Nasze spółki mają się dobrze
RAFAKO S.A. W porównaniu do minionego roku znacząco wzrosły przychody ze sprzedaży Rafako jak i całej grupy kontrolowanej przez raciborską spółkę. Grupa odnotowała sprzedaż na poziomie 120,3 mln zł (105,2 mln zł w I-III ’05), zaś Rafako 95,2 mln zł (80,6 mln zł w I-III ’05). Inwestorów zaskoczył jednak niski zysk netto, szczególnie z działalności kontynuowanej grupy. W 2005 r. wyniósł on ponad 5 mln zł, podczas gdy teraz zaledwie 94 tys. zł. Zdaniem analityków giełdowych raciborski producent kotłów i instalacji odsiarczania ma problemy z rentownością. Z tego powodu, ich zdaniem, podpisane dopiero co kontrakty nie przełożą się znacząco na dalszy wzrost notowań akcji, które przekroczyły poziom 30 zł za jeden walor.
12 mln euro warta jest, podpisana 26 kwietnia, umowa Rafako z Hitachi Power Europe GmbH na produkcję części ciśnieniowej do instalacji kotła nadkrytycznego dla bloku 670 MW w Elektrowni Boxberg w Niemczech. Wejście w życie kontraktu jest uwarunkowane od dojścia do skutku opcji kontraktu głównego na dostawę kotła pomiędzy Hitachi Power Europe a Vattenfallem Europe. Sprawa rozstrzygnie się do końca roku. Umowa z Rafako realizowana byłaby w latach 2007-2009. Z kolei 28 kwietnia Rafako podpisało warty 38,37 mln zł kontrakt z Zespołem Elektrociepłowni Łódź S.A. na budowę pod klucz instalacji odsiarczania spalin dla kotłów K2 i K3 w Elektrociepłowni 4 w Łodzi. Realizacja nastąpi do grudnia 2007 r.
RAFAMET S.A. Kuźniański producent obrabiarek, który również coraz lepiej radzi sobie z pozyskiwaniem zamówień, w pierwszym kwartale sprzedał wyroby i usługi za 10,1 mln zł. To znaczny wzrost w porównaniu do minionego roku, kiedy to sprzedaż wyniosła 4,133 mln zł. Zysk netto wyniósł 103 tys. zł (ponad 2,7 mln zł straty w I-III ’05). W komentarzu do raportu zarząd spółki podtrzymał prognozę tegorocznej sprzedaży na poziomie 60 mln zł oraz poinformował o korekcie zysku za 2005 r. Po korekcie wynosi on nie 227 a 724 tys. zł.
MIESZKO S.A. Rozpychający się na trudnym rynku słodyczy Mieszko kolejny raz przekonał inwestorów, że wdrożony program restrukturyzacyjny przyniesie efekty. Firma zwiększyła sprzedaż za I-III do 43,22 mln zł (41,16 mln zł w tym samym okresie roku poprzedniego). Zysk wyniósł 136 tys. zł, podczas gdy rok temu spółka odnotowała ponad milion zł straty.
Raciborski producent słodyczy jeszcze do niedawna zapowiadał przejęcie przedsiębiorstwa z branży. Teraz chce się skupić na rozwoju organicznym, bo, jak stwierdza prezes Marek Moczulski, nie znaleziono firmy, w którą warto zainwestować. Tymczasem to inni producenci z branży spożywczej szukają porozumienia z Mieszkiem mającym prawa do marki Zozole. Obecnie sprzedawane pod nią cukierki to najbardziej rozpoznawalny produkt w grupie najmłodszych klientów. Nic więc dziwnego, że wkrótce na rynku pojawią się napoje Zozole produkowane przez Hoopa.
(waw)