Cykliści lubią chodniki. Rowerzystów omijają punkty karne
– Od jakiegoś czasu nie nakładam mandatów, dlatego nie bałem się tutaj przyjść – żartował asp. szt. Grzegorz Mederski z Powiatowej Komendy Policji w Raciborzu, który spotkał się z seniorami Kół Centrum – Racibórz oraz Ostróg, aby porozmawiać o zachowaniach rowerzystów na drodze.
Emeryci i renciści to dziś liczna grupa, która chętnie przemieszcza się na rowerach, korzystając z alternatywnych dla ruchliwych ulic możliwości, jakie stwarzają bezpieczniejsze chodniki i drogi rowerowe.
Wszystkie osoby, które ukończyły 18 lat nie muszą posiadać uprawnień do kierowania rowerem, a więc tzw. karty rowerowej. Za wykroczenia rowerzysta nie zdobywa punktów karnych, które zarezerwowane są dla osób kierujących samochodami, motocyklami i motorowerami. Nie zwalnia to jednak z wiedzy na temat przepisów o ruchu rowerowym, których nieznajomość może narazić innych na krzywdę.
Rowerzyści niemile widziani na chodnikach
Rowerzyści nie powinni jeździć po chodniku. Pieszych szczególnie denerwuje brawurowe zachowanie cyklistów. Tymczasem po chodniku jazda na rowerze dozwolona jest tylko w trzech sytuacjach, gdy:
- występują złe warunki pogodowe (mgła, deszcz, śnieg, grad);
- chodnik jest szeroki na co najmniej dwa metry, a prędkość dopuszczalna na jezdni obok chodnika jest większa niż 50 km/h;
- rowerzysta opiekuje się drugim rowerzystą, który nie ukończył 10 lat.
Korzystając z chodnika rowerzysta musi ustąpić pierwszeństwa pieszym, a prędkość jazdy powinna być dostosowana do tempa, w którym poruszają się przechodnie.
Droga rowerowa tylko dla jednośladów
Policjant z wydziału ruchu drogowego zachęcał seniorów do korzystania z dróg dla rowerów, które oznakowane są znakami nakazu w kształcie koła z rowerem na niebieskim tle. Jadący na jednośladach muszą korzystać z takiej drogi. Nie dotyczy to osób na rowerach trójkołowych lub rowerzystów ciągnących przyczepki, którzy muszą jechać jezdnią. Na drodze dla rowerów nie może poruszać się pieszy. – Jeśli znajdziecie się państwo w mieście, gdzie jedyną drogą będzie droga dla rowerów, wtedy można z niej skorzystać. Należy jednak pamiętać, że rowerzyści mają tam pierwszeństwo. Wyjątek stanowi pieszy, który jest inwalidą – tłumaczył policjant.
Istnieją też drogi przeznaczone zarówno dla pieszych, jak i rowerzystów. Oznakowane również znakami nakazu, z których wynika, po której stronie drogi powinien iść pieszy, a po której jechać rowerzysta. Jeśli pieszy przechodzi przez drogę dla rowerów, wtenczas musi przepuścić rowerzystów, podobnie powinien zachować się rowerzysta na chodniku dla pieszych. Kiedy nie ma wydzielonej drogi dla rowerów rowerzysta powinien jechać poboczem, a gdy pobocze nie nadaje się do jazdy, wtedy jezdnią.
Przejazd przez jezdnię w poprzek – z jednej na drugą jej stronę – dla rowerzysty jest tym, czym przejście dla pieszego. Jeśli rowerzysta porusza się drogą dla rowerów i chce przedostać się na drugi chodnik przejściem dla pieszych, musi zejść z roweru.
Oprócz drogi dla rowerów są również szlaki rowerowe. W Raciborzu oprócz krajowych istnieją szlaki międzynarodowe (oznaczone liter R i cyfrą). Szlak rowerowy nie musi przebiegać drogą dla rowerów, ale np. ulicą czy lasem.
Wały dla rowerzystów czy również dla pieszych?
Pytali asp. szt. Grzegorza Mederskiego seniorzy, którzy chodzą z „kijkami” na wały. Droga, która powstała na wale, nie jest wyłącznie drogą dla rowerów. Ustawiono tam znaki zakaz ruchu z informacją, że „nie dotyczy rowerów”. Policjant zapewniał więc, że można swobodnie po tej drodze chodzić, najlepiej po lewej stronie, aby widzieć cyklistów nadjeżdżających z przeciwka.
Należy pamiętać!
Za wyjątkiem drogi, na której nie ma żadnych innych pojazdów, para rowerzystów nie może jechać jezdnią obok siebie. Podczas grupowych wycieczek rowerowych w jednej kolumnie może jechać maksymalnie 15 rowerzystów. Nie wolno korzystać w czasie jazdy na rowerze z telefonu komórkowego. Rower, którym przewozi się dziecko do siedmiu lat, musi być wyposażony w specjalny fotelik. Na kierownicy nie należy wieszać toreb z zakupami i innych przedmiotów. Rower poza standardowym wyposażeniem powinien posiadać: co najmniej jeden sprawny hamulec, białe światło z przodu, a z tyłu czerwone światła pozycyjne: święcące lub migające oraz odblaskowe. Światła nie muszą być włączone przez cały dzień, a tylko w określonych sytuacjach: w nocy, w złą pogodę oraz w tunelu – w Raciborzu dotyczy to przejazdu z ul. Kolejowej na ul. Piaskową.
Ostrożności nigdy za wiele
Na dużych parkingach pod sklepami piesi mają pierwszeństwo przed pojazdami. Aspirant zachęcał jednak seniorów do dużej ostrożności i ograniczonego zaufania, ponieważ ze statystyk wynika, że najczęściej do tragicznych zdarzeń dochodzi w miejscach, gdzie piesi mają pierwszeństwo. Na przejściach z sygnalizacją świetlną, przechodząc przez jezdnię na „zielonym” piesi powinni również rozejrzeć się: w lewo, prawo i lewo. – To, że jesteśmy na pasach nie oznacza, że wszyscy kierowcy nas widzą. Żaden pojazd hamując, nie zatrzyma się w miejscu. Od chwili kiedy kierowca zauważy na drodze przeszkodę, do momentu kiedy zacznie skutecznie hamować, upływa jedna sekunda. Wystarczy wyobrazić sobie, ile w czasie tej sekundy przejedzie pojazd poruszający się z prędkością 60 i więcej kilometrów na godzinę – dawał pod rozwagę policjant przypominając, że samochód zatrzyma się kilkanaście metrów dalej od miejsca, w którym kierujący dostrzegł zagrożenie.
Ewa Osiecka
W telefonie komórkowym lub na kartce papieru warto zapisać przy skrócie ICE numer kontaktowy do osoby, którą należy powiadomić w przypadku wypadku lub innego losowego zdarzenia. Policja, która szuka informacji na temat pokrzywdzonego zawsze kontaktuje się z osobą, której numer zapisany został pod tym międzynarodowym oznaczeniem.