Jak wypadły?
Raciborskie szkoły średnie w ogólnopolskim rankingu
Miesięcznik „Perspektywy” po raz siedemnasty przygotował krajowy ranking szkół średnich – liceów i techników. Z tegorocznej edycji rankingu szczególne dumni mogą być uczniowie i nauczyciele Zespołu Szkół Mechanicznych w Raciborzu – działające w nim Technikum nr 4 zanotowało ogromny skok, zajmując 85. miejsce w kraju (8. w województwie śląskim). Sukces to tym większym, że w ubiegłorocznym zestawieniu 300 najlepszych techników w kraju Mechanika w ogóle nie było.
Na wyróżnienie zasługuje również pozycja działającego w Zespole Szkół Budowlanych i Rzemiosł Różnych Technikum nr 2. Budowlanka zajęła 262. miejsce w kraju (29. w województwie śląskim).
Ranking liceów obejmuje 500 najlepszych tego typu szkół w kraju. I LO w Raciborzu zajęło w tym roku 282. miejsce (w ubiegłym roku 404), a II LO miejsce 320 (w ubiegłym roku poza pierwszą 500 krajowych liceów).
O miejscu szkoły w rankingu decydowały m.in. średnie wyniki matur, a także sukcesy uczniów w olimpiadach przedmiotowych na szczeblu centralnym.
Jeśli popatrzeć na ranking przez pryzmat naszego regionu to najlepiej wypada Technikum nr 3 w Zespole Szkół Techniczny w Wodzisławiu Śląskim, które zajęła 18. miejsce w rankingu krajowym techników (2. miejsce w województwie śląskim). Z kolei II LO w Rybniku jest najwyżej sklasyfikowanym ogólniakiem w regionie – w rankingu liceów zajęło 109. miejsce w kraju (8. miejsce w województwie śląskim).
Wojtek Żołneczko
Adrian Plura – przewodniczący powiatowej komisji oświaty o rankingu „Perspektyw”
Bardzo cieszy awans, ale mam dystans do wszelkiego rodzaju rankingów, ponieważ wiem, że brane w nich są pod uwagę czynniki, na które nauczyciele i szkoły nie zawsze mają wpływ. W dużej szkole, w wielkim środowisku łatwiej znaleźć kilku uczniów, którzy wygrają jakieś olimpiady, konkursy i to buduje splendor tej szkoły, ma duży wpływ na jej miejsce w rankingu. W mniejszym środowisku zdarza się to po prostu rzadziej.
Dla mnie o szkole świadczy to, że rodzic jest zadowolony, uczeń jest zadowolony, bo po szkole znajduje pracę, a sam ranking „Perspektyw”... Ustalili sobie jakieś kryteria i tyle. Jestem daleki od demonizowania, że jak szkoły w nim spadną, to trzeba budować program naprawczy – są inne wskaźniki, które świadczą o jakości pracy szkoły. Oczywiście nie umniejszam tym szkołom, które wygrały – to jest sukces, za którym idzie praca nauczycieli, ale czasami po prostu wygląda to inaczej.