3 pytania do Katarzyny Betnerowicz
pedagoga i doradcy zawodowego z CKZiU Nr 1 w Raciborzu
– Czy uczniowie korzystają z pomocy doradców zawodowych w szkołach?
– Tak, uczniowie CKZiU Nr 1 w Raciborzu zgłaszają się do pedagogów szkolnych z prośbą o poradę z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego. Zdarza się, że w trakcie trwania roku szkolnego uczniowie zmieniają kierunek kształcenia. Wówczas rolą doradcy zawodowego jest określenie predyspozycji zawodowych ucznia oraz pomoc w znalezieniu odpowiedniego kierunku kształcenia. Pedagodzy szkolni w roli doradców zawodowych pomagają również w sytuacjach, w których uczniowie ze względów zdrowotnych muszą zmienić kierunek.
– O czym powinni pamiętać młodzi ludzie planujący swoją przyszłość?
– Absolwenci przy wyborze dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej powinni kierować się własnymi planami na przyszłość. Warto jest dokonać autorefleksji na swój temat. Przeanalizować swoje umiejętności, zdobytą wiedzę oraz predyspozycje. W przypadku pojawiających się wątpliwości istotna jest rozmowa z bliskimi i doradcą zawodowym. Zdarza się, że czynnikiem uniemożliwiającym dalszą naukę jest trudna sytuacja materialna uczniów. Oczywiście istotne są też wyniki z egzaminu zawodowego i maturalnego.
– Co z uczniami klas trzecich gimnazjum, którzy już wkrótce będą musieli zdecydować o wyborze szkoły ponadgimnazjalnej?
– Gimnazjaliści w swoich planach edukacyjnych powinni przede wszystkim kierować się własnymi zainteresowaniami, uzdolnieniami oraz umiejętnościami. Określeniem własnego temperamentu, cech charakteru oraz mocnych i słabych stron. Istotne jest również określenie swoich predyspozycji zawodowych w kierunku wykonywanego zawodu. Warto dokonać oceny swojego stanu zdrowia pod względem możliwości wykonywanego zawodu i nauki. Niezbędne jest zdobycie wiedzy o interesujących zawodach (poznanie specyfiki danego zawodu). Należy również zapoznać się szczegółowo z ofertą szkół ponadgimnazjalnych. Wziąć udział w dniach otwartych szkół, targach edukacyjnych oraz innych organizowanych spotkań proponowanych przez szkoły ponadgimnazjalne. Poznać aktualny rynek pracy, czyli poznać zawody deficytowe i zawody przyszłości. Dokonać analizy własnych wyników w nauce. A na koniec nakreślić swój własny indywidualny plan działania z uwzględnieniem celów życiowych. Myślę, że najważniejsze jest spełniać swoje marzenia i rozwijać własne pasje poprzez konsekwentne realizowanie zamierzonych celów życiowych.