Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 29 (744) Data wydania: 18.07.06

List do redakcji

Witam. Chciałbym Państwa zainteresować sprawą transportu ponadgabarytów wyjeżdżających z Rafako.
Mianowicie proszę, o ile to możliwe, sprawdzić jakie uprawnienia do pilotowania takich transportów posiadają kierowcy właśnie samochodów pilotujących. Śmiem twierdzić obserwując wyczyny owych kierowców, że raczej powinni brać udział w rajdach polnych, z dala od ludzi i innych użytkowników dróg, niż zajmować się tak odpowiedzialną pracą jak pilotowanie ponadgabarytów. Jako kierowca, który często podróżuje po drogach naszego powiatu, a także w kierunku Krapkowic, doświadczyłem kilkakrotnie chamskiego, nieodpowiedzialnego i bez wyobraźni zachowania owych „mistrzów kierownicy”. Przykłady znam też z opowiadań znajomych kierowców. (Nadmienię jeszcze, że o tym skąd są owe transporty wiem z tablic umieszczonych na przewożonych elementach - w każdym przypadku chodziło o transport z Rafako w kierunku autostrady A4).
 
Przykład sprzed kilku dni - wracam od strony Opola, jestem na rondzie w Krapkowicach, nagle zza wyspy na rondzie wyskakuje pilot transportu jadący pod prąd (!) zmusza mnie do gwałtownego hamowania oraz wjazdu na krawężnik... Nadmienię, że sam transport ponadgabarytu składał sie z jednego ciągnika siodłowego, który bez problemu poruszał się właściwą stroną ronda.
 
Przykład 2. Spacerując pieszo ul. Kozielską w Raciborzu widziałem, że zbliża się pilot transportu z włączonym sygnałem świetlnym, pomarańczowym. Jechał z prędkością ok. 80-90 km/h (czyli tyle ile ok. godz. 23.00 poruszają się tam prawie wszyscy kierowcy). Pilot zajechał na bezczelnego drogę jadącemu z przeciwka kierowcy fiata CC, co zmusiło go do gwałtownego najechania na krawężnik aby uniknąć zderzenia czołowego.
 
Przykład 3. J.w. - tyle że w rejonie zakrętów między Szonowicami a Polską Cerekwią. Znowu musiałem się ratować ucieczką na ciemne pobocze, gdzie nie wiedziałem na co, albo w co mogę wjechać. Pilot dodatkowo włączył długie światła, aby jak sądzę wskazać mi na powagę sytuacji w jakiej się znalazłem... cóż, tyle że ja oślepiony ryzykowałem kolizję zjeżdżając na dziurawe pobocze.
 
Przykład 4. Znajomy opowiadał mi o podobnym zdarzeniu j.w. w rejonie Krapkowic. Zmuszony został do zjechania w rów. Było to ok. godz. 23.30 i cudem trzeba nazwać to, że znalazł się wtedy inny kierowca, który pomógł znajomemu wydostać się z opresji.
 
Moje sugestie, które mam nadzieję trafią za pośrednictwem NR do zainteresowanych
  • policja powinna sprawdzać stan trzeźwości kierowców-pilotów przed wyjazdem w trasę, ponieważ ich brawura wskazuje, że albo są niespełna rozumu, albo są na podwójnym gazie
  • policja powinna, wiedząc o planowanym przejeździe transportu, zweryfikować kilka razy z jaką prędkością poruszają się po naszym mieście owe konwoje
Proszę Redakcję o zaobserwowanie sposobu w jaki transporty te się poruszają, ciekawi mnie czy Państwo też odniosą wrażenie, że chodzi tu o jakiś dziwny wyścig z czasem...
 
Z poważaniem
(nazwisko, adres wyłącznie do wiadomości redakcji tygodnika „Nowiny Raciborskie”)
 
Odpowiedź
 
Odpowiadając na list Czytelnika, informuję, że poruszony problem pozostaje w stałym zainteresowaniu funkcjonariuszy Sekcji Ruchu Drogowego KPP w Raciborzu. Warunki i sposób pilotowania pojazdów nienormatywnych, a także wyposażenie i oznakowanie pojazdów wykonujących pilotaż określone są w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie pojazdów wykonujących pilotaż.
 
Pilotowania przez jeden pojazd wykonujący pilotaż wymagają pojazdy przekraczające jedną z następujących wielkości: długość 23 m, szerokość 3,2 m, wysokość 4,70 m, masa całkowita 60 t.
 
Pojazd wykonujący pilotaż powinien być wyposażony w następujące elementy
  • tablicę oznakowania pojazdu wykonującego pilotaż z napisem „Pilot” i napisem określającym największą szerokość pojazdu pilotowanego.
  • dwa światła błyskowe barwy żółtej, widoczne ze wszystkich stron pojazdu z odległości co najmniej 150 m przy dobrej przejrzystości powietrza i nie powodujące oślepiania innych uczestników ruchu.
  • środki bezpośredniej łączności radiowej z pojazdami pilotowanymi
  • urządzenia nagłaśniające
Pilotowanie powinno odbywać się w sposób zapewniający bezpieczeństwo oraz zminimalizowanie utrudnień w ruchu drogowym, które mogą pojawić się podczas pilotowania. Pilot: zapewnia właściwą organizację przejazdu, sprawuje bezpośredni nadzór nad transportem w czasie przejazdu i postoju, kieruje ruchem drogowym w niezbędnym zakresie, podejmuje decyzję o wstrzymaniu pilotowania w razie powstania istotnego utrudnienia w ruchu drogowym lub zagrożenia jego bezpieczeństwa.
 
Funkcjonariusze Sekcji Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Raciborzu wielokrotnie poddawali kontroli stan trzeźwości pilotów oraz kierujących pojazdami nienormatywnymi, przewożącymi konstrukcje z Rafako. W obecnej sytuacji działania te zostaną zintensyfikowane, a przejazd transportów po terenie naszego powiatu objęty zostanie wnikliwym nadzorem.
 
Przypominam, iż osoby będące świadkami naruszeń przepisów ruchu drogowego przez pilotów transportów nienormatywnych mogą zawiadomić o tym fakcie Komendę Policji w Raciborzu, zarówno osobiście jak i telefonicznie. Zapewniamy, iż każde zgłoszenie zostanie przez nas wyjaśnione.
 
Z poważaniem
Komendant Powiatowy Policji w Raciborzu
podinsp. mgr Edward Mazur