Kącik ZUS
Beata Kopczyńska, rzecznik prasowy O/ZUS w Rybniku
Od kilku lat pobieram rentę rodzinną po mężu. W 2013 r. ukończyłam powszechny wiek emerytalny i złożyłam wniosek o emeryturę. ZUS przyznał mi emeryturę, ale renta po mężu była wyższa, dlatego nadal ją pobieram. Teraz mam okazję podjąć zatrudnienie. Słyszałam o zawieszalności świadczenia, czy mnie to też będzie obowiązywać?
Prawo do emerytury lub renty ulega zawieszeniu lub zmniejszeniu w razie osiągania przychodu z tytułu działalności podlegającej obowiązkowi ubezpieczenia społecznego oraz z tytułu służby. Nie ma to zastosowania wobec emerytów, którzy osiągnęli powszechny wiek emerytalny, ustalony indywidualnie w zależności od daty urodzenia ubezpieczonego. Czytelniczka jako uprawniona do więcej niż jednego świadczenia pobiera jedno z nich – wyższe. Nie utraciła jednak statusu emeryta, któremu organ rentowy przyznał emeryturę w związku z osiągnięciem powszechnego wieku i ją zawiesił jako świadczenie mniej korzystne od renty rodzinnej po mężu. Czytelniczka może osiągać przychody w dowolnej wysokości niezależnie dopuszczalnych limitów. Dodatkową korzyścią będzie możliwość przeliczenia świadczenia emerytalnego z tytułu podlegania ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym. Emerytura może wówczas okazać się wyższa od pobieranej renty rodzinnej.
Pobieram rentę socjalną. Wkrótce wyjdę za mąż, co wiąże się też ze zmianą nazwiska, jak również adresu zamieszkania. Czy powinnam poinformować o tych zmianach ZUS?
ZUS należy poinformować o wszelkich zmianach dotyczących adresu, rachunku bankowego lub danych osobowych pismem własnym lub na druku ZUS-ER-WZD-01. Jeżeli zmieni Pani nazwisko w związku z zawarciem małżeństwa to do informacji powinna Pani dołączyć akt małżeństwa. Dobrze jest powiadomić o zmianach nie później niż 12 dni roboczych przed terminem wypłaty świadczenia. Dotrzymanie tego terminu gwarantuje, że świadczenie w najbliższym czasie zostanie doręczone pod nowy adres. Takie powiadomienie złożyła w Pani imieniu inna osoba. W tym celu przed wizytą w ZUS musi jej Pani dać pismo własne z informacją o zmianie oraz upoważnienie, które powinno zawierać Pani imię, nazwisko, PESEL, numer świadczenia i podpis oraz imię, nazwisko i nr dowodu osobistego osoby upoważnionej. W treści upoważnienia musi być także dokładnie opisany jego zakres. W przypadku zmiany rachunku bankowego osoba upoważniona powinna przedłożyć do wglądu umowę z bankiem, z której będzie wynikać, że jest Pani właścicielem konta.