o środki na realizację tej części inwestycji – mówi nam senator Ewa Gawęda.

Co dalej?

Formalnie przeprawa przez Ulgę, tory kolejowe i wyjście w kierunku Rzuchowa i Pstrążnej to pierwszy etap budowy drogi. To oczywiście oznaczenie czysto teoretyczne, bo dotychczas wykonano już fragmenty drogi o dalszych oznaczeniach.

Obecnie wydaje się, że najbliższy realizacji jest z kolei etap trzeci budowy drogi od ul. Raciborskiej w Radoszowach do ul. Sportowej w Rybniku. Później prawdopodobnie przyjdzie pora na etap drugi, czyli odcinek od Radoszów do Pstrążnej/Rzuchowa. Na końcu zostanie zrealizowany odcinek pierwszy, o którym traktuje pierwsza część artykułu.

Nowe przepisy i pieniądze

Podczas wspomnianego już spotkania roboczego zespołu ds. budowy drogi Racibórz – Pszczyna, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach Zbigniew Tabor przypomniał, że od 21 września obowiązywać będą nowe przepisy w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Ten fakt powinien zostać uwzględniony przy projektowaniu dalszych etapów Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna, dla których prace projektowe nie zostaną ukończone w najbliższym czasie. Dyrektor ZDW zaznaczył również, że w przypadku podjęcia decyzji odnośnie realizacji trzeciego etapu Regionalnej Drogi, ważne jest podjęcie rozmów z mieszkańcami, których budynki planowane są do wyburzenia, w celu ich wykupu w trybie cywilno-prawnym przed rozpoczęciem robót budowlanych. Chodzi o odpowiednie zabezpieczenie mieszkańców, tak by była możliwość zapewnienia przed rozpoczęciem robót, nowego miejsca zamieszkania.

Jak podkreśliła senator Ewa Gawęda, ważne jest dokończenie dokumentacji a następnie zapewnienie finansowania dla realizacji zadania. Wicemarszałek Wojciech Kałuża zauważył, że dzięki przygotowaniu dokumentacji uda się poznać szacunkowe koszty inwestycji, co pozwoli na dalsze działania. Poinformował też, że prowadzone są obecnie negocjacje z Unią Europejską na temat możliwości finansowania budowy dróg z perspektywy budżetowej 2021 – 2027. Dodał również, że trwają konsultacje projektu Regionalnego Planu Transportowego dla naszego województwa, którego przyjęcie jest bardzo istotne w kontekście przyszłego finansowania inwestycji drogowych ze środków UE.

(żet)